Nr 55 - projekt uchwały budżetowej


UCHWAŁA NR XII/55/2007

 

Rady Gminy w Ustroniu Morskim

z dnia 29 października 2007 r.

w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej

Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984; z 2003 r. Nr 214, poz. 1806, Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr153, poz. 1271, Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz.128, Nr 175, poz. 1457, Nr181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974)Rada Gminy w Ustroniu Morskim uchwala, co następuje:

§   1. Uchwała określa:

1.      obowiązki jednostek organizacyjnych gminy w toku prac na projektem budżetu gminy,

2.      wymaganą szczegółowość projektu uchwały budżetowej,

3.      wymagane materiały informacyjne, które Wójt Gminy powinien przedstawić Radzie Gminy wraz z projektem uchwały budżetowej,

4.      terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu gminy.

Rozdział 1 -Opracowywanie projektu budżetu

§ 2. 1. W celu opracowania wstępnego budżetu, Wójt Gminy informuje mieszkańców gminy,
            
jednostki organizacyjne o przystąpieniu do w/w prac.

        2. Wnioski i uwagi do projektu budżetu należy składać do 30 września, z tym że wnioski
            o dofinansowanie winny zawierać:

         a) rodzaj przedsięwzięcia,

         b) uzasadnienie jego celowości,

         c) wysokość jego nakładów finansowych,

         d) źródła finansowania.

       3. Radni i sołtysi mogą składać wnioski o przyznanie środków z budżetu ( załącznik nr 2) 
           
zgodnie i na zasadach określonych w pkt 2, z tym że:

          a) w zakresie zadań bieżących i inwestycyjnych nadruku nr 1do Skarbnika Gminy,

          b) w zakresie zadań kulturalnych na druku nr 2do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury
               w Ustroniu Morskim.

§ 3.1.Kierownicy jednostek organizacyjnych opracowują i przekładają projekty planów
            rzeczowo- finansowych w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok  
            budżetowy.  
Do w/w projektów należy dołączyć:

a) zestawienie prognozowanych dochodów budżetowych według działów, rozdziałów
i paragrafów klasyfikacji bud
żetowej wraz z częścią opisową i tabelaryczną
zgodnie
z
załącznikiem nr 1;

b) zestawienie planowanych wydatków budżetowych według działów, rozdziałów
i paragrafów klasyfikacji bud
żetowej wraz z częścią opisową i tabelaryczną zgodnie

z
załącznikiem nr 3;

c) tabelę kalkulacyjną zatrudnienia i wynagrodzeń zgodnie zzałącznikiem nr 4;

d) informację o stanie mienia zgodnie zzałącznikiem nr 5.

§ 4. Kierownicy referatów oraz samodzielne stanowiska Urzędu Gminy opracowują
           i  przekładają projekty planów rzeczowo-finansowych do 10 października roku   
          
poprzedzającego rok budżetowy, po wstępnej akceptacji zasadności zadań przez
           Wójta  Gminy.

 §  5. Kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami opracowuje informację o stanie
            mienia komunalnego zawierającą:

1.      dane dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności;

2.      dane dotyczące:

a) innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach;

b) posiadania;

3.      dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji;

4.      dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania;

5.      inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

Rozdział 2- Szczegółowość projektu budżetu

 § 6. Materiały związane z projektem budżetu przekładane Radzie Gminy, powinny
            
obejmować:

1.      projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami;

2.      prognozęłącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej
z planowanych i zaci
ągniętych zobowiązań;

3.      informację o stanie mienia gminy.

    § 7.  1. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:

1)       w treści uchwały:

a) prognozowaną kwotę dochodów budżetu, z wyodrębnieniem dochodów bieżących
i dochodów maj
ątkowych,

b) planowaną kwotę wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących
i wydatków maj
ątkowych,

c)  źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,

d) upoważnienia dla Wójta do zaciągania zobowiązań:

- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy
i projekty realizowane ze
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi, a także zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,

e) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Wójta kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek, kredytów i emisji papierów wartościowych,

f) kwotę rezerw budżetowych:

- ogólną na nieprzewidziane wydatki, nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,

- celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków

2)      w załącznikach do uchwały:

 

a) prognozowane dochody w układzie dział, rozdział klasyfikacji budżetowej
z wyodr
ębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz dochodów bieżących i dochodów majątkowych,

b) planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne gminy, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:

- wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę,

- wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,

c) plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,

d) wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,

e) limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,

f) wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych, z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności i innych – w części związanej z realizacją zadań Gminy,

g) plany przychodów i wydatków jednostek budżetowych oraz dochodów własnych gminnych jednostek budżetowych,

h) plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych,

i) kwoty i zakres dotacji podmiotowych, przedmiotowych oraz dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji i innych dotacji przekazywanych na realizację zadań Gminy,

j) dochody i wydatki związane z realizacją zadań powierzonych lub wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

2.      Projekt uchwały budżetowej może zawierać:

1)      upoważnienie dla Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu-
z okre
śleniem limitu zadłużenia,

2)      upoważnienie dla Wójta do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami,

3)      upoważnienie dla Wójta do przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym Gminy,

4)      upoważnienie Wójta do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin ich zapłaty upływa w roku następnym,

5)      inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

  §  8. Informacja o stanie mienia Gminy opracowana według stanu na dzień 30 września roku
      
poprzedzającego rok budżetowy , zawierać powinna elementy wymienione w § 5.

 §  9. Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne,
      
powinna zawierać:

 

1)      zestawienie zobowiązań finansowych, wynikających z umów z tytułu zaciągniętych
i planowanych do zaci
ągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,

2)      kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi( rozchody),

3)      prognozowane kwoty obsługi zadłużenia ( wydatki),

4)      prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,

5)      obliczenie dla każdego roku wskaźnika obsługi zadłużenia, jako ilorazu sumy spłaty rat zadłużenia ( rozchody) i wydatków na obsługę długu do prognozowanej kwoty dochodów budżetu,

6)      obliczenie na koniec każdego roku prognozowanej kwoty zadłużenia oraz wskaźnika zadłużenia, jako ilorazu kwoty zadłużenia do prognozowanej kwoty dochodów budżetu.

 

§ 10. 1. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu
                dochodów   i wydatków na tle przewidywanego wykonania roku poprzedniego:

1)      w zakresie dochodów- w odniesieniu do ważniejszych ich źródeł, a w przypadku dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej- zakresu ich finansowania,

2)      w zakresie wydatków- określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:

a) wydatków bieżących, w tym na wynagrodzenia osobowe,

b) wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.

 

 

 

Rozdział 3- Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu

        § 11.1. Wójt Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
                         przedstawia projekt budżetu i materiały, wymienione w § 6,
Radzie Gminy oraz –
                         celem zaopiniowania- Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2.      Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przekazuje projekt budżetu wraz
z materiałami informacyjnymi Stałym Komisjom Rady Gminy oraz ustala harmonogram prac nad budżetem Gminy.

3.      Harmonogram, o którym mowa w ust.2, powinien uwzględniać takie terminy posiedzeń Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego jako Komisji wiodącej, aby umożliwić dokonanie analizy projektu budżetu i opracowanie opinii zbiorczej, o której mowa w ust.4.

4.      Przewodniczący Rady zwołuje wspólne posiedzenie Komisji Rady Gminy, na którym wydaje opinię zbiorczą, gdzie:

a) przedstawia opinię własną, tj. Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, w tym może zgłosić propozycje zmian w projekcie budżetu,

b) odnosi się do wniosków zgłoszonych na wspólnym posiedzeniu przez Komisje Rady- co do ich zasadności oraz w taki sposób, że wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenie planowanej kwoty wydatku przewidzianego w projekcie budżetu pociąga za sobą obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania, w tym także poprzez obniżenie planowanej kwoty innego wydatku, ujętego w projekcie budżetu,

c) wnioskowane zmiany projektu budżetu nie mogą naruszyć równowagi budżetu.

5.      Wójt, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, w miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i w formie poprawionej wersji projektu uchwały budżetowej przekazuje Radzie Gminy.

§ 12.1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej, o którym mowa
             
w § 11 ust.1, Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające
              z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.      

         2. Dyrektorzy jednostek, o których mowa w ust.1, opracowują projekty planów
              finansowych w terminie 30 dni
od dnia otrzymania niezbędnych danych i przekazują
              je Wójtowi Gminy nie później niż do dnia 22 grudnia
roku poprzedzającego rok
              budżetowy.

 


Rozdział 4- Uchwalanie budżetu gminy

§  13. Ustala się porządek uchwalania budżetu:

1.      przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Wójta Gminy, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Gminy,

2.      odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,

3.      przedstawienie przez Komisję ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego opinii zbiorczej
o której mowa w § 11 ust.4,

4.      przedstawienie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Komisji ds. Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego,

5.      dyskusja,

6.      głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,

7.      głosowanie nad projektem uchwały budżetowej gminy.

Rozdział 5- Postanowienia końcowe

§ 14. 1. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj.
             do 31 grudnia roku
poprzedzającego rok budżetowy, a tylko w szczególnie
              uzasadnionych przypadkach- nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

          2. Do czasu uchwalenia budżetu, po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą
                gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Gminy.

 § 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 § 16. Traci moc Uchwała Nr XX/123/2004 Rady Gminy Ustronie Morskie z dnia 26 sierpnia
         
2004 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
         zmieniona Uchwałą Nr XLV/254/2006 Rady Gminy Ustroniu Morskim dnia
         14  września 2006 roku.



UZASADNIENIE

Potrzeba podjęcia uchwały zmieniającej w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy wynika z ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). W szczególności dotyczy to takich przepisów, jak:

1.       wprowadzony art. 165 a, nakazujący ujmowanie dochodów budżetu w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe;

2.       zmieniona treść art. 188 ust. 2, pkt 3 pozwalająca organowi stanowiącemu udzielenie upoważnienia do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki
i termin zapłaty upływa w roku następnym.

W przedłożonej uchwale, w odniesieniu do uchwały Nr XX/123/2004 Rady Gminy
w Ustroniu Morskim, zmienionej Uchwałą Nr XL V/254/2006 z dnia 14 września 2006 r., zmianie ulega treść:

1.       wyodrębnienia dochodów bieżących i dochodów majątkowych;

2.       możliwości wydania upoważnienia dla Wójta do udzielenia upoważnienia
do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;

3.       § 11 ust.3 i ust.4- dotyczy wyeliminowania z poprzedniej uchwały (załącznika nr 3) ścisłego określenia terminów określonych w harmonogramie dla trybu pracy Komisji Rady Gminy. Zapis ten praktycznie uniemożliwiał dotrzymanie tych terminów, np. w przypadku uchwalania budżetu gminy w pierwszym roku nowej kadencji rady.

 


  • Załącznik Nr 5.doc
    44 KB
  • Załącznik Nr 4.doc
    31 KB
  • Załącznik Nr 3.doc
    61 KB
  • Załącznik Nr 2 - druk 2.doc
    52 KB
  • Załącznik Nr 2 - druk 1.doc
    44 KB
  • Załącznik Nr 1.xls
    75 KB