Nr 30 - utrzymanie czystości i porządku

 

UCHWAŁA NR VI / 30 /2007

Rady Gminy w Ustroniu Morskim

z dnia 23  marca 2007r.

 

 

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ustronie Morskie.

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80 poz. 717 i Nr 162 poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116 poz. 1203 oraz z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128,) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008; z 2006 r. Nr 144, poz. 1042), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kołobrzegu, Rada Gminy Ustronie Morskie uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Zatwierdza się „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ustronie Morskie”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Ustronie Morskie.

 

§ 3

 

Traci moc uchwała Nr XXXV/197/97 Rady Gminy w Ustroniu Morskim z dnia 29 sierpnia 1997 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu utrzymania czystości, porządku i gospodarki odpadami komunalnymi.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

 

 

 

                                                                                             


                                  Załącznik do Uchwały

Nr VI / 30 / 2007

Rady Gminy w Ustronie Morskim

z dnia 23 marca 2007 r.

 

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY Ustronie Morskie

 

 

ROZDZIAŁ I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy    Ustronie Morskie, a w szczególności:

1)      wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

2)      rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

3)      częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4)      maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;

5)      inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami;

6)      obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;

7)      wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

8)      wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

 

§ 2

 

1.      Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1)      ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.);

2)      nieruchomości – należy przez to rozumieć część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków;

3)      właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego mające obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

4)      górnych stawkach opłat – należy przez to rozumieć górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości lub najemców / właścicieli lokali za usługi, podmiotów uprawnionych, w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych;

5)      stawkach opłat – należy rozumieć przez to wysokość opłat uiszczanych przez właściciela nieruchomości, podmiotowi uprawnionemu za odbiór odpadów komunalnych, przeliczonych na jedną zamieszkałą osobę w skali roku i miesiąca, których wysokośćskalkulowana jest z uwzględnieniem: ilości wytwarzanych przez jedną osobę odpadów, kosztów ich odbioru, transportu, selekcji, odzysku, recyklingu, kompostowania, składowania, spalania i innych form unieszkodliwiania odpadów, nie wyłączając kosztów budowy instalacji, urządzeń i obiektów, kosztów ich eksploatacji, zamknięcia, likwidacji, rekultywacji, monitoringu, dozorowania oraz ewentualnych odszkodowań wynikłych z faktu realizacji obiektu lub kosztów zabezpieczenia roszczeń; podmiot uprawniony zobowiązany jest do pomniejszania stawek opłat                   
o wpływy uzyskiwane z opłat produktowych 
z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wpływy uzyskane na mocy umów podpisanych z organizacjami odzysku, wpływy uzyskane ze sprzedaży niektórych surowców wtórnych oraz wpływy uzyskane od samorządu z tytułu dopłat do selektywnej zbiórki i odbioru; ilość odpadów wytwarzanych w przeciągu roku przez jedną osobę;

6)      zniżkach w opłatach – należy przez to rozumieć, zgodne z treścią art. 6 ust. 4 ustawy, zniżki, w stosunku do górnych stawek opłat, udzielane w roku następnym, właścicielom nieruchomości, w zamian za zebrane i odebrane odpady w sposób selektywny w roku poprzednim; wielkość zniżek określa rada gminy w drodze uchwały;

7)      poziomach selekcji - należy przez to rozumieć, zgodnie z docelowymi zapisami

KPGO, że w kolejnych latach gmina powinna od jednej osoby odbierać selektywnie następujące ilości odpadów:

    1. kuchennych ulegających biodegradacji:

·                 w roku 2006 – 2 kg, w 2007 – 4 kg, w 2008 – 5 kg,               

·                 w 2009 – 10 kg, w 2010 – 13 kg,

    1. opakowań z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami:

·                 w roku 2006 – 23 kg, w roku 2007 – 36 kg,

    1. odpadów wielkogabarytowych:

·                 w roku 2006 – 4 kg, w roku 2007 – 5 kg, w roku 2008 – 6 kg,

·                 w roku 2009 – 8 kg, w roku 2010 – 10 kg, w roku 2011 – 11kg,  

·                  w roku 2012 – 12 kg, w roku 2013 – 13 kg, w roku 2014 – 14 kg,

    1. odpadów budowlanych:

·                 w roku 2006 – 9 kg, w roku 2007 – 14 kg, w roku 2008 – 20 kg,

·                  w roku 2009 – 26 kg, w roku 2010 – 32 kg, w roku 2011 – 39 kg,

·                  w roku 2012 – 46 kg, w roku 2013 – 54 kg, w roku 2014 – 62 kg;

    1. odpadów niebezpiecznych:

·                 w roku 2006 – 0,3 kg, w roku 2007 – 0,80 kg,

·                 w roku 2008-1,3kg,  w roku 2009 – 1,8 kg,

·                  w roku 2010 – 2,4 kg;

8)      odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

9)      odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

10)   odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nieopakowaniową, opakowania z papieru i tektury, tekstylia, oraz część, z drewna, odpadów wielkogabarytowych i budowlanych, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

11)   odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

12)  odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

13)  odpadach budowlanych – rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

14)   odpadach niebezpiecznych – rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki;

15)  nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

16)   zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

17)   stacjach zlewnych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków  służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

18)  regulaminie – należy przez to rozumieć „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ustronie Morskie”;

19)  sprzęcie (elektrycznym i elektronicznym) – należy przez to rozumieć zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r (Dz. U. Nr 180 poz. 1495) urządzenia, których prawidłowe działanie jest uzależnione od  dopływu prądu elektrycznego lub od obecności pól elektromagnetycznych, oraz mogące służyć wytwarzania, przesyłu lub pomiaru prądu elektrycznego lub pól elektromagnetycznych i zaprojektowane do użytku przy napięciu elektrycznym nieprzekraczającym 1.000 V dla prądu zmiennego oraz 1.500 V dla prądu stałego, zaliczone do grup sprzętu określonych w załączniku nr 1 do ustawy;

20)  miejscu odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych należy przez to rozumieć zgodnie z art. 9 ust 3 ustawy o odpadach instalację służącą do odzysku lub unieszkodliwiania, położoną najbliżej miejsca wytwarzania odpadów, na obszarze tego województwa, na którym zostały wytworzone;

21)   KPGO – Krajowy Plan Gospodarki Odpadami, GPGO – Gminny Plan Gospodarki Odpadami

22)   podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć gminne jednostkami organizacyjnymi lub podmioty posiadające wydane przez Wójta Gminy Ustronie Morskie , ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części ;

23)   zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielomieszkaniowymi i wielolokalowymi;

24)   zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące z jednym wejściem, a także domy bliźniacze, szeregowe lub grupowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

25)   zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach nie hodowlanych;

26)  zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie, indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

27)  zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały;

28)  umowach – należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy, podpisane z jednostką wywozową przez właścicieli nieruchomości.

 

ROZDZIAŁ II

 

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku

na terenie nieruchomości

 

§ 3

 

1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie

     nieruchomości poprzez:

1)       wyposażenie nieruchomości w opisane w Rozdziale III urządzenia, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2)      przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, a fakt ten ma swoje odzwierciedlenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, o ile taki został opracowany oraz w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

3)      przyłączenie nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie 6 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji. W uzasadnionych przypadkach Wójt Gminy Ustronie Morskie może przedłużyć wykonanie przyłącza;

4)       gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

5)      oddzielne gromadzenie ścieków bytowych i gnojówki oraz gnojowicy;

6)       prowadzenie, w opisanym w § 8 ust. 2  zakresie, selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru poszczególnych strumieni odpadów komunalnych podmiotom uprawnionym;

7)      niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości odpadów budowlanych  i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu  i modernizacji lokali i budynków do specjalnie do tego celu przeznaczonych kontenerów;

8)      usuwanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych do stacji demontażu pojazdów;

9)      usuwanie, poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno – higienicznego;

10)  usuwanie poprzez: zamiatanie, zbieranie, zmywanie, malowanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni posadzek, podłóg, ścian i stropów przeznaczonych do wspólnego użytkowania pomieszczeń budynków wielolokalowych , np. sieni, korytarzy, piwnic, klatek schodowych, wind, rur spustowych rynien z kratkami do czyszczenia, a tym samym utrzymywanie ich należytego stanu sanitarno-higienicznego;

11)  pielęgnację i utrzymywanie estetycznego wyglądu terenów zielonych, ogrodów, kwietników, klombów, zarówno komunalnych jak będących własnością osób fizycznych i prawnych;

12)   utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym urządzeń  i miejsc przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych;

13)  uprzątanie przez właścicieli nieruchomości położonych wzdłuż chodnika niezwłocznie po opadach z błota, śniegu, lodu z powierzchni chodnika, oraz posypanie piaskiem chodnika;

14)  usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości;

15)  likwidowanie śliskości na drogach publicznych, ulicach, placach w okresie mrozów i opadów śnieżnych przy użyciu piasku zmieszanego ze środkami chemicznymi nie działającymi szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa;

16)  usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa;

17)  oznaczenie nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu tablic     informacyjnych z numerem porządkowym nieruchomości oraz nazwą ulicy natomiast  w miejscowościach gdzie nie ma ulic, tablicy z numerem porządkowym nieruchomości i nazwą miejscowości;

18)  utrzymywanie nieruchomości niezabudowanych a przeznaczonych pod budownictwo w stanie wolnym od zachwaszczenia;

19)   niszczeniu chwastów a w szczególności niedopuszczeniu do rozsiewania chwastu o nazwie „Barszcz Sosnowskiego” ;

20)  utrzymywanie rowów odwadniających przy drogach i torach w stanie drożności wykoszenia;

21)  utrzymywanie rowów melioracyjnych w stanie drożności i wykaszania;

22)  utrzymywanie czystości na przystankach komunikacyjnych;

23)  utrzymywanie w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia;

24)  mycie pojazdów samochodowych poza myjniami powinno odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;

25)   doraźne naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi (wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów), mogą odbywać się na terenie nieruchomości tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

26)   gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 81, poz. 991), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami i w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres;

27)   umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego celu  przeznaczonych;

28)   selektywnego zbierania odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej np. medycznych, weterynaryjnych, i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

29)  stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów VII i VIII niniejszego Regulaminu;

30)  zgłaszanie do urzędu gminy faktu zauważenia bezdomnego: psa, zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę;

2. Na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do wykonawcy robót budowlanych.

3. Na przystankach komunikacyjnych, stanowiących mienie komunalne gminy, obowiązki uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu, odpadów i innych zanieczyszczeń, należą do gminy.

4. Na drogach publicznych obowiązki utrzymania czystości i porządku, a także zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, należą do zarządu drogi.

 

5. Na terenach użyteczności publicznej należących do gminy obowiązki utrzymania czystości i porządku w zakresie: uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, należą do gminy; na pozostałych terenach właściciel tej nieruchomości.

 

§ 4

 

1.      Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1)      spalania odpadów na posesjach oraz w instalacjach grzewczych budynków natomiast dopuszcza się spalanie odpadów z drewna nie zawierającego substancji niebezpiecznych;

2)      wypalania trawy  i  innej roślinności na łąkach, pastwiskach, nieużytkach, rowach i pasach przydrożnych;

3)      umieszczania na pniach drzew afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.;

4)      wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

5)      zakopywania odpadów;

6)      zakopywania padłych zwierząt;

7)      indywidualnego wywożenia odpadów stałych do miejsc ich unieszkodliwiania;

8)      wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

9)      indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości;

10)  wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.;

11)  zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r. Nr 14, poz. 60);

12)  postoju pojazdów mechanicznych na terenie zabudowanym w innym miejscu niż wyznaczone powinien odbywać się zgodnie z  przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.Nr 108, poz. 908 z 2005 r. z późniejszymi zmianami).

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

 

§ 5

 

1.      Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości oraz na drogach publicznych przeznacza się pojemniki, kontenery, worki, kosze na śmieci.

2.      Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości mogą stanowić jego własność lub podmiotu uprawnionego.

 

§ 6

 

1.Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to :

1)      pojemniki na odpady o pojemności  80 l, 110 l, 120 l,  240 l, 1100 l; 

2)       kontenery 1,5 m3;  4,5 m3;  5 m3;  7 m3;

3)      kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l ( plażowe od 35 do 110 l);

4)      worki ;

5)       pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury o pojemności  od 1,1 do 2,5 m3  oraz pojemniki do zbiórki zużytych baterii o pojemności  35 l.

 

2.      Pojemniki wymienione w ust. 1,powinny być wyposażone w szczelne pokrywy zabezpieczające gromadzone odpady przed dostępem zwierząt oraz opadów atmosferycznych oraz poddawane dezynfekcji;

 

§ 7

 

1.      Dla ustalenia pojemności pojemników dla zbierania odpadów komunalnych przyjmuje się  średnie ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych i innych źródłach,  w jedno tygodniowym cyklu odbioru:

1)      zabudowa jednorodzinna - 20 l na osobę;

2)      zabudowa wielorodzinna – 20 l na osobę

3)      szkół wszelkiego typu – 3 l / ucznia;

4)      dla pensjonatów, hoteli – 20 l / jedno łóżko;

5)      lokali gastronomicznych  - 20 l / jedno miejsce konsumpcyjne;

6)      lokali handlowych – 50 l / każde 10m2 pow. całkowitej;

7)       obiektów malej gastronomii co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;

8)      ogrodów działkowych – 20 l / każdą działkę  w okresie sezonu od 1 marca do 31 października  każdego roku i 5 l poza tym okresem;

9)      zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników.

 

§ 8

 

1.      Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1)       pojemność pojemnika powinna być dobierana indywidualnie dla każdego gospodarstwa domowego na podstawie normatywów określonych w § 7 ust. 1 pkt 1 regulaminu oraz ilości osób w gospodarstwie domowym, jednak  musi to być co najmniej jeden pojemnik 110 l na każdą nieruchomość (dopuszcza się możliwość ustawienia pojemników 80 l w przypadku osób samotnych,  bądź korzystania z jednego pojemnika o większej pojemności przez kilku sąsiadów);

2)       zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy  zapisane w § 7 ust.1 pkt 2 regulaminu;

3)      prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb w oparciu o § 7  ust. 1 regulaminu;

4)      w okresie od maja do września w obiektach określonych w § 7 ust.1 pkt 4-7 zachodzi   konieczność wystawienia dodatkowych pojemników na odpady.

 

2. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w  następujący sposób:

1) odpady ulegające biodegradacji:

a)      w zabudowie jednorodzinnej - po zgłoszeniu podmiotowi uprawnionemu i zapisaniu tego faktu w umowie właściciel nieruchomości może składować je w przydomowym kompostowniku, w sytuacji gdy właściciel nie zdeklaruje składania  tych odpadów w przydomowym kompostowniku, zobowiązany jest wyposażyć nieruchomość w odrębny  kubeł lub inne urządzenie do zbierania odpadów, opróżniany raz na dwa tygodnie;

b)       w zabudowie wielorodzinnej – zarządca nieruchomości zobowiązany jest wyposażyć nieruchomość w odrębne pojemniki (odpowiednio oznakowane), na odpady ulegają biodegradacji, które odbierane są przez podmiot uprawniony na podstawie umowy regulującej odbiór tych odpadów;

2) odpady opakowaniowe:

a)      w zabudowie jednorodzinnej – należy składać do ogólnodostępnego systemu zbiórki selektywnej lub złożyć do worków na opakowania, dostarczonych przez podmiot uprawniony i przekazywać na bieżąco w ramach zawiązanej umowy z podmiotem uprawnionym do odbioru odpadów , odbiór raz  w miesiącu;

b)      w zabudowie wielorodzinnej – odpady należy składać do ogólnodostępnego systemu zbiórki selektywnej lub do pojemników ustawionych przez zarządcę nieruchomości, które odbierane są na podstawie umowy podpisanej z podmiotem uprawnionym.

Gdy właściciel lokalu podpisał odrębną umowę z podmiotem uprawnionym odpady składane są do worków, dostarczonych przez podmiot uprawniony i następnie odbierane na zasadach określonych w umowie z podmiotem uprawnionym, odbiór raz na dwa tygodnie; 

3)  sprzęt elektryczny i elektroniczny - zabrania się umieszczania zużytego sprzętu łącznie

     z innymi odpadami;

a)      w zabudowie jednorodzinnej – należy przekazywać podmiotom uprawnionym na zgłoszenie na podstawie podpisanej indywidualnie umowy, ponadto zgodnie z zapisami w planie gospodarki odpadami należy przekazać w placówkach sprzedaży detalicznej artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego oraz artykułów radiowo-telewizyjnych, zgodnie z art. 42 ust o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym obowiązek odbierania zużytego sprzętu ciąży na sprzedawcach;

b)      w zabudowie wielorodzinnej - należy organizować odbiór w oparciu o indywidualne umowy z podmiotem uprawnionym;

4) odpady niebezpieczne:

a)      w zabudowie jednorodzinnej – należy zbierać w odpowiednie worki, dostarczane przez podmiot uprawniony i przekazywane jemu zgodnie z podpisaną umową; odbiór raz w miesiącu;

b)      w zabudowie wielorodzinnej -  zarządca nieruchomości zobowiązany jest   wyposażyć nieruchomość w odrębne pojemniki (odpowiednio oznakowane), na odpady niebezpieczne, które odbierane są przez podmiot uprawniony na podstawie umowy regulującej odbiór tych odpadów, odbiór raz w miesiącu;

c)      mieszkańcy posiadający przeterminowane leki, mogą zwrócić je bezpłatnie w punktach medycznych na terenie Gminy Ustronie Morskie oraz w siedzibie Urzędu Gminy Ustronie Morskie;

d)      zużyte baterie  - należy umieszczać w pojemnikach na zużyte baterie, rozmieszczonych na terenie gminy lub do sklepów, które dysponują odpowiednimi pojemnikami;

e)      pozostałe odpady niebezpieczne według GPGO należy gromadzić w pojemnikach rozmieszczonych w: placówkach sprzedaży detalicznej artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego oraz  radiowo telewizyjnych, w placówkach sprzedaży detalicznej sprzętu oświetleniowego, w placówkach sprzedaży detalicznej paliw płynnych i gazowych, warsztatach samochodowych, punktach wymiany oleju;

5) odpady wielkogabarytowe - zabrania się umieszczania odpadów wielkogabarytowych z

     innymi odpadami;

a)      w zabudowie jednorodzinnej -  odbiór na zgłoszenie w oparciu o indywidualne umowy z podmiotem uprawnionym; 

b)      w zabudowie wielorodzinnej – należy organizować odbiór w oparciu o indywidualne umowy z podmiotem uprawnionym; 

6)      odpady budowlane  - odbiór na zgłoszenie indywidualne ; należy składować do kontenera otwartego dostarczonego przez podmiot uprawniony i w nim odbierane lub składowane w miejscu wyznaczonym przez właściciela nieruchomości do czasu ich odbioru przez podmiot uprawniony.

 

 

 

 

§ 9

 

1.      Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:

1)      w miejscach publicznych gmina i prowadzący tam działalność gospodarczą, są zobowiązani ustawić pojemniki przeznaczone na selektywną zbiórkę;

2)      pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, zlokalizowane w miejscach publicznych, mają pojemność od 1100 l do 2500 l  oraz pojemniki o pojemności 35 l na zużyte baterie;

3)      pojemniki przeznaczone do zbiórki selektywnej odpadów w systemie ogólnodostępnym, muszą posiadać odpowiednie wyraźne oznaczenia na jaki surowiec wtórny są przeznaczone.

4)      miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo – usługowe, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

a)      rozmieszczenie musi uwzględniać natężenie ruchu ulicznego na drogach;

b)      muszą być wykonane z materiałów odpornych na palenie;

c)      wielkość koszy ulicznych została określona w § 6 ust. 1 pkt 3 regulaminu;

d)      ilość koszy na plaży należy dostosować do zwiększonego ruchu turystycznego w sezonie letnim;

5)      organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, w którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w minimalnej  liczbie jeden szalet na 200 osób uczestniczących w imprezie; jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin, jeśli jest on dłuższy liczby te należy zwiększyć o 50 % w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy

6)      organizatorzy imprez masowych są zobowiązani przed imprezą zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi posiadającymi aktualne zezwolenie na odbiór i transport odpadów, celem wyposażenia miejsc imprezy w kosze i szalety oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie w czasie nie dłuższym niż 12 godzin po zakończeniu imprezy.

 

§ 10

 

1.      Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1)      podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych oraz zbiorników bezodpływowych należy uwzględniać przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późń. zm.);

2)      na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego;

3)      zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

 

§ 11

 

1.      Ograniczenia wynikające z konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych:

zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej;

zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;

do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać:

a)   ceramikę, lustra;

b)              szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości;

c)   szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone);

d)   szyby samochodowe;

do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać:

a)  zabrudzone tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego;

b) opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach;

c)   opakowania po środkach chwasto i owadobójczych;

zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odcieków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe;

zabrania się gromadzenia w zbiornikach bezodpływowych nieczyszczonych ścieków poprodukcyjnych, ścieków zawierających ropopochodne oraz płynnych odpadów kuchennych z zakładów zbiorowego żywienia.

 

§ 12

 

1.    Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie przystani rybackiej w Ustroniu Morskim powinny być zgodne z przepisami portowymi wydanymi przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku.

2.    Przedsiębiorstwa odbierające odpady z łodzi rybackich, winny posiadać zgodę na odbiór odpadów, pochodzącą od odpowiednich organów administracji morskiej. Przedsiębiorstwa zajmujące się odbiorem odpadów zobowiązane są posiadać wszelkie uregulowania prawne z zakresu ochrony środowiska.

 

ROZDZIAŁ IV

 

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 13

 

1.    Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.

2.    Właściciele nieruchomości mogą, w celu uzyskania zniżki w opłatach, podpisać umowę z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów zebranych selektywnie.

3.    Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, z uwagi na brak tego uzbrojenia w tym rejonie, są zobowiązani do podpisania w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu, z podmiotem uprawnionym, umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej.

4.    Wielkość zbiornika bezodpływowego powinna być dostosowana do ilości osób stale

lub czasowo przebywających na nieruchomości, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych;

5.    Właściciele nieruchomości zużywający wodę na potrzeby gospodarstwa rolnego lub w związku z utrzymywaniem terenów zielonych m in. podlewania ogrodów i innych terenów zieleni, w związku z tym nieodprowadzający jej do zbiorników bezodpływowych, powinni zainstalować odrębne liczniki do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe.

6.    Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług podmiotu uprawnionego w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych. Dowody uiszczania opłat  za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres 2 lat.

7.    W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w terminie czterech tygodni od momentu stwierdzenia tego faktu i powiadomienia o tym gminy niezależnie od innych przepisów.

8.    W sytuacji, gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia w terminie dwu tygodni, wykona to za niego gmina i obciąży kosztami.

 

§ 14

 

1. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników

    bezodpływowych

1)      Ustala się minimalną częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, zgodnie z umowami określonymi z przedsiębiorstwami:

a)      w miejscowościach nadmorskich w sezonie trwającym od początku maja do końca września, zwiększyć częstotliwość opisaną w literze b, w zależności od potrzeb;

b)      na terenie całej gminy – nie rzadziej niż raz w tygodniu;

c)      niezależnie od częstotliwości opróżniania pojemników i koszy ulicznych zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię;

d)      usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się według potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;

2)      Ustala się częstotliwość usuwania z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych,

     zgodnie z umowami określonymi z przedsiębiorstwami :

a)      właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do i ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię terenu oraz zagniwania nagromadzonych w nich ścieków; przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu;

b)      organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je w czasie nie dłuższym niż 12 godzin po zakończeniu imprezy.

 

§ 15

 

1. Sposób pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1)    odpady komunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości zgodnie z podpisanymi umowami odbioru odpadów komunalnych w Gminie Ustronie Morskie, bądź na zgłoszenie;

2)    odpady wielkogabarytowe są odbierane od właścicieli nieruchomości po zgłoszeniu podmiotowi uprawnionemu na podstawie podpisanej umowy ;

3)    odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach lub miejscu wyznaczonym do tego celu przez właściciela nieruchomości; do odbierania tych odpadów można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

4)    opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę;

5)    częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji;

6)    do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – samochodów asenizacyjnych; pojazdy, o których mowa wyżej, winny być utrzymane w należytym stanie sanitarnym;

7)    do odbierania odpadów należy używać samochodów specjalnie w tym celu przystosowanych i wyposażonych, tak aby ich transport nie powodował zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

8)    zanieczyszczenia jakie powstają w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć

§ 16

 

1.    Rada Gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych za odpady komunalne i nieczystości ciekłe.

2.    Rada Gminy, określając stawki opłat, o których mowa w ust 1, stosuje niższe stawki, jeśli odpady komunalne zbierane są i odbierane w sposób selektywny.

3.    Stawki opłat zawarte w umowach podpisanych z właścicielami nieruchomości przez podmiot uprawniony nie mogą być wyższe niż górne stawki opłat.

4.    Gmina podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości; w wymaganiach tych szczegółów określa, w oparciu o niniejszy Regulamin, zasady selekcji odpadów przez właścicieli, zasady ich odbioru oraz dalszego postępowania z nimi przez przedsiębiorców.

5.    Gmina wydając zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, poprzez określenie szczegółowych zasad odbioru i postępowania, zobowiązuje przedsiębiorców do odbierania wszystkich odpadów zebranych selektywnie, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów budowlanych z remontów i odpadów niebezpiecznych.

 

ROZDZIAŁ V

 

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione

 

§ 17

 

1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1)      do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,

2)      do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%,

3)      do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995, będą to następujące ilości dla gminy :

-       38 kg/osobę/rok w roku 2010,

-       25 kg/osobę/rok w roku 2013,

-       18 kg/osobę/rok w roku 2020.

2. Obowiązek ten realizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców.

3.      Zgodnie z zapisami KPGO i treścią niniejszego Regulaminu, podmioty posiadające zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych są zobowiązane w kolejnych latach  wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych biodegradowalnych ilości odpadów   podane w § 2 ust. 1 pkt  7 regulaminu.

 

ROZDZIAŁ VI

 

Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

 

§ 18

 

1. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmioty uprawnione podlegają unieszkodliwianiu w  instalacjach do odzysku i unieszkodliwiania odpadów wskazanych w Gminnym Programie Gospodarki Odpadami, zgodnym z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami.

2. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych należy odtransportować do stacji zlewnej właściwej dla Gminy Ustronie Morskie .

3. Gmina zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

§ 19

 

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawienia ich bez dozoru.

 

3. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1)      w odniesieniu do psów:

a)    zgłoszenie psa do rejestru prowadzonego przez Urząd Gminy  dla celów podatkowych ( jeżeli taki podatek uchwali Rada Gminy );

b)    wyposażenia psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne - w kaganiec;

c)    prowadzenie psa na uwięzi  i w nałożonym kagańcu;

d)    zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

e)    opłacanie podatku od posiadania psów ( jeżeli taki podatek uchwali Rada Gminy ), którego wysokość ustala rada gminy;

f)     systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625 z późń. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia  o przeprowadzonym  szczepieniu;

g)    uzyskanie zezwolenia wójta na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687).

2)      w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a)      stały i skuteczny dozór;

b)      nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk ;

c)      zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

d)      natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych , korzystających z psów przewodników;

e)      niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;

f)        właściwe traktowanie zwierząt domowych zgodnie z art. 5, art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie zwierząt;

g)      zgłaszanie do Urzędu Gminy Ustronie Morskie, faktu zauważenia bezdomnego:

     psa, zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę;

 

3)      Postanowienia pkt 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

 

§ 20

 

Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała nr XLI/230/2006 Rady Gminy w Ustroniu Morskim z dnia 10 lutego 2006 r..  w sprawie zasad wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie gminy Ustronie Morskie.

 

ROZDZIAŁ VIII

 

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 21

 

1.    Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach:

a)      nie przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na tereny użytkowane rolniczo;

b)      na terenach, które nie posiadają miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego użytkowanych jako:

- tereny budownictwa wielorodzinnego,

- tereny budownictwa jednorodzinnego,

- tereny handlu i usług,

- tereny hoteli i pensjonatów,

- tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów,

- tereny ogrodów działkowych.

2.    Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1)      posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi prawa budowlanego,

2)      wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

 

3.    Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać następujących zapisów:

1)   przestrzegać przepisów sanitarno–epidemiologicznych;

2) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką,                    w sposób przewidziany dla ścieków;

3)      składować obornik w odległości co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej drogi publicznej, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości zgodnie z § 3 ust.1 pkt 26;

4)      przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony;

5)      pszczoły trzymać w ulach w odległości, co najmniej 30 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

 

§ 22

 

Zbieraniem zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części na terenie Gminy Ustronie Morskie  zajmuje się specjalistyczna firma, z którą podpisuje umowę Wójt Gminy Ustronie Morskie.

 

 

ROZDZIAŁ IX

 

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

 

§ 23

 

   1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, deratyzacji na terenie

    nieruchomości w miesiącach marzec i październik każdego roku.

   2. W trakcie przeprowadzania deratyzacji obowiązuje zachowanie szczególnej

       ostrożności w obrębie miejsc wyłożenia środków zwalczających gryzonie.

   3. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie gminy : budynki

       mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy,

       warsztaty, ze szczególnym uwzględnieniem korytarzy piwnicznych, węzłów cieplnych,

       studni urządzeń kanalizacji sanitarnej itp.

   4. Właściciele nieruchomości ponoszą koszty deratyzacji.

   5.Informacja o deratyzacji będzie podawana w formie obwieszczenia Wójta Gminy

       Ustronie Morskie.

 

ROZDZIAŁ X

 

Postanowienia końcowe

 

§ 24

 

     1.  Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Wójt.

  1. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 do 4 ustawy, obowiązek egzekwowany jest w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229 poz. 1954 z późn. zm.).
  2. Właściciele nieruchomości i inne osoby nie wykonujące obowiązków określonych art. 5 ust. 1 ustawy oraz ten kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie podlega karze grzywny. Postępowanie w sprawach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawie o wykroczenie.
  3. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie:

1)      odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

2)      opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

3)      ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

4)      prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, bez wymaganego zezwolenia, określonego ustawą o utrzymaniu czystości  i porządku w gminach podlegają karze grzywny. Postępowanie w tych sprawach toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach wykroczenia.