Protokół


PROTOKÓŁ NR XI/2007

z sesji Rady Gminy w Ustroniu Morskim

z dnia 24 września 2007 r.

 

XI Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy w Ustroniu Morskim Andrzej Basarab. Powitał radnych, gości zaproszonych oraz Wójta Gminy, Skarbnik i Sekretarza Gminy. Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad – obecnych 15 radnych (lista obecności stanowi załącznik nr 1; lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu).

 

Przewodniczący zaproponował następujący porządek obrad:

1.      Sprawy organizacyjne:

a)      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum;

b)      przyjęcie protokołów z poprzednich sesji;

2.      Informacja z przebiegu sezonu letniego 2007r.:

1)      z zakresu bezpieczeństwa publicznego;

2)      z zakresu ochrony przeciwpożarowej;

3)      za zakresu bezpieczeństwa na wodzie;

4)      z zakresu stanu sanitarnego oraz ochrony środowiska;

5)      z zakresu działalności kulturalno-rozrywkowej.

3.      Informacja z przygotowania szkół i przedszkola do rozpoczęcia roku szkolnego 2007/2008.

4.      Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym; dyskusja.

5.      Informacja Wójta Gminy z przebiegu wykonania budżetu gminy w I półroczu 2007r.

6.      Powołanie Zespołu Opiniującego kandydatów na ławników sądowych .

7.      Przedstawienie projektów uchwał:

1)      w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.; dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 1

2)      w sprawie zmian w Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; dyskusja, podjęcie uchwały   - druk nr 2

3)      w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Ustronie Morskie i Sianożęty obejmującej działki Nr 471/5, 471/6 i 471/7 przy ul. Polnej; dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 3

4)      w sprawie zaliczenia ulicy Nadbrzeżnej w Ustroniu Morskim do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu; dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 4

5)      w sprawie uzupełnienia składów osobowych stałych komisji Rady Gminy
w Ustroniu Morskim; dyskusja; podjęcie uchwały – druk nr 5

8.      Głos mieszkańców.

9.      Interpelacje, zapytania.

10.  Wolne wnioski.

11.  Zamknięcie sesji.

 

Wójt Gminy wniósł o poszerzenie porządku obrad w punkcie 7  o ppkt 6. o zmianę uchwały w sprawie zatwierdzenia zakresu rzeczowego i źródeł finansowania przedsięwzięcia – „Zintegrowana Gospodarka Wodno – Ściekowa w Dorzeczu Parsęty” finansowanego z Funduszu Spójności.

 

Głosowanie nad zmianą porządku obrad:

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za wprowadzeniem zmiany głosowało 15 radnych.

 

Głosowanie nad przyjęciem protokołów z poprzednich sesji:

Protokoły Sesji nr nr VIII/2007 z dnia 14.06.2007; IX/2007 z dnia 20.06.2007; X/2007 z dnia 25.06.2007 zostały przyjęte jednogłośnie – 15 głosów „za”.

 

 

Ad 2.  Informacja z przebiegu sezonu letniego 2007r.

 

1. W zakresie ładu, porządku oraz bezpieczeństwa publicznego

Informację z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kołobrzegu przedstawił z-ca komendanta nadkom. Krzysztof Boguszewicz ( informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).

Radna Dorota Gałęzowska – poruszyła sprawę rowerów czterokołowych. Osoby kierujące nimi poruszają się pod prąd, a policja nie reaguje.

Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że wsparcie w miesiącu lipcu było wzorowe. Natomiast w sierpniu byli policjanci nie mający wszystkich uprawnień. Dwóch policjantów miało uprawnienia samochodowe, a ośmiu było bez uprawnień. Gmina wspiera finansowo policję na każdym kroku i na sezon letni potrzebuje policjantów z pełnymi uprawnieniami. Ponadto za mało było kontroli ruchu samochodowego w okresie sezonu letniego. Brak radarów szczególnie przy ul. Wojska Polskiego w Ustroniu Morskim, czy też w Sianożętach. Składa wniosek na przyszłość o większe zabezpieczenie fachowych sił policyjnych na okres sezonu letniego.

Waldemar Kitowski Naczelnik SPiRD KPP Kołobrzeg odpowiedział, iż na wniosek powiatu w miesiącu lipcu służbę pełnili pełnoetatowi policjanci z Białego Stoku, a miesiącu sierpniu służbę pełniłą prewencja. Nie było to jednak zależne od Powiatu.

Natomiast jeżeli idzie o ruch drogowy były widoczne patrole i na drodze nr 11 i w Ustroniu Morskim, przynajmniej 1 raz w tygodniu.

Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że jest to wniosek do wyższej instancji i prosi o przekazanie go Województwa.

Ponadto odnośnie statystyki zatrzymań nietrzeźwych, podane liczby są wysokie, a ile w tych zatrzymań dotyczy rowerzystów?

Przewodniczący poprosił dostarczenie pisemnej analizy tej statystyki do biura rady.

Posterunek Policji  w Ustroniu Morskim

Wsparcie finansowe Urzędu Gminy umożliwiło prawidłowe funkcjonowanie tutejszej jednostki wraz z siłami wsparcia / zakup paliwa , zakwaterowanie , wyżywienie /. Na podstawie decyzji Pana Komendanta Powiatowego Policji w Kołobrzegu w okresie sezonu letniego dodatkowo skierowanych zostało 10 policjantów z Oddziałów Prewencji KWP Białystok wraz ze środkami transportu. W przedmiotowym okresie policjanci wykonywali działania kontrolno – porządkowe przy współdziałaniu pracowników Urzędu Gminy oraz Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W ramach bezpieczeństwa na wodach przeprowadzano wspólne czynności kontrolne z ratownikami WOPR przy wykorzystaniu łodzi motorowej. Przeprowadzono szereg zabezpieczeń imprez rekreacyjnych na terenie gminy Ustronie Morskie.

Policjanci realizowali zadania w oparciu o bieżące zagrożenia przestępstwami
i wykroczeniami uciążliwymi dla lokalnej społeczności jak i osób wypoczywających / przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko mieniu, nietrzeźwych kierujących, wykroczeń przeciwko porządkowi publicznemu, bezpieczeństwu osób i mienia, urządzeniom użytku publicznego, porządkowi na wodach oraz z Ustawy Wychowania w Trzeźwości i Przeciwdziałania Alkoholizmowi.

W okresie sezonu letniego policjanci uczestniczyli i realizowali zadania prewencyjne do akcji takich jak: Bezpieczny Wypoczynek, Dziecko Nad Woda, Bezpieczne Wakacje i w tym też zakresie prowadzono kontrole placówek wypoczynku, miejsc biwakowania, kąpielisk, koloni i obozów. Propagowano poprzez pisma i ulotki prewencyjne zasady bezpiecznego wypoczynku, monitorowania, prawidłowego zabezpieczenia mienia. W okresie sezonu letniego odnotowano dwa utonięcia na kąpieliskach niestrzeżonych gminy Ustronie Morskie.

 

ZESTAWIENIE SŁUŻB

    

Zmiany

 

6.00 – 14.00

14.00 – 22.00

22.00 – 6.00

Razem

82 służb

242 służb

215  służb

539 służb

 

ZESTAWIENIE LICZBOWE DZIAŁALNOŚCI PREWENCYJNEJ

Kategoria

 

Liczba czynności  /dla porównania /

Sezon 2006

Sezon 2007

Przeprowadzono interwencji ogółem

W tym w miejscach publicznych

                Domowych

                Innych miejscach

506

231

29

246

455

197

24

234

Przeprowadzono interwencji dotyczących zakłócenia porządku publicznego i ciszy nocnej

W tym przez ogródki piwne

113

(102 sezon 2005)

56

125

41

Zatrzymano dowodów rejestracyjnych

8

3

Zatrzymano prawa jazdy

5

7

Zabezpieczono miejsc zdarzenia

33

7

Zatrzymano sprawców na gorącym uczynku przestępstwa

34

47

 

ZESTAWIENIE  WYKROCZEŃ

KATEGORIA WYKROCZEŃ

Sezon 2006

Sezon 2007

Przeciwko porządkowi publicznemu

136

145

Przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia

3

4

Przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi ruchu na drogach

246

150

Przeciwko obyczajności publicznej

46

35

Przeciwko urządzeniom użytku publicznego

46

30

Przeciwko osobie

1

0

Przeciwko mieniu

24

13

Z Ustawy Wychowania w Trzeźwości

156

129

Inne wykroczenia

8

4

Razem  wykroczeń

 

666

510

 

ZESTAWIENIE

POPEŁNIONYCH PRZESTĘPSTW NA TERENIE POSTERUNKU POLICJI USTRONIE MORSKIE

 

 

   KATEGORIE PRZESTĘPSTW

Ilość zdarzeń

Sezon 2006

 

Ilość zdarzeń

Sezon 2007

Bójki pobicia 

2

2

Kradzież z włamaniem ogółem

Do samochodu

Do mieszkań

Do innych obiektów

10

3

3

4

3

0

0

3

Kradzież pojazdu

7

3

Uszkodzenie mienia

4

4

Kradzież mienia

39

24

Przestępstwa z w/w kategorii ogółem

62

36

Nietrzeźwi kierujący

12

44

Posiadanie środków narkotycznych

2

0

Inne przestępstwa

8

6

        

 

 

  Pomimo prowadzonych działań prewencyjno zapobiegawczych w trakcie przygotowań do sezonu letniego jak i podczas jego trwania , w godzinach 6.00 – 22.00  zgłoszono 13 przestępstw przeciwko mieniu . Właściciele obiektów wczasowych jak i sami wypoczywający w sposób lekceważący naruszali zasady bezpiecznego zabezpieczenia mienia .

 

 

 

  1. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu

Informację złożył z-ca komendanta PSP bryg. Krzysztof Makowski ( informacja w załączeniu – zał. nr 5).

 

Zestawienie ogólnej liczby zdarzeń w okresie 01 lipca – 31 sierpnia 2007 r.

(porównanie terenu gminy i powiatu)

Powiat Kołobrzeski

Gmina Ustronie Morskie

197

18

Zestawienie rodzaju zdarzeń (pożary, miejscowe zagrożenia i alarmy fałszywe)

Pożary

Miejscowe zagrożenia-MZ

Alarmy fałszywe - AF

3

15

0

Zestawienie wielkości pożarów (małe, średnie, duże i bardzo duże)

Małe  - M

Średnie  - Śr

Duże  -  D

Bardzo duże

3

0

0

0

Zestawienie wielkości miejscowych zagrożeń (małe, lokalne, średnie, duże, gigantyczne)

Małe

Lokalne - Lok

Średnie - Śr

Duże

Gigantyczne

15

0

0

0

0

Zestawienie ogółu zdarzeń wg obiektów, w których one powstały

Rodzaj obiektu

Ilość zdarzeń

 

Użyteczności publicznej

1

 

 

Mieszkalne

9

 

 

Produkcyjne

0

 

 

Magazynowe

0

 

 

Środki transportu

3

 

 

Lasy

0

 

 

Uprawy, rolnictwo

1

 

 

Inne obiekty

4

 

Zestawienie pożarów wg obiektów, w których one powstały

Rodzaj obiektu

Ilość zdarzeń

 

Użyteczności publicznej

0

 

 

Mieszkalne

0

 

 

Produkcyjne

0

 

 

Magazynowe

0

 

 

Środki transportu

2

 

 

Lasy

0

 

 

Uprawy, rolnictwo

1

 

 

Inne obiekty

0

 

Zestawienie miejscowych zagrożeń wg obiektów, w których one powstały

Rodzaj obiektu

Ilość zdarzeń

 

Użyteczności publicznej

1

 

 

Mieszkalne

9

 

 

Produkcyjne

0

 

 

Magazynowe

0

 

 

Środki transportu

1

 

 

Lasy

0

 

 

Uprawy, rolnictwo

0

 

 

Inne obiekty

4

 

Zestawienie przyczyn powstania pożarów

Przypuszczalna przyczyna powstania pożaru

Ilość pożarów

 

Nieostrożność osób z otwartym ogniem

1

 

 

Podpalenie

1

 

 

Wady urządzeń elektrycznych

1

 

 

Wady środków transportu

0

 

 

Nieustalone

0

 

 

Zestawienie przyczyn powstania miejscowych zagrożeń

 

Przypuszczalna przyczyna powstania miejsc. zagrożenia

Ilość miejsc. zagr.

 

Wady urządzeń mechanicznych

0

 

 

Huragany, silne wiatry

1

 

 

Gwałtowne opady atmosferyczne

3

 

 

Nieustalone

1

 

 

Nietypowe zachowanie się zwierząt

8

 

 

Inne przyczyny

1

 

 

Niezachowanie zasad bezpieczeństwa ruchu

1

 

 

Zestawienie ilości osób poszkodowanych w zdarzeniach

 

Poszkodowane osoby

Pożary

Miejscowe zagrożenia

Ofiary śmiertelne

Ranni

Ofiary śmiertelne

Ranni

 

Strażacy

0

0

0

0

 

Inne osoby

0

0

0

4

 

w tym dzieci

0

0

0

0

 

Ogółem

0

0

0

4

 

Udział jednostek ochrony przeciwpożarowe przy usuwaniu skutków zdarzeń

 

PSP samodzielnie

OSP samodzielnie

PSP wraz z OSP

4

12

2

 

 

  1. Placówka Straży Granicznej w Kołobrzegu

Informację złożył z-ca komendanta GPK mjr Andrzej Koc ( informacja w załączeniu – zał. nr 4).

Główny wysiłek działań realizowanych przez funkcjonariuszy Granicznej Placówki Kontrolnej w Kołobrzegu skierowany był na zapewnienie ładu i porządku publicznego w strefie nadgranicznej. W sezonie turystycznym 2007 r. zorganizowano :

w miesiącu czerwcu:

22 patrole z użyciem pojazdów mechanicznych, 2 patrole z użyciem psa służbowego, 2 patrole z użyciem jednostki pływającej, 3 kontrole ewidencji meldunkowej oraz legalności pobytu, cudzoziemców

w miesiącu lipcu:

19 patroli z użyciem pojazdów mechanicznych, 2 patrole z użyciem psa służbowego, 3 patrole z użyciem jednostki pływającej, 2 kontrole ewidencji meldunkowej oraz legalności pobytu cudzoziemców

w miesiącu sierpniu:

21 patroli z użyciem pojazdów mechanicznych, 1 patrol z użyciem psa służbowego

3 patrole z użyciem jednostki pływającej, 4 kontrole ewidencji meldunkowej oraz legalności pobytu cudzoziemców.

 

4.      W zakresie bezpieczeństwa na wodach

 

Informację złożył M. Mieczkowski – kierownik plaży ( informacja stanowi zał. nr 6 do niniejszego protokołu).

W okresie sezonu letniego kąpiel odbywała się na 8 kąpieliskach strzeżonych tj. 5 w Ustroniu Morskim i 3 w Sianożętach/ o łącznej długości 1.500 m. Uzupełnione i odnowione były oznakowania kąpielisk, punktów ratowniczych i medycznych. Zespoły ratownicze wyposażone  były w odpowiedni sprzęt ratowniczy. Kilkakrotnie w ciągu sezonu letniego wspólnie z funkcjonariuszami Policji i Strażą Graniczną przeprowadzono patrole brzegu morskiego łodzią motorową. Urząd Gminy zatrudnił  w okresie sezonu odpowiednio przeszkoloną i przygotowaną kadrę 36 ratowników do obsługi kąpielisk strzeżonych oraz Kierownika Obsługi Plaży.

Ponadto na stanowisku strzeżonym "Radar" w Sianożętach zatrudniony był lekarz, który udzielał pomocy medycznej plażowiczom i turystom. W okresie od 23.06-31.08 lekarz plażowy udzielił  422 (w 2006 r. -  384)  porad lekarskich.

W/w okresie nie odnotowano utonięcia na terenie kąpielisk strzeżonych w gminie Ustronie Morskie (dwa utonięcia były na kąpieliskach niestrzeżonych) a ratownicy przeprowadzili łącznie 54 akcji ratowniczych ( w 2006 r. - 106 akcji).

W tym roku ratownicy zakwaterowani zostali w obiekcie Zespołu Szkół w Ustroniu Morskim oraz w punktach socjalnych przy zejściach na plażę.

W tegorocznej edycji Otwartych Mistrzostw NiVEA dla Ratowników WOPR, organizowanych przez Firmę Sport Mega Marketing z Poznania ratownicy z gminy Ustronie Morskie startowali w kategorii męskiej i damskiej  zajmując następujące miejsca:

  1. Jarosławiec (eliminacje) – 28 – 29.07.2007 r.  (I miejsce zajęła drużyna damska zdobywając łódź wiosłową ratowniczą typu BL – 2, II miejsce drużyna męska)
  2. Dźwirzyno (eliminacje) – 04 – 05.08.2007 r.  (I miejsce zajęła drużyna damska i męska zdobywając dwie łodzie wiosłowe typu BL – 2)
  3. Kołobrzeg (finał) – 11 – 12.08.2007 r. (II miejsce drużyna damska i męska)

Z pełną satysfakcją podkreślić należy fakt, że w ratownicy WOPR zatrudnieni przez Urząd Gminy i  reprezentujący gminę Ustronie Morskie w zawodach ratowniczych od roku 2002 (pierwsza edycja zawodów ratowniczych w Polsce) zdobyli łącznie 10 łodzi ratowniczych typu BL 2 oraz quada z przyczepką co w pełni zaspakaja obsługę wszystkich stanowisk strzeżonych w gminie Ustronie Morskie. Łączna wartość zdobytych nagród szacowana jest na kwotę: 79.530,00 zł.

W dniach 17–19 sierpnia 2007 roku na plaży miejskiej w Kołobrzegu odbyły się
Międzynarodowe Zawody w Ratownictwie Wodnym.

Przez dwa dni między molem a dawnym Morskim Okiem, plażowicze podziwiali najlepszych ratowników z czterech nadbałtyckich krajów. Sześć żeńskich i osiem męskich drużyn (do udziału w zawodach zaproszono reprezentację Ustronia Morskiego oraz Dźwirzyna i Jarosławca) zmagało się m.in. w wyścigu na łodziach wiosłowych, w pływaniu w płetwach i na desce, w sztafecie pływackiej. Wśród mężczyzn najlepsi okazali się ratownicy z Ustronia Morskiego. Puchar zawodów trafił jednak do rąk mistrzów Polski, bo ustalając końcowy wynik, sumowano punkty drużyn męskiej i żeńskiej, a Ustronie Morskie żeńskiej reprezentacji nie wystawiło. Drugie miejsce zajęła ekipa Dźwirzyna, trzecie kadra Polski juniorów.

Na podstawie umowy zawartej pomiędzy Urzędem Gminy a Firmą Sport Mega Marketing (organizatorem edycji) wyposażono ratowników w sprzęt ratowniczy i pomocniczy.

Kąpielisko strzeżone „Nadbrzeżna” w Ustroniu Morskim  w dniu 04 lipca 2007 r. uzyskało Międzynarodowy Certyfikat Jakości „Błękitną Flagę” spełniając 27 kryteriów określających wymagania w czterech dziedzinach: informacja i edukacja ekologiczna, zarządzanie środowiskowe, stan jakości wody, bezpieczeństwo i organizacja usług. Z tej okazji przeprowadzono pokazy ratownictwa morskiego koordynowane przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa Wodnego z udziałem jednostek antyterrorystycznych, Policji i Straży Granicznej.

To prestiżowe międzynarodowe wyróżnienie dla gminy Ustronie Morskie potwierdza najwyższy poziom usług ratowniczych świadczonych dla turystów jak i mieszkańców gminy Ustronie Morskie.

 

5. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Kultury

Informację złożyła Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Ustroniu Morskim Urszula Knieć.

1.06.07 - Dzień Dziecka. GOK wspólnie ze szkołami z Ustronia Morskiego i Rusowa oraz NKS Astra zorganizował obchody Dnia Dziecka. W imprezie uczestniczyły dzieci z gminy Ustronie Morskie – ze szkół w Ustroniu Morskim, Rusowa, przedszkola oraz dzieci z tzw. zielonych kolonii. W ramach imprezy odbył się seans filmowy „Happy wkręt” w kinie Pegaz, przedstawienie „Smocze gadanie” w wykonaniu młodszej grupy teatralnej GOK, występ klauna i szczudlarzy. Na placu przed GOK zorganizowano konkursy rysowania kredą dla dzieci młodszych. Na plaży przy GOK odbyły się konkurencje sportowe dla dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Dzieci korzystały także ze zjeżdżalni dmuchanej usytuowanej przed ośrodkiem Panorama. Gminny Ośrodek Kultury w Ustroniu Morskim opłacił ze swego budżetu koszty wynajęcia zjeżdżalni dmuchanej oraz występ klauna. Nagrody dla zwycięzców w konkurencjach sportowych i dla dzieci młodszych ufundowali NKS Astra oraz dwie osoby prywatne. Poza tym sklepy spożywcze z Ustronia Morskiego ufundowały napoje, a piekarnia Bravo – pączki i drożdżówki.

2.06.07 – premiera spektaklu „Kantata na 4 skrzydła” w kinie Pegaz w wykonaniu starszej grupy teatralnej z GOK

1-4.06.07. – wyjazd zespołów tanecznych z GOK - Jantar I i II do partnerskiego miasta Ustroń w celu udziału w koncercie „Dzieci Dzieciom”

07.06.07. – występ Strażackiej Orkiestry Dętej  podczas obchodów Bożego Ciała

20.06.07. – przedstawienie dla gimnazjum w kinie Pegaz w wykonaniu starszej grupy teatralnej z GOK (spektakl „Kantata na 4 skrzydła”)

21.06.07. – przedstawienie w Klubie Garnizonowym w Kołobrzegu w wykonaniu starszej grupy teatralnej z GOK (spektakl „Kantata na 4 skrzydła”)

25.06.07. – pierwszy dzień jubileuszu Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego w Ustroniu Morskim, którego współorganizatorem był GOK. Tego dnia w galerii Nadbrzeżna odbył się wernisaż wystawy prac artystów za stowarzyszenia, w kinie Pegaz – wręczenie pierścieni herbowych dla artystek z gminy Ustronia Morskiego – p. Wandzie Irenie Koźmińskiej i p. Dorocie Waligórze. Potem odbył się recital Jacka Wójcickiego oraz spotkanie integracyjne członków i sympatyków Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego. Z funduszy TSK opłacono koszty zorganizowania spotkania integracyjnego oraz częściowo wydania katalogu.

26.06.07. –  drugi dzień Jubileuszu, w ramach którego odbyła się akademia i występy artystyczne: zespołu Al. Dente z Blumbergu, zespołów z GOK: wokalnego - Bajaderki i tanecznych - Jantar I i II oraz z repertuarem tańców irlandzkich wystąpił zespół z SP Siemyśl.

1.07.07. - 07.07.07. - Warsztaty kulturalne Morka, które odbyły się po raz piąty. Tymrazem projekt był dofinansowany w ramach Interregu z Euroregionu Pomerania.
W tym roku w warsztatach oprócz znanych artystów i karykaturzystów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Karykaturzystów wzięli udział także artyści z Niemiec oraz miejscowa młodzież. Warsztaty Morka podzielone były na tematyczne dni: Dzień Turysty, Dzień Miłośnika Przyrody, Dzień Karykaturzysty, Dzień Smakosza oraz Dzień Dowcipów. Każdy dzień upłynął pod hasłem humoru, a co najważniejsze, umożliwił mieszkańcom i wypoczywającym w gminie Ustronie Morskie turystom kontakt z artystami. 

Podczas Dnia Miłośnika Przyrody uczestnicy warsztatów zasadzili drzewka na terenie gminy Ustronie Morskie. Była to okazja do poznania wszystkich sołectw gminy, po których  mogli oni podróżować ciuchcią. Mieszkańcy wsi gm. Ustronie Morskie dzięki temu mieli kontakt z artystami. W każdej wsi zasadzono symboliczne drzewko – pamiątkę Morki, a sołtys każdego   sołectwa otrzymał swą karykaturę. Z kolei w Dniu Karykaturzysty na placu przed GOK królowali karykaturzyści, którzy w kilka minut wykonywali zabawne podobizny każdego, kto miał na to ochotę. Deszcz zmienił nieco plany i wyjątkowo w tym roku nie odbyła się barwna parada, która co roku przemierzała ulice Ustronia Morskiego. Jednak i tak humory dopisywały, w bardziej kameralnych warunkach odbył się turniej opowiadania dowcipów. W ostatnim dniu Morki odbył się wernisaż wystawy Morka 2007, którą można było obejrzeć w Galerii Nadbrzeżna.

Efektem Warsztatów Kulturalnych Morka 2007 jest Promenada Satyry i Dobrego Humoru - tak „nieoficjalnie” nazwano nadmorską promenadę. Na tarasie widokowym na plaży przy GOK zamontowano tablicę do wykonywania zdjęć pamiątkowych z rysunkiem satyrycznym promującą nadmorski wypoczynek, zaś na latarniach wzdłuż promenady umieszczono satyryczne rysunki Wiesława Lipeckiego, Henryka Cebuli, Janusza Mrozowskiego, Dariusza Pietrzaka, Sławomira Łuczyńskiego, Tomasza Wołoszyna i Tomasza Jury. Na razie jest tylko siedem prac, jednak w planach jest coroczne zamieszczanie rysunków powstałych podczas warsztatów Morka, tak by przechadzający się  mogli podziwiać prace na jak największej długości promenady. Jest to dobry sposób na promocję Ustronia Morskiego jako stolicy satyry i dobrego humoru. Rysunki satyryczne wzbudzają zainteresowanie przechodniów, setki turystów robi zdjęcia przy tablicy na tarasie. Dlatego istotne byłoby wypromowanie promenady związanej z satyrą poprzez przeniesienie tam wszystkich ławeczek oraz zamieszczenie rysunków satyrycznych na jak największej ilości latarni.    

04.07.07. – udział Strażackiej Orkiestry Dętej w uroczystości nadania Błękitnej Flagi gminie Ustronie Morskie

20.07.07. – w amfiteatrze GOK zorganizował kilkugodzinną imprezę rozrywkową na którą składały się: koncert muzyczny – „Lato dla dzieci – pioseneczki na smuteczki” oraz Czadowy Wieczór Folkowy, w ramach którego wystąpiły zespoły: Rura z Ukrainy oraz Rzepczyno Folk Band. Impreza odbyła się przy pełnej widowni.

22.07.07. – koncert chóru polonijnego im. Juliusza Zarębskiego z Żytomierza z Ukrainy

(24 osoby).  Koncert odbył się w kościele. Chór gościł w Koszalinie w ramach „Polonijnych Warsztatów Chóralnych”, do Ustronia Morskiego przybył na zaproszenie Gminnego Ośrodka Kultury, który w ramach w/w imprezy corocznie zaprasza na koncert chór polonijny.

03.08.07. – w amfiteatrze odbył koncert muzyczny dla dzieci „Coś dla ucha dla malucha” oraz Wesoły Wieczór z Gwiazdami – na który składały się występy Aleksandry i Piotra Dzięcielskich – aktorów z Koszalina oraz zespołu Ivona. Dzięcielscy zaprezentowali największe przeboje  Maryli Rodowicz, Andrzeja Rosiewicza, Kai, zespołu Ich Troje. Z kolei zespół Ivona rozbawił publiczność w rytmie polskiego disco z rockowym brzmieniem.

Wesoły Wieczór z Gwiazdami odbył się przy pełnej widowni amfiteatru.

6-10 08.07. – na zaproszenie UG I GOK gościła w gminie Ustronie Morskie

Młodzieżowa Orkiestra Dęta z Baczkowa (gm. Bochnia) – ok. 50 osób + 12 mażoretek.

7.08 na stadionie sportowym odbył się pokaz musztry paradnej, następnie godzinny koncert w amfiteatrze przy komplecie publiczności.

10.08-13.08.07. - wyjazd zespołu tanecznego z GOK - Jantar do partnerskiego miasta Willmersdorf na Święto Lata.

10.08.07. - odbył się VII Piknik Rodzinny w Sianożętach. Organizatorem pikniku był Gminny Ośrodek Kultury w Ustroniu Morskim oraz Sołectwo Sianożęty, które pozyskało znaczną część funduszy na organizację imprezy od sponsorów – Ośrodków Wczasowych z Sianożąt.
W ramach imprezy odbył koncerty muzyczne z konkursami dla publiczności oraz wybór Miss Lata. Jury spośród 10 pięknych kandydatek wybrało 3 dziewczęta. Tytuł Miss Lata zdobyła Ewelina Stadnik z Sianożąt, Vicemiss Lata została Anna Trzcielińska z Wielkopolski, II Vicemiss Ewa Raniszewska z Sianożąt, Miss Publiczności – Anna Broda z Grudziądza.
Dziewczęta otrzymały nagrody ufundowane przez Wójta Gminy Ustronie Morskie, Przewodniczącego Rady Gminy oraz Sołectwo Sianożęty. Podczas Pikniku pierwszy raz w gminie Ustronie Morskie miał okazję wystąpić Mirosław Szołtysek i Wesołe Trio, który rozbawił widownię w klimatach biesiady śląskiej. Piknik cieszył się powodzeniem wśród publiczności i choć deszcz trochę przeszkodził w imprezie, wielu widzów zostało do późnych godzin nocnych, by obejrzeć pokaz sztucznych ogni i potańczyć w rytmie disco.
15.08.07. – w amfiteatrze GOK zorganizował koncert Blask Gwiazd. W pogodny wieczór wystąpiły grupy: ABBA Show, Liverpool, Boney M. Show  Zespoły zaprezentowały największe przeboje lat 60-tych i 70-tych znanych grup muzycznych: Abby, The Beatles, Czerwonych Gitar, Boney M. Licznie zgromadzona publiczność bawiła się w rytm znanych przebojów do późnych godzin nocnych.

W okresie wakacji 01.07.07-31.08.07r. funkcjonowała świetlica wiejska w Kukini. Uczęszczało do niej codziennie ok. 20 dzieci z Kukini w wieku przedszkolnym i szkolnym, w godz. 10.00 do 13.00 oraz 16.00 do 19.00. Dziećmi opiekowała się mieszkanka Kukini pracująca na zlecenie GOK. Dzieci najczęściej zajmowały się rysowaniem, grały w gry planszowe, sportowe, ping-ponga. Dwa razy przyjechały do kina Pegaz na seans filmowy (26.07.07. –„ Shrek 3” i 30.08.07. – „Artur i Muminki”).

IMPREZY INNE:

W okresie sezonu letniego dzierżawcy Amfiteatru zorganizowali  - Ustrońskie Lato Estradowe - cykl imprez rozrywkowych z udziałem znanych gwiazd polskiej estrady:

Lipiec:

02.07 – Grupa Mocarta

04.07 – Andrzej Grabowski

10.07 - Show dla dzieci

12.07 – Noc Cygańska

13.07 – Jerzy Kryszak Show

16.07 – Tadeusz Drozda

22.07 - Kabaret Moralnego Niepokoju

25.07 – Gala Disco Polo

26.07 – Legendy Rocka (Martin Bland - Animals, Gary Mobley - BEE GEES, Geoff Hammond-SMOKIE, WINGS oraz Simon Van Downham - SMOKIE, WINGS)

27.07 – Waldemar Kocoń

30.07 – Bony M.

Sierpień

01.08 – Rewia Brazylijska

03.08 – Kabaret Koziołek Matołek

07.08 – Andrzej Rosiewicz

09.08 – Jerzy Kryszak Show

11.08 – Krzysztof Krawczyk

12.08 – Ryszard Rynkowski

14.08 – Boys

 

Kino „Pegaz” Gminnego Ośrodka Kultury zostało oddane w dzierżawę. Seanse filmowe wyświetlano codziennie zgodnie z repertuarem.

 

 

            Informację Dyrektor GOK uzupełniła i podsumowała inspektor Urszula Czachorowska.

Od 22 czerwca 2007 r. do 30 września 2007 r. funkcjonuje w ośrodku zdrowia przy
ul. Osiedlowej - Centrum Informacji Turystycznej i Promocji. Placówka otwarta jest od poniedziałku do niedzieli w godz. od 8.00 – 18.00.

Centrum obsługiwały osoby:

1)      Anna Kontak – zatrudniona na umowę – zlecenie do dnia 31.08.2007 r.

2)      Kinga Kochańska – zatrudniona na umowę – zlecenie do dnia 30.09.2007 r.

3)      Urszula Czachorowska – Kierownik CIT,

 

Podczas sezonu letniego Centrum udzielało kompleksowej informacji turystycznej, sprzedawało materiały promocyjno – turystyczne gminy Ustronie Morskie, mapy, przewodniki o regionie i Polsce. Atrakcyjną formą aktywnego spędzania czasu wolnego była organizacja w każdą sobotę „Rajdu rowerowego do najstarszych dębów w Polsce”. Propozycja cieszyła się dużym zainteresowaniem turystów orz mieszkańców gminy.

W tym roku Centrum Informacji Turystycznej i Promocji koordynowało Konkurs ogłoszony przez Urząd Gminy w Ustroniu Morskim dotyczący opłaty klimatycznej. W ramach konkursu wpłynęły 69 zgłoszeń ( roku 2006 – 33 zgłoszenia), nagrody w postaci weekendowego pobytu wypoczynkowego w obiekcie socjalno – hotelowym przy stadionie sportowym w Ustroniu Morskim, wylosowano podczas imprez: Przebojowego Lata z Radiem ZET i TV Polsat w dniu 15.07.2007 r. oraz podczas Koncertu Blask Gwiazd w dniu 15.08.2007 r.

W miesiącu czerwcu zamontowano przed wejściem do siedziby CITiP kiosk multimedialny oraz uaktywniono wyświetlacz cyfrowy, na którym zamieszczano informacje turystyczne dotyczące wolnych miejsc noclegowych, informacje dotyczące temperatury wody i powietrza, informacje o bieżących imprezach.

Informacja o działalności Centrum zamieszczona została  na  stronach internetowych pod adresem: www.ustronie-morskie.pl/it

 Najczęściej zadawane pytania turystów dotyczyły informacji na temat:

·        wolnych miejsc noclegowych w gminie Ustronie Morskie,

·        imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych odbywających się w gminie, oraz m. Kołobrzeg,

·        funkcjonowania instytucji  działających na rzecz obsługi ruchu wczasowo – turystycznego (poczta, ośrodek zdrowia, Urząd Gminy, policja itp.),

·        połączeń komunikacyjnych PKP, PKS , bus,

·        prognozy pogody,

·        możliwości kupna biletów i kart wstępu na imprezy odbywające się w Ustroniu Morskim i Kołobrzegu,

·        ciekawostek turystycznych okolic tj. tras rowerowych, pieszych,

·        zakupu wydawnictw turystycznych (map, folderów, przewodników z całego wybrzeża),

·        wycieczek na Bornholm katamaranem i wodolotem,

·        wycieczek do Świnoujścia, Trójmiasta, Kołobrzegu i okolic,

·        możliwości korzystania z bazy sportowo – rekreacyjnej w gminie tj. basenu, kortów tenisowych, kompleksu boisk sportowych,

·        możliwości korzystania z internetu,

·        możliwości wykupu kart wędkarskich.

Ze sprzedaży wydawnictw promocyjnych i turystycznych oraz opłat za umieszczenie oferty turystycznej obiektów noclegowych w Banku Rezerw Wczasowych ( 24 ofert obiektów) uzyskano kwotę w wysokości : 11.115,35zł .

Do siedziby Centrum przychodzili turyści krajowi, jak również obcokrajowcy w szczególności Niemcy.

            Zadowolenie klientów z  punktu informacji turystycznej jest najlepszym dowodem na to, że spełniło ono swoje zadanie, co potwierdza przeprowadzona przez pracowników Centrum Informacji Turystycznej - ankieta turystyczna.

 

           

Ad 3. Informacja z przygotowania szkół i przedszkola do rozpoczęcia roku szkolnego 2007/2008.

 

1)             Informację z przygotowania Przedszkola Publicznego w Ustroniu Morskim przedstawiła Dyrektor placówki Bożena Sitnik. Pisemne sprawozdanie z działalności przedszkola i przygotowania placówki do nowego roku 2007/2008 stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Radny Tomasz Stanisławczyk zwrócił się z zapytaniem czy udało się pozyskać dodatkowe środki na remont przedszkola?

Dyrektor poinformowała, iż zgodnie z informacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego nie ma możliwości pozyskania dodatkowych środków modernizację przedszkola.

2)             Informację z przygotowania Szkoły Podstawowej w Rusowie do rozpoczęcia nowego roku szkolnego przedstawił Dyrektor placówki Tadeusz Winnik. Pisemna informacja stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

3)             Informację o rozpoczęciu roku szkolnego 2007/2008 w Zespole Szkół w Ustroniu Morskim przedstawiła Z-ca Dyrektora Grażyna Dymańska.  Szczegółowa informacja pisemna stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

4)             Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim Danuta Kontak przedstawiła informację z zakresu pomocy społecznej bieżącej oraz udzielonej podopiecznym na rozpoczęcie roku szkolnego. Informacja stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

 

Ad 4. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym; dyskusja.

            Przed wystąpieniem Wójta Gminy głos zabrała Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Ustroniu Morskim Urszula Knieć składając serdeczne podziękowania za przygotowanie i organizację Gminnych Dożynek 2007 roku. Wręczyła dyplom oraz drobny upominek Wójtowi Gminy. Taki sam zaszczyt spotkał sołtysów:

·        Lena Jastrzębska        -          Sołtys Wsi Gwizd

·        Irena Krawczyk          -          Sołtys Wsi Ustronie Morskie

·        Piotr Borkowski         -          Sołtys Wsi Kukinia

·        Krzysztof Matuszewski           -          Sołtys Wsi Sianożęty

·        Mirosław Mitkowski              -          Sołtys Wsi Rusowo.

Ponadto podziękowanie otrzymała Anna Britzen Przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich w Rusowie.

Następnie głos zabrał Wójt Gminy, który przedstawił informację z działalności międzysesyjnej od ostatniej sesji roboczej tj. od dnia 14 czerwca 2007r.

14.06 – notariusz – zamiana gruntów,

18.06 – spotkanie z naczelnikiem Urzędu Skarbowego w sprawie współpracy związanej z działalnością sezonową osób spoza Gminy,

18.06 – spotkanie z nabywcami „Almiry”,

19.06 – konferencja w sprawie ochrony brzegów morskich o odtwarzania plaż w Gdyni,

20.06 – sesja nadzwyczajna Rady Gminy,

20.06 – podpisanie 15 aktów notarialnych odnośnie pierwokupu działek od „Superfisha”,

20.06 – odbiór ul. Wolności,

22.06 – zakończenie roku szkolnego w SP Rusowo,

24.06 – nadzwyczajna sesja Rady Gminy,

25.06 – obchody 17-lecia Towarzystwa Społeczno – Kulturalnego,

27.06 – walne zebranie ZMiGDP w Lipiu,

01.07 – rozpoczęcie międzynarodowych warsztatów satyry i karykatury „Morka”,

02.07 – spotkanie z ratownikami na rozpoczęcie sezonu letniego,

02.07 – odbiór ul. Wrzosowej,

04.07 – spotkanie z RZI Człuchów w sprawie odbioru robót,

04.07 – przekazanie gminie „Błękitnej Flagi”,

05.07 – spotkanie z projektantem Centrum Sportowo – Rekreacyjnego w sprawie ewentualnego przejęcia dokumentacji wykonawczej,

06.07 – spotkanie z uczestnikami warsztatów „Morka”. Nadanie nazwy „Promenada Satyry, Karykatury i Dobrego Humoru”. Wernisaż wystawy poplenerowej,

09.07 – spotkanie z właścicielami DW „Wodnik” w sprawie budowy drogi od ul. Kościuszki do promenady po zawaleniu się murku oporowego,

11.07 – spotkanie z firmą „Selfa” w sprawie przesunięcia terminu oddania gimnazjum,

13.07 – spotkanie z firmą „Mitex” w sprawie realizacji inwestycji,

17.07 narada w sprawie organizacji dożynek,

18.07 – posiedzenie komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

18.07 – spotkanie z dyrektorem Urzędu Morskiego i firmą holenderską w sprawie realizacji inwestycji,

19.07 – spotkanie prawników „Mitexu”, kancelarii prawniczej „Smoktunowicz & Falandysz” w sprawie inwestycji Centrum Sportowo – Rekreacyjnego,

20.07 – notarialna zamiana gruntów,

20.07 – spotkanie u prezydenta Kołobrzegu w sprawie remontu obiektu na potrzeby PCK i Caritas Polska,

22.07 – wizyta chóru polonijnego z Żytomierza,

23.07 – walne zebranie MWiK w Kołobrzegu,

26.07 – posiedzenie zarządu ZMiGDP,

26.07 – odbiór ul. Spokojnej,

28 – 29.07 – wyjazd do Niemiec ,

31.07 – spotkanie organizacyjne w sprawie dożynek,

03.08 – spotkanie u starosty kołobrzeskiego w sprawie organizacji dożynek w Dygowie w dn. 23.09 br.,

03.08 – wernisaż fotografii konkursowej „Polska – Niemcy” w GOK,

07.08 – występ młodzieżowej orkiestry dętej z Bochni,

08.08 – podpisanie umowy z wykonawcą wodociągów i kanalizacji na 4 inwestycje,

08.08 – spotkanie z firmą „Impuls” w sprawie przekazania studium wykonalności planu przestrzennego zagospodarowania,

08.08 – kontrola z Kopenhagi przestrzegania zobowiązań do „Niebieskiej Flagi”,

08.08 – odbiór promenady w Sianożętach od ul. Sztormowej,

10.08 – Piknik Rodzinny w Sianożętach,

12.08 – spotkanie z zarządami Polskich Artystów Karykaturzystów w celu dalszej współpracy,

14.08 – zlot miłośników starej motoryzacji,

14.08 – spotkanie z biegłym w sprawie taryf na wodę i ścieki,

17.08 – przetarg na sprzedaż działek przy ul. Kolejowej,

17.08 – rozpoczęcie realizacji inwestycji z funduszu spójności przez ZMiGDP,

19.08 – „imieniny” 800 letniego dębu „Bolesław”,

23.08 – podpisanie porozumienia z „Dar – Eco” w sprawie budowy budynku socjalnego,

24 – 26.08 – wyjazd do Niemiec z okazji obchodów 85 lecia straży pożarnej w Hischfelde,

29.08 – spotkanie w sprawie dożynek,

31.08 – 02.09 – pobyt w gminie Ustroń na zawodach strażackich,

03.09 – rozpoczęcie nowego roku szkolnego,

04.09 – spotkanie z rzeczoznawcą i RZI Człuchów w sprawie wyceny dotychczasowych robót,

06.09 – bezprzetargowa sprzedaż notarialna,

07.09 – posiedzenie komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

07.09 – posiedzenie zarządu ZMiGDP,

07.09 – spotkanie nabywców „Almiry” z pracownikami Wydziału Budownictwa Starostwa  Powiatowego w sprawie rozbiórki istniejącego obiektu i budowy nowego,

10.09 - posiedzenie komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,

11 – 13.09 – wyjazd studyjny do Niemiec,

15.09 – dożynki gminne,

17.09 – notarialne przejęcie terenu pod drogi,

18.09 – przedstawienie nowego dowódcy JW. 2035 kmdr ppor. Buszko,

19.09 – posiedzenie zarządu ZMiGDP,

19.09 – podpisanie weksla doręczeniowego w Banku Ochrony Środowiska,

20.09 - spotkanie z rzeczoznawcą i RZI Człuchów w sprawie wyceny dotychczasowych robót – przekazanie ekspertyzy,

21.09 – spotkanie z komendantem PP w sprawie zabezpieczenia meczu Pogoń Szczecin – Astra Ustronie Morskie,

22.09 – powiatowe zawody strażackie w Siemyślu,

23.09 – dożynki powiatowe w Dygowie.

 

Dyskusja nad sprawozdaniem

 

Radna Dorota Gałęzowska zwróciła się z zapytaniem  na czym stanęły rozmowy  prawników dotyczące MITEX-u?

Wójt Gminy odpowiedział, iż zadaniem prawników było ustalenie jak się wycofać ze swoich poprzednich działań, tj. MITEX uznaje umowę z gmina jako zgodną z prawem, a gmina wycofuje wypowiedzenie umowy. Jednak gmina czeka na opinię ekspertqa. Będzie zorganizowane spotkanie z MITEX-em. Niech wchodzą na budowę jednak na warunkach, które wyznacza gmina. Okazuje się, że wola dogadania się jest, ale efektów nie ma.

Radca Prawny uzupełnił wyjaśnienia Wójta. Stwierdził, że prawnicy zebrali się  celem ustalenia czy istnieje możliwość prawna przywrócenia stanu przed złożeniem oświadczeń. Główny problem to sprawa kosztów. MITEX miał złożyć ofertę  cenową, ale do dnia dzisiejszego jej nie złożył. Biegły, oceniający przedstawioną gminie fakturę, stwierdził jej zawyżenie. Ponadto gmina nałożyła na firmę kary umowne w wys. Blisko 800.000 zł, jednak nadal nie jest w posiadaniu dokumentacji.

Radna Dorota Gałęzowska zwróciła się z zapytaniem czy wiadomo już, co powstanie na miejscu wyburzanej Almiry? Czy nowy obiekt zachowa swój dotychczasowy styl?

Wójt Gminy odpowiedział, iż nowy budynek ma ładny projekt, jednak jest w innym stylu.

Ad 5.  Informacja z wykonania budżetu Gminy Ustronie Morskie za I półrocze 2007r

            Informację za I półrocze przedstawił Wójt Gminy.

Działalność  finansowa Wójta Gminy prowadzona była na przestrzeni I półrocza 2007 r.

zgodnie z uchwalonym budżetem przez Radę Gminy.  Budżet Gminy Ustronie Morskie

na 2007r.  został uchwalony w dniu 26  stycznia  2007r. uchwałą nr V/14/2007 Rady Gminy

Ustronie  Morskie.  Zgodnie  z  powyższą  uchwałą  budżet  gminy  zaplanowano  

po stronie:

- dochodów  kwotę                                                                18 500 083-zł 

- wydatków w  kwotę                                                            28 521570-zł
Planowany  wynik  budżetu  Gminy  zamyka  się  deficytem  w  wysokości 10  021 487,-   
z  przeznaczeniem  na  wydatki  inwestycyjne.  Pokrycie  deficytu budżetowego mają stanowić przychody z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w wysokości 

7 419 247,- zł oraz z kredytu  5 000 000,- zł. 

W  trakcie  pierwszego  półrocza  dokonano  ogółem  8  zmian  w  budżecie  w  tym:                

3  zmiany dokonane przez Radę Gminy oraz 5  zmian dokonanych przez Zarządzenie Wójta

Gminy. Łącznie zmiany te wynoszą po stronie:

- dochodów  zwiększenie o kwotę   2 976 502,81,-zł, tj. o 16,09 %

- wydatków zwiększenie  o kwotę   4 480 533,81,-zł, tj. o 13,58  %

Po  dokonanych  zmianach  plan  budżetu Gminy w  I  półroczu  2007  roku wyniósł  po

stronie:

- dochodów  zwiększenie o kwotę   2 976 502,81,-zł, tj. o 16,09 %

- wydatków zwiększenie  o kwotę   4 480 533,81,-zł, tj. o 13,58  %

Po  dokonanych  zmianach  plan  budżetu Gminy w  I  półroczu  2007  roku wyniósł  po

stronie:

- dochodów    21 476 585,81,-zł

- wydatków     33 002 103,81-zł

Wykonanie budżetu za I półrocze 2007 roku przedstawia się następująco:

- dochody                                                     9   7 74  018 , 4 4-zł

- wydatki                                                      7  78 2  23 4, 2 2-zł

- nadwyżka                                                   1   961 784, ,2 2-zł

Budżet  Gminy  uchwalony  na  dzień  1  stycznia  w  celu  zapewnienia  sprawnego zarządzania finansami, ulega ciągłym zmianom.

Analizując informację należy brać pod uwagę fakt, że w I półroczu 2007 roku dochód na mieszkańca Gminy Ustronie Morskie wynosił    2730,95 zł (3 568  mieszkańców  na  dzień 30.06.2007r.)   i  jest wyższy o kwotę 743,70 zł w porównaniu do analogicznego okresu  roku ubiegłego. Szczegółowo ten temat zostanie omówiony w dalszej części sprawozdania. 

Niniejsza  informacja  ma  na  celu  przedstawienie  danych  dotyczących  wykonania

dochodów  i wydatków budżetu Gminy  za  I półrocze 2006  roku w podstawowych układach

klasyfikacyjnych oraz w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Dodatkowo  prezentowane    szczegółowe  dane  w  zakresie  wykonania  przychodów 

i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska.

  W celu obrazowego przedstawienia podstawowych  relacji budżetowych do materiału

włączono  ujęcie  graficzne.  Część  pierwsza  informacji  poświęcona  została  podstawowym, szczegółowym  danym  finansowym  o  wykonaniu  budżetu.  Natomiast  w  części  drugiej opracowania  omówiono  wykonanie  budżetu  pod  względem  rzeczowym.  Ponadto  w  części trzeciej  sprawozdania  włączono  układy  tabelaryczne  przedstawiające  sprawozdania  według klasyfikacji budżetowej oraz realizację wieloletnich programów inwestycyjnych.

(Szczegółowa informacja z wykonania bg za I półrocze 2007r. stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu)

Informacja uzyskała pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem do Wójta Gminy odnośnie sprzedaży terenów położonych przy ul. Kościuszki: czy jeżeli do dnia 27.09.2007r.  nie wpłyną środki finansowe od nabywcy to czy Wójt przedłuży termin takiej wpłaty? Przewodniczący poprosił o dokładne określenie tego faktu.

Wójt Gminy stwierdził, że nie ma takiej możliwości, już raz był przesunięty termin płatności. Nie zrobi tego.

Przewodniczący Rady zwrócił zebranym uwagę, iż na dzień 24 września wysokość opłaty miejscowej wynosi 606.000 zł, a kwota ta będzie jeszcze wyższa gdyż ciągle wpływają rozliczenia z ośrodków i prywatnych pensjonatów.

 

Ad 6.  Powołanie zespołu opiniującego kandydatów na ławników.

 

W związku ze zbliżającymi się wyborami na ławników sądowych informację o możliwości kandydowania na ławników przedstawiła pracownica biura obsługi rady Ewa Oksenfeld. Odczytała pismo Prezesa Sądu Okręgowego w Koszalinie sprawie zgłaszania kandydatów na ławników do:

  1. Sadu Okręgowego w Koszalinie
  2. Sądu Rejonowego w Kołobrzegu
  3. Sądu Rejonowego Sądu Pracy w Kołobrzegu – kandydatów na ławników do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy zgłaszają związki zawodowe oraz organizacje pracodawców.

Kandydatów na ławników zgłaszają radom gmin prezesi sądów, stowarzyszenia, organizacje związkowe, organizacje pracodawców oraz inne organizacje zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej dwudziestu pięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na danym terenie. Do zgłoszenia kandydata na ławnika załącza się informację z Krajowego Rejestru  Karnego, oświadczenie kandydata, że nie toczy się przeciw niemu postępowanie karne, oraz zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

1)       posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

2)       jest nieskazitelnego charakteru,

3)       ukończył 30 lat,

4)       jest zatrudniony lub zamieszkuje w miejscu kandydowania co najmniej od roku,

5)       nie przekroczył 70 lat,

6)       jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,

7)       posiada co najmniej wykształcenie średnie.

 

Ławnikiem nie mogą być:

1)      osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,

2)      osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,

3)      funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,

4)      adwokaci i aplikanci adwokaccy,

5)      radcy prawni i aplikanci radcowscy,

6)      duchowni,

7)      żołnierze w czynnej służbie wojskowej,

8)      funkcjonariusze służby więziennej,

9)      radni gminy, której rada dokonuje wyboru ławników

 

W związku z powyższym Przewodniczący Rady zaproponował, aby w skłąd Zespołu Opiniującego wszedł radny Zenon Wajgert. Radny Wajgert nie wyraził zgody, gdyz ma zbyt wiele obowiązków służbowych w pracy. Zaproponował natomiast radnych: Dorotę Gałęzowską, Krystynę Wrochnę oraz Tomasza Stanisławczyka. Ponadto podano kandydaturę radnego Marka Rojka. Wszyscy radni wyrazili zgodę na pracę w komisji opiniującej.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie skład Zespołu Opiniującego kandydatów:

1.      Dorota Gałęzowska

2.      Krystyna Wrochna

3.      Tomasz Stanisławczyk

4.      Marek Rojek

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła powołanie składu – 15 głosów „za”.

 

 

Ad 7.  Projekty uchwał:

 

Druk nr 1 – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2007 r. przedstawiła Skarbnik Gminy Jolanta Włodarek.

I.    Zmiany po stronie dochodów polegające na zwiększeniuo kwotę 379 163,15,-zł dokonano w związku:

Dział 400

  • 100,-zł – spłata zaległości;

Dział 600

  • 4 000,-zł – dodatkowe środki pozyskane z Funduszu Prewencyjnego PZU na bezpieczeństwo w gminie,
  • 86 400,-zł – dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na budowę drogi gruntowej w Rusowie ( umowa nr 30/PRW-II/36-07/07 z 2.04.2007 r.);

Dział 630

  • 2 600,-zł – wprowadza się środki uzyskane ze sprzedaży łodzi;

Dział 700

  • 250,-zł – dochody z tytułu wyceny lokalu;

Dział 750

  • 5,40,-zł – darowizna na papier dla Urzędu Gminy,
  • 302,98,-zł wprowadza się środki z przeznaczeniem na organizację praktyk zawodowych uczniów w roku szkolnym 2006/2007 (umowa z SZ nr 1 w Koszalinie – Technikum Ekonomiczne),
  • 100 000,-zł – wprowadza się planowane środki na dofinansowanie zakupu mikrobusu dla Urzędu Gminy z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach projektu „Uczeń na wsi”;

Dział 756

  • -70 000,-zł – zmniejsza się plan podatku od działalności gospodarczej od osób fizycznych,
  • 300,-zł – odsetki od zaległości płatnych przez Urząd Gminy,
  • -27 000,-zł – zmniejsza się plan dochodów wpływów z różnych opłat,
  • -90 000,-zł – zmniejsza się plan dochodów podatku od spadków i darowizn,
  • 47 000,-zł – wprowadza się dodatkowo uzyskane dochody z tytułu opłaty miejscowej,
  • -16 000,-zł – zmniejsza się plan z tytułu opłaty adiacenckiej,
  • 142 000,-zł – wprowadza się dodatkowo uzyskane dochody z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • 6 000,-zł – różne wpływy z lat ubiegłych,
  • 7 000,-zł – wprowadza się środki uzyskane z tytułu opłaty skarbowej,
  • 200,-zł – odsetki zrealizowane przez urzędy skarbowe.

W/w dochody planowane były na podstawie ubiegłorocznego wykonania.

Dział 758

  • 145 000,-zł – wprowadza się „niewygasające wydatki z roku <st1:metricconverter w:st="on" productid="2006”">2006”</st1:metricconverter> na remont świetlicy TPD;

Dział 801

  • 12 000,-zł – wprowadza się dodatkowe środki uzyskane w związku z darowizną;

Dział 852

  • 15,80,-zł – wprowadza się odsetki od zwróconej po terminie dotacji,
  • 1 223,-zł – wprowadza się dochody z zaliczek alimentacyjnych zrealizowanych przez komornika,
  • 200,-zł - wprowadza się dochody z tyt. zwróconej zaliczki alimentacyjnej z 2006 r. po terminie,
  • 150,-zł - wprowadza się dochody z tytułu niepodjętego zasiłku osoby zmarłej (zasiłki i pomoc w naturze),
  • 17,-zł – wprowadza się dodatkowo uzyskane środki z tytułu opłaty skarbowej;

Dział 900

  • -20 000,-zł – zmniejsza się planowane dochody z tytuły sprzedaży biletów na wysypisko,
  • 1 176,37,-zł –środki uzyskane w wyniku opłaty produktowej,
  • 1 176,10,-zł –dodatkowe środki ze sprzedaży płytek chodnikowych,
  • 2 827,-zł  - wprowadza się środki uzyskane w związku z odszkodowaniem za kontenery sanitarne;

Dział 921

  • 41 030,-zł – wniosek Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury z 20.08.2007 r., zwiększenie planowych dochodów,

Dział 926

  • 1 189,50,-zł – wprowadza się dodatkowe środki pozyskane na rozwój sportu.

 

II.    Zmiany po stronie wydatków polegające na zwiększeniuo kwotę 266 905,25,-zł dokonano w związku:

 

Dział 600

  • 4 000,-zł – patrz: dochody  - dział 600,
  • - 117 700,-zł – zmniejsza się wydatki inwestycyjne w związku z zakończeniem realizacji zadań i pozostałych oszczędnościach w wyniku mniejszych wartości przetargowych;

Dział 630

  • 25 000,-zł – zwiększa się wydatki w wyniku zabezpieczenia środków na wynagrodzenia ratowników po rozliczeniu sezonu letniego,
  • -320 000,-zł - zmniejsza się wydatki inwestycyjne na budowę drogi rowerowej do pomników przyrody w Ustroniu Morskim oraz parkingu PKP, a także na budowę Promenady do lotniska wraz z oświetleniem w związku z przeniesieniem środków na lata następne;

Dział 710

  • 5 000,-zł – zwiększa się środki z przeznaczeniem na posiedzenie Komisji Architektoniczno-Urbanistycznej przy planowaniu przestrzennym,
  • -18 000,-zł – zmniejsza się wydatki z tytułu projektu dec. o warunkach zabudowy,
  • -10 000,-zł - zmniejsza się wydatki w związku z wyceną nieruchomości i prac geodezyjnych;

Dział 750

  • 47 812,98,-zł – zwiększa się środki w związku z planowaną do XII’2007 r.  odprawą emerytalną pracowników Urzędu Gminy oraz dodatek opiekuna praktyki zawodowej (patrz: dochody – dział 750),
  • 5,40,-zł – patrz: dochody – dział 750,
  • 135 000,-zł - zwiększa się wydatki z planowaniem zakupu samochodu dla niepełnosprawnych, który zostanie dofinansowany ze środków PFRON do 100 000,-zł kosztów zakupu, ( max 90% wartości zakupu, natomiast 35 000,-zł to środki własne gminy,
  • 505 000,-zł – zwiększa się wydatki inwestycyjne „Przebudowa dawnej strażnicy WOP na Urząd Gminy” w wyniku dodatkowych robót budowlanych:

ü  dodatkowe prace budowlane,

ü  instalacja wodno-kanalizacyjna,

ü  przełożenie kanalizacji deszczowej,

ü  przyłącze gazowe,

ü  kocioł większej mocy na budynek gospodarczy,

ü  sieć komputerowa,

ü  ogrodzenie;

Dział 754

  • 13 500,-zł – zwiększenie wydatków z tytułu utrzymania Strażackiej Orkiestry Dętej w Ustroniu Morskim z przeznaczeniem na wynagrodzenie instruktorów prowadzących zajęcia, wynagrodzenie kapelmistrza oraz na zakup i remont instrumentów,
  • 2 500,-zł - zwiększa się środki z przeznaczeniem na badania obowiązkowe strażaków, ponadto dokonano zmiany klasyfikacji wydatków dofinansowania samochodu straży pożarnej planowanego w uchwale budżetowej na rok 2007, w związku z koniecznością zawarcia porozumienia na dotację celową dla Starostwa Powiatowego w Kołobrzegu,
  • -6 000,-zł – przeniesienie środków między działami: 801 i 851,
  • -6 500,-zł – zmniejsza się wydatki z tytułu zakupu agregatu prądotwórczego, który nie zostanie zrealizowany z przyczyn technicznych;

Dział 757

  • - 173 667,-zł – zmniejsza się wydatki na odsetki planowanego kredytu na częściowe sfinansowanie budowy Centrum Sportowo -  Rekreacyjnego;

Dział 758

  • 13 000,-zł – zwiększa się wydatki na koszty wyceny przez biegłego sądowego budowy Centrum Sportowo-Rekreacyjnego,
  • -100 000,-zł – zmniejszenie rezerwy ogólnej roku 2007,
  • -400 000,-zł – zmniejszenie rezerwy celowej roku 2007 planowanej na wydatki inwestycyjne;

Dział 801

  • 19 984,-zł – wprowadza się wydatki na przeprowadzenie remontu pryszniców w Szkole Podstawowej w Ustroniu Morskim. Finansowanie zadania:  część oświatowa subwencji ogólnej  na wniosek Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 czerwca br. Nr DE-3-339-41/07 na rok 2007 z przeznaczeniem na dofinansowanie wydatków związanych z przeprowadzeniem remontów bieżących w obiektach oświatowych 7 984,-zł; 12 000,-zł wkład własny z pozycji dochodów dział – 801),
  • 8 629,57,-zł – wprowadza się planowane wydatki z przeznaczeniem na monitoring w Zespole Szkół w Ustroniu Morskim w związku ze składaniem wniosku o dofinansowanie do budżetu państwa
    ( do 80% dofinansowania),
  • 520 000,-zł - – zwiększa się wydatki w wyniku dodatkowych robót budowlanych na zadanie „Budowa Gimnazjum w Ustroniu Morskim”:

ü  plac betonowy – roboty rozbiórkowe,

ü  wzmocnienie witryn aluminiowych,

ü  elewacja,

ü  przerobienie okien ze stałych na uchylno-rozwierane,

ü  strop podwieszany, kominy z cegły klinkierowej, podstawy pod wywietrzniki dachowe, demontaż stolarki w istniejącej szkole, zamurowanie otworów,

ü  kanalizacja deszczowa-uzupełnienie,

ü  roboty sanitarne

  • 5 000,-zł – przeniesienie środków z działu 754,

Dział 851

  • 145 000,-zł – patrz dochody dział 758,
  • 1 000,-zł - zmiana między paragrafami w ramach działu;

Dział 852

  • 200,-zł – wprowadzenie po stronie wydatku w wyniku niesłusznie pobranej kwoty dotacji na zaliczki alimentacyjne za 2006 rok ,
  • 15,80,-zł – wprowadza się po stronie wydatków kwot e odsetek należnych od nie odprowadzonej w terminie zaliczki alimentacyjnej za 2006;

Dział 900

  • 24 000,-zł – zwiększenie środków w związku z przełożeniem kanalizacji sanitarnej związanej ze sprzedażą działek przy ul. Rolnej,
  • 9 200,-zł - zwiększenie środków na opłatę za  korzystanie ze środowiska za II półrocze 2006 r.,
  • -11 795,-zł – zmniejszenie środków przeznaczonych na zatrudnienie pracowników kierowanych do robót publicznych o kwotę 12 900,-zł oraz zwiększenie na nie planowanego w budżecie 2007 rok nagrodę jubileuszową pracownika gospodarki komunalnej w kwocie 1 105,-zł,
  •  przesunięcie między zadaniami inwestycyjnymi o kwotę 4 000,-zł w związku z dokumentacją i projektem w zadaniu „Budowa kanalizacji Gwizd”;

Dział 921

  • 41 030,-zł – w związku z pozyskaniem dochodów (patrz: dochody dział 921) wprowadza się zwiększenie po stronie planu GOK, wniosek Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury z 20.0.82007 r.,
  • 18 000,-zł – wprowadza się wydatki związane z gminną ewidencją zabytków (art. 143, ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami),
  • 4 000,-zł – zwiększa się środki z przeznaczeniem na zakup energii do wiejskich świetlic,
  • 1 000,-zł – zwiększa się wydatki na bieżące potrzeby sołectw związane z dożynkami gminnymi
  • 7 800,-zł – zgodnie z kosztorysem nr 145B z 21.05.2007 r. zwiększa się wydatki inwestycyjne na roboty dodatkowe przy modernizacji wiejskiej  świetlicy w Kukinii;

Dział 926

  • -130 500,-zł – zmniejsza się środki na wynagrodzenia przez 5 m-cy pracowników w związku z planowanym otwarciem kąpieliska,
  • 3 000,-zł – zwiększa się wydatki z tytułu wynagrodzenia dla pracownika zajmującego się zapleczem budynku na stadionie sportowym,
  • 1 189,50,-zł – patrz: dochody – dział 926,
  • 1 200,-zł – zwiększa się środki z tytułu przyznania stypendium sportowego dwóm uczennicom z gminy Ustronie Morskie( Aneta Matuszewska – Klub Sportowy „Sztorm” w Kołobrzegu, Jolanta Siwińska – Uczniowski Klub Sportowy „Viktoria” SP2 Sianów); stypendium przyznaje się na rok szkolny 2007/2008 (10- m-cy) na podstawie uchwały Rady Gminy XLIV/251/2006 z dnia 07.06.2006.

Ponadto wprowadzono następujące zmiany:

·        W załączniku nr 4:

Gmina dotychczas dysponowała Wieloletnim Planem Inwestycyjnym na okres 3 lat zgodnie z obowiązującymi przepisami, jednakże ze względu na potrzebę przygotowania się do składania przez gminę wniosków o dofinansowanie z Unii Europejskiej i sprecyzowanie wstępne potrzeb inwestycyjnych WPI sporządzono do roku 2013.

·        W załączniku nr 5:

Wprowadza się zmianę w Planie Finansowym GFOŚ w związku z koniecznością prowadzenia rekultywacji gminnego wysypiska śmieci z przeznaczeniem na nasadzenie drzew i krzewów.

 

Dyskusja nad projektem uchwały

Radny Zenon Wajgert Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego poinformował zebranych, iż komisja budżetu zbierała się dwukrotnie celem przeanalizowania zmian w budżecie. Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię.

Radny Tomasz Stanisławczyk stwierdził, że radnych trochę przeraża ilość środków, które pochłania nowa siedziba Urzędu Gminy. Koszty stale rosną, już raz zwiększano środki, a teraz nowe zwiększenie. Uważa, że jest w tym jakaś nieprawidłowość. Wszystko było odkryte (ściany, klatki, dach), więc nowy wykonawca mógł podać prawidłowy kosztorys. Radni mają wiedzę, że nie ma wielkiego wyboru, ale koszty są przerażające. Z proponowanych 500.000 zł zwiększenia przeznacza się na roboty typowo budowlane. Na czyj wniosek zwiększa się budżet Gminy na tę inwestycję?  Może jednak nie będzie to potrzebne.

Przewodniczący Rady stwierdził, że p. Oleksiewicz przedstawił na komisji dokładną informację o prowadzonych pracach oraz innych elementach, które należało wprowadzić poza przedstawionym kosztorysem. To nie jest wniosek tylko dokładna analiza inwestycji. Ten obiekt będzie służył wszystkim mieszkańcom. To Rada podejmuje uchwały, a Wójt je realizuje. Nigdy nie przewidzi się w 100% kosztów remontu. Np. została zmieniona dachówka na cięższą, czerwoną i należało wzmocnić więźbę dachową. Inna sprawa to tynki. Pierwotnie miały być gipsowe, jednak ze względu na wilgoć należało zmienić technologię. Nadzór nad budową prowadzi Firma „Powiernik”, która wprowadziła wiele zmian. Te koszty są wysokie i każdy zdaje sobie z tego sprawę, jednak ten budynek będzie służył wiele lat.

Radny Zenon Wajgert stwierdził, że generalnie obiekt należy skończyć, ale ktoś nie przewidział wszystkich spraw. Prawdą jest także, że lepiej budować nowy obiekt niż remontować stary budynek. Należy jednak pamiętać, że budynek był odkryty i wykonawca mógł wszystko przewidzieć. Jednak nie ma co dalej ciągnąć dyskusji i tę trudną decyzję trzeba podjąć.

Radny Tomasz Stanisławczyk stwierdził, że nie zawsze piękna siedziba zadawala wszystkich, czasami im bogatszy wystrój tym gorsza opinia. Są na ten temat różne głosy.

Radna Dorota Gałęzowska zapytała czy weszły jakieś inne, nowe elementy do wcześniej opracowanej dokumentacji?

Przewodniczący Rady odpowiedział, iż np. brakowało kanalizacji odprowadzającej, nie przewidziano podłączeń do wody, oświetlenia. Doszło wiele elementów nie przewidywanych wcześniej.

Radny Mirosław Szymanek  stwierdził, że ten remont kapitalny, ta decyzja była podjęta wcześniej, na poprzedniej kadencji. Nie była to decyzja jednogłośna. Już wówczas obawiano się, że będzie to najdroższa inwestycja w gminie, były ciche oceny kosztów. Dzisiaj w 2007r. znowu zwiększamy budżet, a to nie będzie koniec gdyż jeszcze należy pamiętać o wyposażeniu obiektu. Materiały wzrosły o 1/3 cen.  Inwestycja ta nie przyniesie w przyszłości  dodatkowych dochodów. Jednak granice w tym zakresie powinny być już wyznaczone. Nie zna wykonawców, nie zna inspektora nadzoru. Należałoby w niedalekiej przyszłości poprosić komisję, aby przed uroczystym otwarciem przyjrzeć się  wydatkowaniu środków na tym obiekcie. W zadaniach wieloletnich na rok 2008 jest następna kwota 500.000 zł na budowę sali konferencyjnej. Nie zna metrażu tego obiektu. Nie wie czy obecnie cena 1 m2 wynosi 1.700 czy też 2.000 zł.  Radni powinni przejść, obejrzeć i sprawdzić jakość robót, itd. Nie można ciągle dokładać środków finansowych.

 

Głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XI/48/2007 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007 została podjęta następującą ilością głosów:

„za” 14 głosów, „przeciwko” nie było, „wstrzymuję się” 1 głos

 

Druk nr 2 – projekt uchwały w sprawie zmiany planu  finansowego Gminnego Funduszu                           Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2007 rok przedstawiła Skarbnik Gminy.

Propozycja zmiany dotyczy rozchodów Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska w par. 4210 wprowadzając wydatki w wysokości 30.000 zł z przeznaczeniem na nasadzenia drzew i krzewów związanych z rekultywacją Gminnego Wysypiska.

Radny Zenon Wajgert poinformował zebranych, iż opinia komisji budżetu dla tego projektu uchwały była pozytywna.

Dyskusji brak.

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XI/49/2007 w sprawie zmiany planu finansowego Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2007 została podjęta jednogłośnie – 15 głosów „za” .

 

Druk nr 3 – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Ustronie Morskie i Sianożęty obejmującej działki Nr 471/5, 471/6 i 471/7 przy ulicy Polnej przedstawiła Kierownik Referatu Wiesława Świecka.

Wymienione w uchwale działki Nr 471/5 , 471/6 i 471/7 położone są w Ustroniu Morskim i stanowią własność Pana Dariusza Lichterowicza , który  nabył je w części od gminy w 2003 roku oraz od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (las).

W obecnie obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego działki te wchodzą w skład obszarów oznaczonych symbolami H5MR , H4P i RL i przeznaczone są na funkcję zabudowy zagrodowej , produkcyjnej , magazynowej , wytwórczości i rzemiosła  oraz na istniejące zalesienia. Na wniosek i koszt właściciela gruntów w 2006 roku Rada Gminy w Ustroniu Morskim uchwaliła zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ustalając zasady zagospodarowania przedmiotowego terenu jako strefy zabudowy pensjonatowo – hotelowej i agroturystycznej. Na terenie strefy należy zachować cenny drzewostan i krajobraz z płynącym strumieniem. W celu realizacji zamierzenia właściciela zgodnie z ustaleniami studium niezbędne jest dokonanie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego . W sprawie tej został złożony w dniu 21 maja 2007 roku stosowny wniosek . Zmiana planu zostanie przeprowadzona na koszt wnioskodawcy , a jej projekt do opiniowania i uzgodnień zostanie przedłożony Wójtowi Gminy i Radzie Gminy  do dnia 31 stycznia 2008 roku.

Radny Zenon Wajgert stwierdził, iż projekt uchwały był szczegółowo analizowany na posiedzeniu komisji. Gmina nie poniesie żadnych kosztów. Opinia komisji pozytywna.

 

Dyskusji brak.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XI/50/2007 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Ustronie Morskie i Sianożęty obejmującej działki Nr 471/5, 471/6 i 471/7 przy ulicy Polnej podjęta została jednogłośnie – 15 głosów „za”.

 

Druk nr 4 – projekt uchwały w sprawie zaliczenia ulicy Nadbrzeżnej w Ustroniu Morskim do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu przedstawił Sekretarz Gminy.

W maju 2005 roku decyzją administracyjną Wójta Gminy Ustronie Morskie dokonano geodezyjnego wyodrębnienia istniejącej ulicy Nadbrzeżnej od stanowiącej z nią dotychczas jedną działkę ulicy Bol. Chrobrego ( na odcinku od ul. Kolejowej do W. Polskiego ).

Na mocy tej decyzji nastąpiła zmiana właściciela drogi – ulicy Nadbrzeżnej, którym z Powiatu Kołobrzeskiego stała się Gmina Ustronie Morskie.  W wyniku tych działań należało jednocześnie dokonać zmiany kategorii tej ulicy z drogi powiatowej na drogę gminną. Wystąpiono zatem do dotychczasowego zarządcy drogi – Starostwa Powiatowego w Kołobrzegu, o podjęcie przez Radę Powiatu uchwały pozbawiającej ulicę Nadbrzeżna kategorii drogi powiatowej,  a następnie wydania przez Zarząd Powiatu zgody ( co wymaga ustawa o drogach publicznych ) na nadanie tej ulicy kategorii drogi gminnej. O ile Rada Powiatu uchwałą z dnia 29 września 2006 r. pozbawiła ulicę Nadbrzeżną kategorii drogi powiatowej, to Zarząd Powiatu do dnia dzisiejszego w sprawie naszego wniosku ( z dnia 5.09.ub.roku) o zgodę na nadanie  ulicy Nadbrzeżnej kategorii drogi gminnej nie wypowiedział się. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych przyjmuje się jednak, że brak stanowiska uznaje się za akceptację wniosku.

Uchwały o nadaniu drodze odpowiedniej kategorii, zgodnie z ustawowym wymogiem, podejmowane powinny być do końca III kwartału danego roku, z mocą od 1 stycznia następnego roku. Rada Powiatu określiła w swojej uchwale, że ulica Nadbrzeżna kategorii drogi powiatowej pozbawiona będzie od 1 stycznia 2008 r., wobec czego od tej daty powinna być nadana tej ulicy kategoria drogi gminnej.

 

Dyskusji brak.

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XI/51/2007 w sprawie zaliczenia ulicy Nadbrzeżnej w Ustroniu Morskim do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu podjęta została jednogłośnie – 15 głosów „za”.

Druk nr 5 – projekt uchwały w spraw uzupełnienia składów komisji Rady przedstawił Przewodniczący.

Dyskusji brak.

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych

Uchwała Nr XI/52/2007 w spraw uzupełnienia składów komisji Rady została podjęta następującą ilością głosów:

„za” 14 głosów, „przeciwko” nie było, „wstrzymuję się” 1 głos

 

Druk nr 6 – projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie zatwierdzenia zakresu rzeczowego i źródeł finansowania przedsięwzięcia – „Zintegrowana Gospodarka Wodno – Ściekowa w Dorzeczu Parsęty” finansowanego z Funduszu Spójności przedstawił Kierownik Referatu Grzegorz Czachorowski.

            Zmiana zakresu rzeczowego przedsięwzięcia finansowego z Funduszu Spójności na terenie Gminy Ustronie Morskie wynika z wyłączenia fragmentu kanalizacji Z4 w obrębie Gwizd spowodowanej wybudowaniem przeszkody terenowej w postaci stawu rekreacyjnego. Wyłączony fragment  kanalizacji odprowadzającej ścieki z dwóch gospodarstw o długości ok. 1150 m zastąpiono doprojektowanym fragmentem  kanalizacji o dł. Ok. 850 m odprowadzającej ścieki przynajmniej z 3 gospodarstw.

Wynikła różnica 300 m kanalizacji może w przyszłości zostać wykorzystana na inne kolizje i przeprojektowania, które mogą pojawić się z uwagi na upływ 4 lat od momentu zaprojektowania tej sieci.

Przewodniczący Rady stwierdził, że takie niespodzianki mogą gminę czekać także w latach przyszłych. Proponuje podjąć tę uchwałę.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XI/53/2007 o zmianie uchwały w sprawie zatwierdzenia zakresu rzeczowego i źródeł finansowania przedsięwzięcia – „Zintegrowana Gospodarka Wodno – Ściekowa w Dorzeczu Parsęty” finansowanego z Funduszu Spójności została podjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.

 

Ad. 8   Głos mieszkańców.

 

Pan Zdzisław Bajer – podziękował za możliwość uczestnictwa w sesji, wysłuchania dyskusji radnych. Ich troska o dobro mieszkańców jest budująca. Ma jednak obawy o dalszą przyszłość Ustronia.  Morze coraz więcej brzegu zabiera. Szczecin ignoruje małe Gminy. My w cieniu Kołobrzegu będziemy straceni. Nasz gmina pięknieje, dużo się dzieje jednak trzeba myśleć jak zwrócić uwagę władz na nasze problemy. Pan Bajer zaproponował, aby Rada zdecydowała się na budowę drugiego „Trójmiasta” Ustronie Morskie – Kołobrzeg – Dźwirzyno. Prosi o rozważenie tego pomysłu. Porozumieć się z Wójtem Dźwirzyna i wtedy zmusi się Kołobrzeg do działania. Ten pomysł jest możliwy do realizacji.

Przewodniczący Rady podziękował za miłe słowa. Stwierdził, że pomysł też jest dobry. Ten apel będzie brany pod uwagę w przyszłości.

Pan Krzysztof Matuszewski poruszył sprawę bagnisk w Sianożętach. Jest to bomba ekologiczna, może dojść do tragedii. Są do morza odprowadzane ścieki. Kąpielisko może zostać zamknięte. Bez przerwy są podrzucane śmieci. Właściciele działek poszerzają rowy melioracyjne i podłączają tam ścieki. Na działce rekreacyjnej np. 10-cio arowej stoi bez kanalizacji 10 przyczep campingowych i zatruwa grunt. Jest to problem nas wszystkich.

Przewodniczący Rady stwierdził, że jest to wieli problem. Z jednej strony „Błękitna Flaga” a z drugiej ogromne zagrożenie. Gmina szuka pomocy w rozwiązaniu tej sytuacji. Ratuje nas tylko jedna rzecz: zapis w planie zagospodarowania o zakazie czasowej zabudowy. Wyższe instancje nie chcą pomóc.

 

Ad 9/10.  Interpelacje, zapytania. Wolne wnioski.

 

Radna Dorota Gałęzowska podziękowała  przewodniczącym komisji za powołanie jej w ich grono. Ma doświadczenie w pracy społecznej. W poprzedniej kadencji była członkiem komisji budżetu.

Poruszyła też kolejny problem. Za ulicą Ogrodową powstało prawie nowe osiedle, ale brak tam koszy na śmieci. Na łąkach po p. Solarczyku powstaje dzikie wysypisko, jest to nie do okiełzania. Mogą to być poważne koszty na przyszłość. Także mieszkańców należy zdyscyplinować.

Radny Marek Rojek poruszył kilka spraw:  przede wszystkim sprawa lokalizacji i budowy boiska sportowego w Rusowie. Już kilkakrotnie poruszał te sprawę. Należy także dokonać oceny stanu technicznego budynku Wiejskiego Domu Kultury, może powołać specjalną komisję. Kolejna sprawa to  uruchomienie drogi rowerowej do wiatraków – miał być przywieziony za darmo żużel, to zadanie powinno i musi być wykonane przed okresem zimowym. Prosi o wizję w terenie.

Radny Krzysztof Grzywnowicz poinformował, iż jest zaniepokojony treścią wieloletniego planu inwestycyjnego, gdzie brak zapisu o budowie boiska sportowego przy samej szkole, jest to niepokojące.

Druga trudna sprawa to trwa inwestycja budowy gimnazjum.  Plac został wyłożony polbrukiem, co nie jest zbyt bezpieczne dla dzieci korzystających podczas przerw z zabaw na świeżym powietrzu. To jakieś nieporozumienie, nie taka nawierzchnia. Dodatkowo cały plac jest zabetonowany, po deszczach woda spływa na trawniki. Obawia się, że w ten sposób doprowadzi się do zawilgocenia sali gimnastycznej. Proponuje wyłożenie  całego terenu odpowiednim materiałem  i jednocześnie zmienić jego wyprofilowanie.

Radna Krystyna Wrochna poruszyła dwie sprawy:

1)               w  okresie sezonu letniego kilkakrotnie pod budynek straży pożarnej podjeżdżały w nocy samochody firmy, która postawiła maszt i przy światłach reflektorów dokonywano jakiś robót, cos nowego stawiano, a był zakaz rozbudowy;

2)               prosi o rozpatrzenie sprawy p. Janiny Zawady z ul. Wolności. Ta kobieta ma astmę, a sąsiad z ośrodka dawnej Fali bez przerwy zanieczyszcza środowisko; spala śmieci w piecu. Było to kilkakrotnie zgłaszane w Urzędzie. Czy nie można tego uporządkować?

Radna Anna Britzen poinformowała, że w sprawie przystanku autobusowego w Rusowie byli pracownicy Zarządu Drógi stwierdzili, że są wywiercone odpływy, aby nie stała woda jednak musi się znaleźć ktoś odpowiedzialny i regularnie je czyścić. Zasugerowała, aby woźny ze szkoły zwracał uwagę na odpływy do studzienek.

Jednocześnie    chciałaby szczególnie serdecznie podziękować p. Urszuli Czachorowskiej i p. Basarabowi oraz wszystkim sołtysom, dyrektorom szkół i innym osobom za pomoc w organizacji dożynek, za inicjatywę i pracę własną. Jednakże przykro jej, że p. Irena Krawczyk praktycznie nic nie zrobiła, nie zaangażowała się przy tych pracach.

Radna Marzena Molcan zapytała czy jest możliwość skontrolowania mieszkańców odnośnie wywozu nieczystości. Może np. przy płaceniu podatków nakazać pokazanie umów lub kwitów z wysypiska.

Grzegorz Czachorowski odpowiedział, że ustawa o odpadach zobowiązała Gminy do sporządzenia wykazów na wywóz nieczystości. Gmina posiada takie spisy, mieszkańcy mają umowy, ale nie sposób wyegzekwować  nieczystości.

Wójt Gminy podziękował p. Bajerowi za słowa uznania, że w gminie jest ład i porządek. Stwierdził, że zawdzięcza się to mieszkańcom, ale muszą to robić wszyscy. Jednak różnie się dzieje, na przykład plan zagospodarowania przestrzennego jest torpedowany przez Wicestarostę, który pisze skargi do władz, do rzecznika ministerstwa. Jest to  wielka krzywda dla Gminy, podważanie decyzji Rady. Ze Starostwa wychodzą decyzje niezgodne z planem zagospodarowania przestrzennego. Propozycja połączenia tych trzech miejscowości jest możliwa. Poprzez plan zaistnieje taka możliwość. Ścieżka rowerowa do Kołobrzegu jest już prawie gotowa, tylko jeden właściciel nie chce odstąpić terenu.

- odnośnie boiska przy szkole: boisko to będzie nikt go nie zlikwiduje, ale ze zwykłą nawierzchnią, gdy zostanie zakończona budowa gimnazjum teren będzie uporządkowany. Teraz przede wszystkim należy wykonać euroboisko przy bocznej płycie;

-  odnośnie Rusowa, jest złożony wniosek, gmina czeka na środki z zewnątrz. Jest jeszcze teren oddany pod dzierżawę, po jego odzyskaniu będzie można działać dalej.

Na tym protokół zakończono.

            W związku z wyczerpaniem porządku XI Sesji Rady Gminy Przewodniczący Rady Andrzej Basarab zamknął XI Sesję.

 

Protokołowała

Podinspektor

Ewa Oksenfeld