Protokół


PROTOKÓŁ Nr VII/2007

z Sesji Rady Gminy w Ustroniu Morskim

z dnia 26 kwietnia 2007r.

                                                                                                                                                        

 

                                   VII Sesję Rady Gminy w Ustroniu Morskim otworzył Przewodniczący Rady Andrzej Basarab. Na podstawie listy obecności – na skład 14 radnych w chwili otwarcia sesji obecnych było 12, nieobecni radni: Krystyna Wrochna
i Piotr Borkowski (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu). Przewodniczący powitał radnych, władze gminne oraz przybyłych gości i mieszkańców gminy.

Przewodniczący zaproponował następujący porządek obrad:

1.      Sprawy organizacyjne:

a)      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum;

b)      przyjęcie protokołu Sesji Nr VI/2007 z dnia 23 marca 2007r.

2.      Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym, dyskusja.

3.      Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2006:

1)      wystąpienie Skarbnika Gminy,

2)      zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Oddział Zamiejscowy w Koszalinie w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Ustronie Morskie sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za rok 2006,

3)      wystąpienie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

4)      zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Oddział Zamiejscowy w Koszalinie w przedmiocie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Ustronie Morskie w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006r.,

5)      dyskusja,

6)      podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Ustronie Morskie za 2006r. oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy ( druk nr 1)

4.      Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z działalności komisji.

5.      Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim za 2006r. oraz potrzeby w zakresie pomocy społecznej na 2007r., dyskusja.

6.      Przedstawienie projektów uchwał:

1)      w sprawie zmian w budżecie gminy; dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 2),

2)      w sprawie zbycia nieruchomości położonej w Sianożętach; dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 3)

3)      w sprawie nabycia działek gruntu niezabudowanego od Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej „Ustronie” w Ustroniu Morskim; dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 4)

7.      Głos mieszkańców.

8.      Interpelacje, zapytania.

9.      Wolne wnioski.

10.  Zamknięcie sesji.

Nie wniesiono uwag do porządku obrad.

 

Protokół Sesji Nr VI/2007 z dnia 23 marca 2007r. został przyjęty jednogłośnie – 12 głosów „za”.

(godz. 1015 na salę obrad przybyła radna Krystyna Wrochna, obecnych 13 radnych).

 

            Przed przystąpieniem do kolejnego punktu porządku obrad Wójt Gminy wraz z Przewodniczącym Rady złożyli gratulacje Pani Urszuli Knieć z okazji objęcia stanowiska Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Ustroniu Morskim. Do gratulacji dołączono życzenia od radnych i pracowników oraz okazjonalną wiązankę kwiatów.

 

 

Ad 3. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym, dyskusja.

26.03.2007 – Posiedzenie Zarządu ZMiG Dorzecza Parsęty.

26.03.2007 – Posiedzenie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego.

27.03.2007 – Spotkanie z prezesem „Wiatropolu” Arturem Szulcem z Gdańska w sprawie siłowni wiatrowych.

28.03.2007 – Przegląd przedodbiorowy umocnienia brzegowego przez Urząd Morski w Słupsku na długości 300 mb.

29.03.2007 – Spotkanie z Prezesem Bałtyckiego Centrum Turystycznego i projektantem w sprawie zmian do planu zagospodarowania przestrzennego Bagicza.

30.03.2007 – Podpisanie umowy z Bankiem Spółdzielczym w Białogardzie na obsługę Urzędu gminy.

02.04.2007 – Posumowanie konkursu na najładniejszą kartkę świąteczną wykonaną przez dzieci z przedszkola i szkół podstawowych w Rusowie.

03.04.2007 – Podpisanie umowy notarialnej na sprzedaż działki p. Eliaszom.

04.04.2007 – Walne posiedzenie MWiK w sprawie zatwierdzenia bilansu za 2006 r. i udzielenie absolutorium. Zmiany w Radzie Nadzorczej.

10.04.2007 – Spotkanie z Naczelnikiem Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego p. Henrykiem Kossakowskim w sprawie likwidacji wysypiska śmieci w Kukince.

11.04.2007 – Podpisanie umowy notarialnej.

12.04.2007 – Spotkanie z prezesem PPH „Anro” Włocławek w sprawie remontu budynku po Straży Granicznej.

12.04.2007 – Otwarcie Punktu Kasowego w Ustroniu Morskim Banku Spółdzielczego w Darłowie.

13.04.2007 – Posiedzenie komisji urbanistycznej w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

13.04.2007 – Odbiór opaski brzegowej i tarasu widokowego przy ul. Nadbrzeżnej.

16.04.2007 – Spotkanie z dyrekcją „Mitexu”, inwestorem zastępczym RZI Człuchów w sprawie realizacji budowy Centrum Sportowo – Rekreacyjnego.

17.04.2007 – Podpisanie umowy na przebudowę ul. Wolności na kwotę 115.891 zł.

17.04.2007 – Przetarg na wykonanie chodnika od ul. Kościuszki do Promenady przy Ośrodku Wczasowym „Wodnik”.

18.04.2007 – Spotkanie z dyrektorem Spółki Gazowniczej Markiem Kęsikiem w sprawie przełożenia rurociągów średniego i niskiego ciśnienia na boisku szkolnym.

18.04.2007 – Ostateczny odbiór promenady od ul. Nadbrzeżnej do Sianożęt.

18.04.2007 – Spotkanie z delegacją z Ukrainy pod przewodnictwem prof. Wasyla Marczuka. Organizatorem spotkania było Starostwo Kołobrzeskie. Tematem spotkania była wola nawiązania współpracy z jedną z gmin ukraińskich.

19.04.2007 – Podpisanie umowy z PPH „Anro” na wykonanie remontu byłej strażnicy Straży Granicznej z terminem wykonania do 30 sierpnia br.

19.04.2007 – Spotkanie z organizatorami Dni Ustronia Morskiego.

20.04.2007 – Konferencja konsultacyjna na Politechnice Koszalińskiej w sprawie utworzenia województwa środkowopomorskiego.

20.04.2007 – Turniej młodzieżowy „Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym” w szkole nr 6 w Kołobrzegu.

23.04.2007 – Podpisanie umowy notarialnej na sprzedaż działek w Sianożętach i Ustroniu Morskim.

23.04.2007 – Złożenie życzeń imieninowych proboszczowi naszej parafii.

23.04.2007 – Spotkanie z firmą „Dar – Eco” w sprawie budowy budynku z mieszkaniami socjalnymi.

24.04.2007 – Spotkanie w Urzędzie Morskim w Słupsku w sprawie lokalizacji obiektów w pasie technicznym ( pomieszczenia dla ratowników, namiotów piwnych, zejść na plażę, mola), udostępnienie sondaży dna morskiego w celu opracowania dokumentacji na dalsze odtwarzanie ostróg falochronowych.

24.04.2007 – Spotkanie w sprawie konserwacji rowu melioracyjnego od posesji pp. Ciurlów do przepompowni ścieków.

24.04.2007 – Spotkanie z Prezydentem, Wiceprezydentem Kołobrzegu i dyrektorem spółki „Balic Center” w sprawie planów przestrzennego zagospodarowania uwzględniających budowę lotniska w Bagiczu.

25.04.2007 – Spotkanie z firmą „Tomtex” w sprawie kolonii letnich w Zespole Szkół w Ustroniu Morskim.

25.04 2007 – Przegląd remontów obiektów: świetlica w Kukini, strażnica Straży Granicznej w Ustroniu Morskim.

 

Dyskusja:

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tomasz Stanisławczyk zapytał, jak się będzie prawdopodobnie dalej toczyła inwestycja Centrum Sportowo – Rekreacyjnego.

Radca Prawny stwierdził, że Urząd Gminy dwukrotnie wezwał firmę „Mitex” do kontynuacji robót. Wezwania okazały się bezskuteczne. Nie można przymusić strony do realizacji zadania. Urząd Gminy złoży oświadczenie od odstąpieniu od umowy. Będą realizowane kary za zerwanie przez „Mitex” umowy. Należy przejąć budowę, ale brak  kosztorysu, który posiada dotychczasowy wykonawca. W ostateczności oceni to biegły sądowy. Kolejne działanie to ogłoszenie następnego przetargu. Jednak gmina nie ma całości dokumentacji. Miało się odbyć spotkanie „Mitex” z inwestorem zastępczym. Jeżeli będzie dokumentacja, to spór z „Mitexem” nie przeszkodzi w dalszej procedurze inwestycyjnej.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tomasz Stanisławczyk – jaka jest kwota odszkodowania, podano 800 tys. zł.

Radca Prawny poinformował, że 800 tys. zł plus kwota zabezpieczenia terminowego wykonania prac w wys. 40 tys. zł.

Radny Mirosław Szymanek zapytał Radcę Prawnego, czy jedynym powodem zejścia z placu budowy firmy „Mitex” jest gwałtowny wzrost cen na robociznę i materiały budowlane. Czy nie ma żadnych zaniedbań ze strony Urzędu Gminy?

Radca Prawny stwierdził, że firma nie podała rzeczywistej przyczyny. Okazuje się, że w Głogowie także porzucili budowę. Gmina domniemywa, że powodem takiej działalności był wzrost cen materiałów. Firma szuka innych wytłumaczeń. Ze strony Urzędu Gminy nie było absolutnie żadnych niedociągnięć, który wywiązywał się ze swoich zobowiązań. „Mitex” uważa, że podpisana umowa jest nieważna.

Radny Mirosław Szymanek sprawa całości dokumentacji. Czy brak kosztorysu mógł być powodem nie podpisywania umowy?

Radca Prawny odpowiedział,że firma uzyskała pozwolenia na budowę. Dokumentacja wykonawcza nie musiała być wcześniej. Zgodnie z umową miała być dostarczana sukcesywnie. Ze strony Urzędu nie ma żadnych zobowiązań ani uchybień. Gminie bardzo zależy na tej inwestycji.

Radny Mirosław Szymanek zapytał się, co dalej z placem budowy. Jak długo może to trwać. Co z zabezpieczeniem budynku?

Radca Prawny powiedział, że gmina zgodnie z umową musi przejąć plac budowy. Nastąpi inwentaryzacja budowy i na gminę spadnie obowiązek zabezpieczenia placu.

Radny Marek Rojek „Mitex” odszedł od umowy, czy zaproponował inną finansową propozycję?

Przewodniczący RG poinformował, że nie było mowy o finansach. Oni uważają, że umowa jest nieważna.

Radny Mirosław Szymanek poprosił Przewodniczącego RG, aby informował radnych o spotkaniach w sprawach inwestycji, tak aby mogli w nich uczestniczyć, jeśli nie wszyscy radni, to chociaż przewodniczący komisji RG.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy Tomasz Stanisławczyk zapytał, czy gmina może żądać od „Mitexu” jakiegoś zadośćuczynienia za straty finansowe i moralne?

Radca Prawny stwierdził, że o wszystkich kosztach rozstrzygnie sąd. W umowie jest zastrzeżenie, że inwestor może żądać roszczenia odszkodowawczego. Nie ulega wątpliwości, że należy przedstawić koszty zabezpieczenia itp. Jednak o wszystkim zadecyduje sąd.

Radny Marek Rojek to znaczy, że do chwili rozstrzygnięcia sądowego gmina może tylko zabezpieczać plac budowy?

Radca Prawny – „Mitex” na podwójne wezwanie jest zobowiązany zgłosić oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Można też już ogłosić nowy przetarg. „Mitex” ciągle nie dostarczył jeszcze pełnej, kompletnej dokumentacji. Taka dokumentacja pozwoliłaby gminie działać dalej. Jednak dokumentacja ma prawa autorskie.

Wójt Gminy poinformował, że główny architekt dokumentacji technicznej był ograniczany przez „Mitex”, który nie chciał niektórych dokumentów inwestycji.

Wiceprzewodniczący RG Tomasz Stanisławczyk – są to informacje z „drugiej ręki”. Czy może inwestor zastępczy nieodpowiednio prowadził budowę?

Przewodniczący RG poinformował, że wspólnie z radnym Szymankiem stwierdzili, że inwestor zastępczy jest bardzo skrupulatny. Bez nich gmina by miała jeszcze większe problemy. To inwestor zastępczy żądał kompletu dokumentacji. „Mitex” jest firmą nierzetelną. Chyba najbardziej rozwiniętą komórką u nich jest wydział prawny. Oni nie chcą ugody.

Radny Mirosław Szymanek powiedział, że słyszy różne oceny tej firmy. Trzy lata wstecz Wójt Gminy oświadczył, że jako wykonawca może być każda firma, tylko nie „Mitex”. Po jakimś czasie ocena się radykalnie zmieniła i w przetargu wygrał „Mitex”. Może te wyjazdy do Kudowy i innych miejscowości z basenami zmieniły obraz „Mitexu”? Jest jeszcze jeden problem. Prosi, do wiadomości radnych z komisji OŚiGK, o szerszą informację ze spotkania z p. Kossakowskim odnośnie wysypiska śmieci. Co będzie z degradacją środowiska, która jest poza wyceną. Trzeba to rozsypać, zniwelować. Czy jest możliwość pozyskania na ten cel środków z Unii Europejskiej? To będzie oddziaływać na przyszłość tej miejscowości. Trzeba myśleć, co będzie z a – naście lat.

Wójt Gminy wyjaśnił, że wysypisko może funkcjonować do 2009 roku. Obligatoryjnie będzie musiało być zamknięte. Jednak warunki likwidacji są dla gminy nie do przyjęcia.  Mamy wozić nasze nieczystości stałe do Korzystna. Gmina zleciła ekspertom opracowanie kosztów neutralizacji, sposobu wykonania itp. Można np. wykorzystać 30 cm warstwę humusu. Są przygotowane 2 warianty likwidacji. Musi być zrobiony porządek, jednakże nadzór nad wysypiskiem nie spełnił swojego zadania. Z biegiem czasu będzie problem z nieczystościami. U nas niecki są zbudowane na gęstej zwartej glinie i nie ma możliwości przecieku.

Sprawa „Mitexu”. Docierały do nas negatywne opinie o tej firmie. Przetarg wygrała inna firma, ale „Mitex” odwołał się do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.. Przegrano w sprawę w sądzie, a MITEX przecież był 2 z kolei na liście przetargowej. Oni zostali wręcz narzuceni gminie. Były wyjaśnienia, gmina konsultowała się z innymi placówkami, gminami, tam gdzie były inne inwestycje basenów, opinie były pozytywne.

            W naszej gminie jakość robót do tej pory były wykonywane bardzo dobrze.  Jest wiele firm, które chcą wejść na tę budowę.  Należy tylko doprowadzić do ich wcześniejszego wejścia na budowę.  Gmina nadal chce porozumieć się z projektantem.

Radny Mirosław Szymanek zwrócił się z prośbą, aby dbać, choć o jedno zadanie, to jest o gimnazjum. Zapytał czy na tej inwestycji nie ma żadnych zagrożeń?

Wójt Gminy stwierdził, że także obawia się, iż mogą być problemy. Firma jest w trudnej sytuacji. Może się zdarzyć, iż będą chcieli renegocjować warunki umowy. Zaawansowanie robót jest bardzo dobre, jakość wykonania również.

Przewodniczący RG stwierdził, iż w IV kadencji RG prowadzono rozmowy z MITEXEM, skończyło się tylko na deklaracjach. Nie mieliśmy większego wpływu na wybór wykonawcy. Gmina została zmuszona do wyboru tej firmy. MITEX walczył o tę inwestycję. Obecnie many duży kłopot. Może się zdarzyć, że będą kłopoty z SELFĄ przy budowie gimnazjum. Gmina musi być przygotowana na wszystko. Powinno się przeanalizować tę sprawę w szerszym gronie. Cena może być wyższa niż planowano.

 

Ad 3.  Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

 

W związku z tym, że Rada otrzymała wszystkie materiały Skarbnik Gminy w skrótowej formie przedstawiła wynik ekonomiczny gminy za 2006r.

W rezultacie wykonanie budżetu przedstawia się następująco:                                                                                                            Plan                                          Wykonanie

 

1. dochody ogółem                                       18 435 742 zł                             18 948 979,00 zł

 - w tym dotacje na zadania zlecone             1 092 314 zł                              1 012 828,63 zł

 

2. wydatki ogółem                                        20 476 488 zł                            19 721 265,17 zł

 - w tym dotacje na zadania zlecone             1 092 314 zł                                1 012 828,63 zł

 

3. wynik finansowy ujemny w kwocie      772 286,17 zł

 

Następnie Skarbnik Gminy przedstawiła uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Oddział Zamiejscowy w Koszalinie w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Ustronie Morskie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 r. RIO postanowiło pozytywnie zaopiniować sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 r. wraz z informacją z przebiegu jego wykonania w zakresie zadań własnych, zleconych i wynikających z porozumień. ( kserokopia uchwały Nr XXXVII/79/Z/2007 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 27.03.2007 r. stanowi załącznik nr 2. do niniejszego protokołu ).

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił radzie wniosek komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2006 r.

Na podstawie art. 18 a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003 r. Nr 80 , poz. 717, Nr 162, poz. 1568 ; z 2004 r.  Nr 116, poz.1203 ;  z 2005 r. Nr 172 poz.1441  oraz z 2006 r. Nr 17 , poz. 128, Nr 181, poz.1337))oraz § 79 Statutu Gminy Ustronie Morskie 

Komisja Rewizyjna Rady Gminy w Ustroniu Morskim
po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Ustronie Morskie
za 2006 r. postanawia

1)      pozytywnie zaopiniowaćwykonanie budżetu Gminy,

2)      zwraca się do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2006 rok.

 

UZASADNIENIE

 

             Plan budżet gminy na 2006 r. uchwalony został uchwałą Nr XXXIII/208/2005 Rady Gminy w Ustronie Morskim z dnia 16 grudnia 2005r.  w wysokości:
Dochody             -        15.569.333 zł

Wydatki              -        24.073.333 zł

 

W trakcie roku następującymi uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy dokonano zmian w budżecie:

 

Uchwały Rady Gminy 

 

1.             Uchwała  Nr XL /223/ 2006r. z dnia 13.01.2006r.

2.             Uchwała  Nr XLII/232/2006r.z dnia 29.03.2006r.

3.             Uchwała  Nr XLIII/238/2006 z dnia 19.04.2006r.

4.             Uchwała  Nr XLIV/244/2006 z dnia 07.06.2006r.

5.             Uchwała  Nr XLV/252/2006  z dnia 14.09.2006r.

6.             Uchwała  Nr XLVI/262/2006 z dnia 20.10.2006r.

7.             Uchwała  Nr IV/6/2006          z dnia 29.12.2007r.

 

Zarządzenia Wójta Gminy

1.             Zarządzenie Nr   16/2006 z dnia 31.01.2006r.

2.             Zarządzenie Nr   26/2006 z dnia 28.02.2006r.

3.             Zarządzenie Nr   33/2006 z dnia 31.03.2006r.

4.             Zarządzenie Nr   42/2006 z dnia 28.04.2006r.

5.             Zarządzenie Nr   51/2006 z dnia 31.05.2006r.

6.             Zarządzenie Nr   68/2006 z dnia 30.06.2006r.

7.             Zarządzenie Nr   74/2006 z dnia 31.07.2006r.

8.             Zarządzenie Nr   84/2006 z dnia 31.08.2006r.

9.             Zarządzenie Nr   93/2006 z dnia 29.09.2006r.

10.         Zarządzenie Nr 101/2006 z dnia 31.10.2006r.

11.         Zarządzenie Nr 109/2006 z dnia 30.11.2006r.

12.         Zarządzenie Nr 119/2006 z dnia 29.12.2006r.

 

W wyniku zmian budżet 2006r. został zwiększony po stronie dochodów o kwotę 3.379.646 zł, natomiast po stronie wydatków uległ zmniejszeniu o kwotę 4.352.068  .

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 r. zamknęło się kwotami:

Dochody             -        18.948.979,00 zł

Wydatki             -        19.721.265,17 zł

              Planowane dochody zostały wykonane w wysokości 102,8 % natomiast wskaźnik realizacji wydatków wynosi  96,3 %.

              Dokonano oceny wykonania budżetu za 2006 r. według zasad gospodarki finansowej określonej przepisami ustawy o finansach publicznych.

              Szczegółowej ocenie poddano wydatkowanie środków budżetowych na potrzeby bieżące oraz zasady dofinansowania organizacji pożytku publicznego wraz z ich rozliczeniem.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił uchwałę nr LVII/140/Z/2007  Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 11.04.2007 r. w przedmiocie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Ustroniu Morskim w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 r. ( kserokopia uchwały nr LVII/140/Z/2007  Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 11.04.2007 r. stanowi załącznik nr 3. do niniejszego protokołu ).

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Zenon Wajgert poinformował, że opinia komisji odnośnie przyjęcia sprawozdania była jednogłośnie pozytywna.

 

Przewodniczący RG poinformował, że na wspólnym posiedzeniu pozostałych komisji RG uzyskano jednogłośnie pozytywną opinie w sprawie wykonania budżetu gminy za 2006 r.

 

Dyskusja:

- brak

Głosowanie:

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. ( obecny skład RG ).

Uchwała nr VII/31/2007 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Ustronie Morskie za 2006 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

Wójt Gminy serdecznie podziękował za udzielone absolutorium. Stwierdził, że jest to sukces wielu ludzi, przede wszystkim radnych za jego przygotowanie i realizację. Podziękował swoim pracownikom, na czele z p. Skarbnik za formę jego przedstawienia. Podziękował także Sekretarzowi Gminy, kierownikom referatów oraz samodzielnym pracownikom za pomoc w jego przygotowaniu. Wyraził zadowolenie, że przy udzieleniu absolutorium nie odegrały żadnej roli partykularne interesy polityczne.

 

 

Ad 6. Przedstawienie projektów uchwał:

 

 

Ad 4. Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z działalności komisji.

 

Ad 4. Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z działalności komisji.

 

            Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Stefan Dymański przedstawił protokół kontroli kompleksowej Gminnego Ośrodka Kultury w Ustroniu Morskim.

1.      Kontrolę przeprowadzono w Gminnym Ośrodku Kultury w Ustroniu Morskim
ul. Nadbrzeżna.

2.      Kontrolę przeprowadziła komisja w składzie:

-        Przewodniczący Komisji - Pan Stefan DYMAŃSKI;

-        Kierownik zespołu kontrolnego – Pani Krystyna WROCHNA;

-        Kontrolujący – Pani Irena KRAWCZYK;

-        Kierownik zespołu kontrolującego – Pan Krzysztof GRZYWNOWICZ;

-        Kontrolujący – Pani Marzena MOLCAN.

3.      Czynności kontrolne rozpoczęto w dniu 06.02.2007r, zakończono 09.02.2007r.

4.      Kontrolą objęto:

a)      Ustalenie przestrzegania postanowień Regulaminu organizacyjnego GOK
oraz Statutu w bieżącej działalności placówki;

b)      Legalność oraz celowość zatrudnienia pracowników, zgodność dokumentacji w tym: umowy o pracę, zakresy obowiązków poszczególnych pracowników, rozliczanie godzin pracy;

c)      Ocena stanu utrzymania infrastruktury, w tym: celowość gospodarność, dbałość o utrzymanie oraz zasadność wydatkowanych środków
na prowadzone remonty i konserwację.

d)      Wykonanie budżetu Gminnego Ośrodka Kultury w latach 2005 – 2006
w tym zasadność i celowość wydatkowania środków;

e)      Sprawdzenie i ocena zasadności zawartych umów w sprawie dzierżawy pomieszczeń GOK, przestrzeganie postanowień zawartych w umowach;

f)        Sprawdzenie działalności placówki w zakresie pozyskania środków
na działalność kulturalną GOK z innych źródeł - wnioski o dotacje, sponsoring, dochody z innych źródeł oraz celowość wydatkowania pozyskanych środków.

5.      Dyrektorem Gminnego Ośrodka Kultury jest Pani Beata MIECZKOWSKA -  MIŚTAK.

6.      Przebieg i wyniki czynności kontrolnych.

a)      w zakresie przestrzegania postanowień Regulaminu organizacyjnego GOK
oraz Statutu w bieżącej działalności placówki;

Gminny Ośrodek Kultury prowadzi działalność na podstawie Statutu GOK z dnia 27 grudnia 2000 roku, który stanowi załącznik do uchwały Rady Gminy Nr XXIII/2000 z dnia 27 grudnia 2000r., Ustawy z dnia 25.10. 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ustawy z dnia 8. 03. 1990r o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996r. nr.13, poz. 74). Regulaminu organizacyjnego GOK wprowadzonego Zarządzeniem Dyrektora GOK Nr 3/2001 z dnia 28. 09. 2001r.

Komisja w ramach czynności kontrolnych dokonała analizy Sprawozdania z działalności GOK w 2006 roku (załącznik nr 1 do protokołu) – Działalność w zakresie organizacji imprez kulturalnych dla mieszkańców gminy oraz gości oceniono pozytywnie. Komisja oceniła też przygotowanie planu oraz realizację działalności bieżącej placówki w okresie ferii zimowych.

Wnioski:

-        istnieje konieczność opracowania i wprowadzenia uchwałą Rady Gminy nowego Statutu dla GOK w oparciu o obecnie obowiązujące ustawy dotyczące działalności placówek kultury – obecny jest nieaktualny;

-        pomimo niskiej frekwencji dzieci i młodzieży szkolnej na zajęciach organizowanych przez GOK w czasie ferii zimowych komisja proponuje
w dalszym ciągu poszukiwać ciekawych form spędzania wolnego czasu dla młodzieży oraz organizować szereg interesujących zajęć szczególnie
w okresach ferii oraz dni wolnych;

-        przy opracowaniu planu oraz organizacji zajęć niezbędna jest współpraca placówki z Zespołem Szkół w Ustroniu Morskim, Szkołą Podstawową
w Rusowie, świetlicami działającymi w Rusowie, Kukini i Kukince, świetlicą TPD w celu nakreślenia jednego kierunku działań oraz stworzenia wspólnego atrakcyjnego planu zajęć;

-        w Kukince w czasie ferii nie odbywały się żadne zajęcia pomimo
że świetlica jest w bardzo dobrym stanie, zadbana wyglądem zachęca
do spędzania tam wolnego czasu;

-        w Kukini, ze względu na brak ogrzewania, świetlica w okresie zimowym jest zamknięta, w okresie letnim przez dwa miesiące prowadzona jest działalność, zatrudniony jest pracownik;

-        w Rusowie dużo dzieci korzysta z biblioteki oraz świetlicy Koła Gospodyń Wiejskich, około 30 – 40 dzieci dziennie korzysta z zajęć, zabaw organizowanych przez KGW; w ramach zajęć organizowane są ciekawe gry, zabawy i konkursy, a dzieci nie mogą doczekać się otwarcia świetlicy. Na uwagę zasługuje również promocja działalności - opracowany duży czytelny plan z informacjami o zajęciach w znacznie większym stopniu przyciągnie młodzież.

-        pomieszczenia należące do gminy, znajdujące się obok świetlicy w Rusowie (parter), wymagają pilnie zamknięcia i zabezpieczenia, ponieważ w obecnej chwili jest to miejsce imprez alkoholowych a znajduje się na wprost wejścia do świetlicy (zły przykład dla młodzieży).

-        komisja wnioskuje o przekazanie w/w pomieszczeń Kołu Gospodyń Wiejskich w Rusowie w celu zagospodarowania ich według potrzeb;

-        pomieszczenia biblioteki w Rusowie oraz przyległe wymagają natychmiastowego odszczurzania -  problem istnieje od dłuższego czasu.

 

b)      w zakresie legalności oraz celowości zatrudnienia pracowników, zgodności dokumentacji w tym: umowy o pracę, zakresów obowiązków poszczególnych pracowników, rozliczania godzin pracy;

W Gminnym Ośrodku Kultury zatrudnionych jest 12 pracowników. Dyrektor GOK na cały etat, Pracownik obsługi sekretariatu i administracji – cały etat, Starszy instruktor do spraw KO – cały etat, Starszy instruktor do spraw filmu i teatru - 1 etatu, Instruktor do spraw muzyki 3 etatu, Instruktor kulturalny do spraw organizacji i promocji imprez – cały etat, Główny księgowy - 1 etatu, Gospodarz obiektu – cały etat, Pracownik gospodarczy – cały etat, w bibliotece zatrudnione są trzy osoby.

Wszyscy pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę na czas nieokreślony, poza Panem Baranowskim, który zatrudniony jest na czas określony od 15.01.2007r. do końca marca.

W zakresie celowości zatrudnienia w opinii komisji nie celowym było zatrudnienie Pana Baranowskiego na cały etat jako instruktora kultury do spraw organizacji i promocji imprez. Według opinii Pani Dyrektor przejmie on obowiązki Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury do czasu konkursu na to stanowisko. Na podstawie analizy dokumentów oraz uzyskanych informacji osoba ta nie posiada odpowiedniego wykształcenia, natomiast wśród zatrudnionych pracowników są osoby spełniające takie kryteria, mocno zaangażowane w działalności GOK, mogące pełnić obowiązki dyrektora do czasu ogłoszenia i rozstrzygnięcia stanowiska w konkursie.

Każdy pracownik GOK zapoznany został z opracowanymi zakresami czynności, uprawnień i odpowiedzialności. Pracownicy potwierdzają obecność w pracy podpisami na liście obecności, godziny pracy rozliczane są kwartalnie przez dyrektora GOK w zależności od etatu przypadającego pracownikom.

Plan urlopów prowadzony czytelnie, rozliczanie na podstawie rocznych kart urlopowych. Urlopy wykorzystywane są na bieżąco.

Akta osobowe pracowników prowadzone są na bieżąco oraz systematycznie uaktualniane. W tej działalności w  GOK widoczna jest systematyczność pracy oraz dbałość o aktualizację dokumentów.

 

c)      W sprawie oceny stanu utrzymania infrastruktury, w tym: celowości gospodarności, dbałość o utrzymanie oraz zasadności wydatkowanych środków na prowadzone remonty i konserwacje.

Oceny stanu utrzymania infrastruktury dokonano na podstawie wizji lokalnej pomieszczeń i obiektów, ekspertyzy niezależnego rzeczoznawcy budowlanego Pana mgr inż. Stefana Rosiaka wykonanej w dniu 02.02.2006r, opinii Pani dyrektor GOK oraz gospodarza. Ocena komisji rewizyjnej pokrywa się z wnioskami w/w osób które brzmią:

-        elementy konstrukcyjne budynku są w stanie technicznym dobrym, nie wymagają generalnych działań remontowych i naprawczych. Jedynym elementem, który wymaga naprawy jest połączenie części łącznikowej budynku ze skrzydłem lewym. na ścianach i stropie występują pęknięcia spowodowane nierównomiernym osiadaniem tych części budynku. Należy niezwłocznie wykonać prawidłowo dylatację pomiędzy tymi budynkami (oddzielić od siebie) i potem naprawić powstałe uszkodzenia (pęknięcia). W efekcie poprawi to wizerunek wejścia do Domu Kultury oraz pozwoli uruchomić dodatkowe pomieszczenia potrzebne w pracy z grupami.

-        elementy wykończeniowe są w stanie technicznym zadawalającym i tylko część z nich wymaga bieżącej konserwacji.

-        pokrycie dachowe wymaga ciągłych napraw, niezbędnym w tej kwestii jest wykonanie pokrycia w całości na jednej z części budynku (w tej części dach przecieka). Uniknie się tym samym wydatków corocznie przeznaczanych na łatanie i drobne naprawy;

-        elewacja wymaga zlikwidowania zabarwień, wykonania ocieplenia oraz malowania;

-        Ogólny stan techniczny budynku dobry

W latach 2005 – 2006 systemem gospodarczym w Domu Kultury wyremontowano:

-        pokój instruktorów;

-        sekretariat;

-        kuchnia;

-        pokój Pani Dyrektor;

-        pokój Pani księgowej;

-        pokój muzyczny (na parterze)

-        wymieniono stolarkę okienną;

-        wymieniono kaloryfery oraz część instalacji grzewczej;

-        wymieniono drzwi wejściowe;

-        wydzielono i wykonano pomieszczenie na kasę;

-        bez dodatkowych nakładów finansowych atrakcyjnie zagospodarowano ogród przylegający do budynku GOK;

Wydatki na bieżące remonty w 2005r: remont dachu – 7.051zł, wymiana okien i drzwi – 6.265zł, wymiana lamp oświetleniowych w kinie za kwotę 1084zł (zgodnie z umową koszt powinien ponieść najemca lokalu). Ogółem wydatki poniesione w roku wyniosły 14.400zł (materiały, malowanie 2911 zł).

W 2006 roku remont dachu – 2744 zł, stolarka PCV 9.625 zł, naprawy elektryczne – 1553zł. Ogółem wydatki – 13.922 zł (materiały, malowanie 879 zł).

Do bieżących remontów kwalifikuje się kilka pomieszczeń:

-        toalety na parterze (na przeciwko wejścia do GOK) - dopiero po wykonaniu zaleceń zawartych w ekspertyzie niezależnego rzeczoznawcy budowlanego, należałoby rozważyć sugestię Pani dyrektor o likwidacji toalet oraz wykonania w tym miejscu dodatkowych pomieszczeń na zajęcia w grupach;

-        trzy pokoje gościnne, które mieszczą się za sceną, wymagają remontu oraz zmiany przeznaczenia według decyzji gospodarza obiektu;

-        kotłownia, która w opinii Pani dyrektor oraz gospodarza posiada przestarzałe, energochłonne i mało wydajne piece. Sporządzony kosztorys kotłowni gazowej wykonany przez Zakład Projektowania i Nadzoru Instalacji Sanitarnych Pana inż. Macieja Kotuły szacuje koszt remontu na kwotę 96.460.93 zł;

Obiekty Gminnego Ośrodka Kultury posiadają aktualne przeglądy: kominiarski w 2007r, ppoż. w 2006r, gazowy w 2006r, izolacji elektrycznej w 2006r. Wszystkie przeglądy odnotowane są w książce obiektu budowlanego (książka założona przez
P Dyrektor 2.01.2003r) wraz z zaleceniami które wykonywane są na bieżąco.

            Dbałość o utrzymanie budynku nie budzi większych zastrzeżeń, remonty i konserwacje realizowane są systematycznie oraz na miarę możliwości finansowych.

 

d)      Wykonanie budżetu Gminnego Ośrodka Kultury w latach 2005 – 2006
w tym zasadność i celowość wydatkowania środków;

Kontroli zasadności i celowości wydatkowanych środków dokonano na podstawie analizy Sprawozdania z wykonania budżetu GOK za 2005 i 2006 rok w zakresie dochodów oraz wydatków (załącznik nr 2 do protokołu).

Celowość i zasadność wydatkowania środków w budżecie GOK w latach 2005 – 2006 nie budzi większych zastrzeżeń W roku 2005 ogółem plan dochodów na dzień 31.12.2005r wyniósł 35.727 zł. Po stronie wydatków wyniósł 506.821 zł. W roku 2006 ogółem plan dochodów na dzień 31.12.2006r wynosi 59.525 zł. Po stronie wydatków 537.701. Wzrost dochodów w latach nastąpił głównie ze względu na większe wpływy do budżetu z reklam oraz darowizn od osób fizycznych, wydatki natomiast wzrosły nieznacznie. Dane przedstawione powyżej pozytywnie świadczy o działalności placówki w kwestiach pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodu.

Zastrzeżenie budzi rozliczanie delegacji, w tym przejazdy pojazdami prywatnymi
w celach służbowych rozliczane na podstawie kilometrów;

 

e)      Sprawdzenie i ocena zasadności zawartych umów w sprawie dzierżawy pomieszczeń GOK, przestrzeganie postanowień zawartych w umowach;

Umowa dotycząca najmu sali kinowej:

-        zgodnie z zapisem w umowie kino powinno funkcjonować całorocznie, obecnie pracuje w sezonie;

-        zgodnie z umową najemca zobowiązany jest do dwóch nieodpłatnych seansów dla dzieci i młodzieży z Ustronia Morskiego;

-        koniecznym jest wymusić na najemcy wykonanie porządku w aparatowni (dbałość o zabezpieczenie skrzynek energetycznych), pomieszczenie nie posprzątane po zamieszkiwaniu w nim najemcy w czasie sezonu;

-        w sali kinowej brak dokumentacji na zaimpregnowanie siedzeń oraz kotar, (wymóg zgodnie z przepisami ppoż.),

-        zniszczona kotara na scenie. Realizacja powyższych czynności należy zgodnie z umową do dzierżawcy pomieszczenia.

Umowa dotycząca najmu kawiarni „Rejs”:

-        zgodnie z umową dotyczącą najmu kawiarni „Rejs” kawiarnia powinna prowadzić działalność całoroczną służąc mieszkańcom gminy oraz gościom przyjezdnym jako miejsce spotkań towarzyskich, tymczasem najemca działalność prowadzi wyłącznie w sezonie;

 

f)        Sprawdzenie działalności placówki w zakresie pozyskania środków na działalność kulturalną GOK z innych źródeł - wnioski o dotacje, sponsoring,dochody z innych źródeł oraz celowość wydatkowania pozyskanych środków.

W sprawie wniosków składanych o środki pomocowe w latach 2005 – 2006 Gminny Ośrodek Kultury złożył 12 wniosków z czego otrzymano środki na następujące wnioski:

Lata 2005 - 2006

-        Wystawa Plastyczna „Razem – Gemeinsam” – 8710 zł;

-        Konferencja „Kultura bez granic” – 5700 zł;

-        Plener malarski „Jesienna Bryza” – 8 000 zł. 

W roku 2007

-        Spotkanie polsko – niemieckie „Kultura łączy narody” – 5.300zł;

-        wystąpiono o dotacje na Wiosenną Bryzę – 13.400zł;

-        wystąpiono o dotację na „Morkę” – 75.000zł;

-        planuje się wystąpić na obchody jubileuszu TSK Ustronie Morskie – ok. 10.000zł oraz „Papkinadę” – ok. 5.000zł.

W latach 2005 – 2006 wiele firm i ośrodków wczasowych z terenu gminy w ramach współpracy z GOK wspomagało działania w zakresie organizacji imprez kulturalnych na zasadzie sponsoringu:

            W 2005 roku

-        Ośrodek wczasowy „Jantar” - pomoc w organizacji pleneru malarskiego „Jesienna Bryza” (wyżywienie, noclegi) na kwotę 9.750zł;

-        Piekarnia „Brawo” - ciasta na wernisaże, ciasta, chleb, torty na imprezy okolicznościowe na ogólną sumę około 2000zł;

-        Darowizny rzeczowe na imprezy „Piknik w Sianożętach”, „Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy” oraz imprezy okolicznościowe. Sztuczne ognie na WOŚP - koszt pokazu realny 2500zł, zapłacono 1800zł, wynajem i montaż sceny w części sponsorowana, grochówka na WOŚP sponsorowana w całości;

W 2006 roku

-        Ośrodek wczasowy „Jantar” - pomoc w organizacji pleneru malarskiego „Jesienna Bryza” (wyżywienie, noclegi) na kwotę 10.000zł;

-        Piekarnia „Brawo” ciasta na wernisaże, ciasta, chleb, torty na imprezy okolicznościowe na ogólną sumę około 3000zł;

-        Darowizny rzeczowe na imprezy „Piknik w Sianożętach”, „Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy” oraz imprezy okolicznościowe;

Dochody wypracowane przekazywane są na rachunek gminy a następnie na wniosek Pani Dyrektor gmina przekazuje je do dyspozycji GOK.

 

 

 

Ad 5. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim za 2006r.

Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim za 2006r. przedstawiła kierownik GOPS Danuta Kontak.  Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim w 2006r. realizował zadania wynikające z następujących aktów prawnych:

Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64 poz.593 z późn.zm.)

Ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228 poz.2255 z późn.zm.)

Ustawa z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86 poz.732 z późn.zm.)

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71 poz.734 z późn.zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy /Dz.U. Nr 155, poz.1109/

oraz innych ustaw i rozporządzeń wykonawczych.

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi. Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej.

Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności
z powodu:

  • ubóstwa;
  • sieroctwa;
  • bezdomności;
  • bezrobocia;
  • niepełnosprawności;
  • długotrwałej lub ciężkiej choroby;
  • przemocy w rodzinie;
  • potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;                         
  • bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
  • braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze;
  • trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy;
  • trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  • alkoholizmu lub narkomanii;
  • zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
  • klęski żywiołowej lub ekologicznej.

 

Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje:

- osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza 477 zł , zwanej dalej „kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej”,

- osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 351 zł, zwanej dalej „ kryterium dochodowym na osobę w rodzinie”.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe może być przyznany:

specjalny zasiłek celowy w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny, który nie podlega zwrotowi;

zasiłek okresowy, zasiłek celowy lub pomoc rzeczowa, pod warunkiem zwrotu części lub całości kwoty zasiłku lub wydatków na pomoc rzeczową.GOPS zgodnie z ustawą o pomocy społecznej realizuje zadania własne i zadania zlecone gminie.

I. Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy:

opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy  społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego   ryzyka;

  • sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;
  • udzielanie schronienia, zapewnienia posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym ;przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych; przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
    na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom
    nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
  • opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę,
    która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matka, ojcem lub rodzeństwem; praca socjalna; organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;
  • tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem
    i rodziną; dożywianie dzieci; sprawienie pogrzebu w tym osobom bezdomnym;
  • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności
    za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
  • utworzenie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków
    na wynagrodzenia pracowników.

II.  Do zadań własnych gminy należy:

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych i celowych;
  • przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie
    w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  • prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodka wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  • podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających
    z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

III.  Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez  gminę należy:

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  • opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach
    o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
  • organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych
    w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
  • prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi
  • realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

 

Środki na realizację i obsługę zadań j/w zapewnia budżet państwa.

Plan wydatków na dzień 31.12.2006r. wynosił                                                       1.779.212 zł

W 2006r. wydatkowano                                                                                         1.593.068 zł

w tym:

zadania zlecone

852 85212 (2010)                                                                                                      876.933 zł

852 85213 (2010)                                                                                                          5.949 zł

852 85214 (2010)                                                                                                        36.435 zł

852 85278 (2010)                                                                                                        25.096 zł

Razem                                                                                                                        944.413 zł

z dotacji celowej

zadania własne

852 85214 (2030)                                                                                                        48.743 zł

852 85219 (2030)                                                                                                     102.000 zł

852 85295 92030)                                                                                                    104.900 zł

Razem                                                                                                                     255.643 zł

z budżetu gminy zadania własne

852 85202                                                                                                                  43.071 zł

852 85214                                                                                                                   99.750 zł

852 85215                                                                                                                    26.812 zł

852 85219                                                                                                                153.379 zł

852 85295                                                                                                                   70.000 zł

Razem                                                                                                                        393.012 zł

Szczegółowe wykonanie budżetu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2006r. zawarte jest w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2006r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim w 2006r. zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej realizował następujące zadania:

Zadania zlecone gminie

Zadania własne gminy

 W ramach zadań zleconych realizowane były świadczenia:

Zasiłki stałe      12 osób,

liczba świadczeń          -                                              102

kwota świadczeń         -                                  36 435 zł

Składki na ubezpieczenia zdrowotne    7 osób,

(osoby pobierające zasiłki stałe)           liczba świadczeń –        68

                                                                       kwota świadczeń –  2 421 zł

Zasiłki celowe na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną przyznane w celu złagodzenia skutków suszy na mocy rozporządzenia RM z dnia 29 sierpnia 2006r. Dz.U. Nr 155, poz.1109                                             21 osób,

liczba  świadczeń -            21

kwota świadczeń -  25 096 zł                                     

 W ramach zadań własnych realizowane były świadczenia:

1) Zasiłki okresowe     84 osób

                                               liczba świadczeń –                               290

                                               kwota świadczeń –                              59 707 zł

                        w tym:

dotacja celowa z budżetu państwa                                         48 743 zł

z budżetu gminy                                                                     10 964 zł

2) Zasiłki celowe i w naturze                                                     281 osób

 (żywność, odzież, obuwie, opał, na kwotę 56 280 zł energia elektryczna, leki, opłaty za pobyt w przedszkolu i internatach, opłaty za bilety miesięczne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, remont mieszkania)

w tym:

-  zasiłki celowe specjalne  64 osoby

na kwotę  32 506 zł

dla osób, których dochód        przekracza ustawowe kryterium           dochodowe, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i zdrowotnej)

W 2006r. z pomocy społecznej skorzystało                               207 rodzin                                                                            liczba osób w rodzinach –        621

w tym:

zadania zlecone                        12 rodzin                    liczba osób w rodzinach –      15

zadania własne             198 rodzin                   liczba osób w rodzinach –    610

            Powody przyznawania pomocy społecznej:

ubóstwo                                                                                                 121 rodzin

sieroctwo                                                                                                   1 rodzina

bezdomność                                                                                               2 osoby

potrzeba ochrony macierzyństwa                                                                 5 rodzin

w tym: wielodzietność                                                                     2 rodziny

bezrobocie                                                                                                74 rodzin

niepełnosprawność                                                                                    21 rodzin

długotrwała choroba                                                                                  44 rodzin

bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego                                                                                                  13 rodzin

alkoholizm                                                                                                18 rodzin

trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego1 osoba

W 2006r. w ramach Rządowego Programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” organizowane było dożywianie uczniów w szkołach oraz wypłacane były zasiłki celowe na opłacenie posiłku.

Z gorącego posiłku w szkołach skorzystało                                   172 dzieci

                                                                                              na kwotę             103 781 zł

Z gorącego posiłku korzystała nieodpłatnie 1 osoba starsza, samotna

                                                                                              na kwotę                     607 zł

Liczba osób korzystających z zasiłku celowego w ramach programu 91

                                                                                              na kwotę                62 512 zł

Z okazji „Mikołajek” 160 dzieci zostało obdarowanych paczkami
 o wartości 50 zł każda                                            łączna kwota       8 000 zł

Koszt programu ogółem wyniósł                                                             174 900 zł

w tym:

środki własne z budżetu gminy                                                      70 000 zł

dotacja                                                                                                   104 900 zł

W 2006r. 112 rodzin otrzymało żywność pochodzącą z nadwyżek Unii Europejskiej za pośrednictwem Stowarzyszenia „SENIOR” z Kołobrzegu.

Łącznie wydano:

ser topiony                                             200 kg

ryż                                                         500 kg

mleko w płynie                        6 000 l

mąka                                                   3 120 kg

ser żółty                                                   98 kg

makaron                                              3 080 kg

Osoby starsze, samotne objęte są pomocą społeczną w postaci codziennych usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunkę GOPS. Pomocą tą w 2006r. objętych było 6 osób.

Z okazji Dnia Dziecka 31 dzieci z rodzin najuboższych zostało obdarowanych paczkami ze słodyczami na ogólny koszt 477 zł.

Klub Rotary Kołobrzeg w dniu 3 czerwca 2006r. zorganizował imprezę
w Kołobrzegu z okazji Dnia Dziecka, na którą GOPS wytypował 40 dzieci zorganizował i opłacił transport – koszt transportu 280 zł.

            W dniu 06.12.2006r. odbyła się impreza „Mikołajkowa” zorganizowana przez Klub Rotary Kołobrzeg, na którą GOPS wytypował 40 dzieci oraz zorganizował i opłacił transport – koszt transportu 250 zł

Tradycyjnie , jak co roku  zorganizowana była wigilia dla osób starszych, samotnych,  na które zaproszonych było 33 osoby. Osoby te obdarowane zostały paczkami żywnościowymi. Osobom starszym, schorowanym zapewniono transport  - koszt transportu 101 zł

W 2006r. GOPS skierował 2 osoby samotne niezdolne do samodzielnej egzystencji z uwagi na stan zdrowia do Domu Pomocy Społecznej we Włościborzu. Koszt pobytu 4 osób w DPS poniesiony przez GOPS ze środków z budżetu gminy wyniósł 43 071 zł.

Osobom korzystającym z pomocy społecznej udzielana jest pomoc w formie pracy socjalnej, polegająca na wszelkiego rodzaju poradnictwie, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych spraw osobistych.

Wszystkie osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i zdrowotnej zostały objęte pomocą społeczną. GOPS prowadzi racjonalną i oszczędną gospodarkę finansową.

Kuratorzy zawodowi Sądu Rejonowego w Kołobrzegu w biurze GOPS co miesiąc pełnili dyżury w celu poradnictwa.

Specjaliści ze Stowarzyszenia „Feniks” w Kołobrzegu osobom zainteresowanym udzielali bezpłatnego poradnictwa. Porad udzielali: lekarz psychiatra, psycholog, pedagog, terapeuci i prawnik. W ramach współpracy z  Dyrekcjami Zespołu Szkół w Ustroniu Morskim i Szkoły Podstawowej w Rusowie terapią zostali objęci uczniowie z problemami wychowawczymi.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej współpracuje z Zespołem Szkół w Ustroniu Morskim, Szkołą Podstawową w Rusowie, Przedszkolem, Sądem Rejonowym w Kołobrzegu, Policją, Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatowym Urzędem Pracy, służbą zdrowia, Gminnym Ośrodkiem Kultury, Kościołem, Caritas, Związkiem Emerytów Rencistów
i Inwalidów, Stowarzyszeniem Użytkowników Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej oraz ich Rodzin i Przyjaciół „Feniks” w Kołobrzegu, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizował również zadania zlecone gminie zgodnie z ustawą z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych:

zasiłki rodzinne

                                   liczba świadczeń 5 757                                    kwota 291 115 zł

dodatki do zasiłków rodzinnych z tyt.:

urodzenia dziecka 

            liczba świadczeń 19                               kwota 18 500 zł

wielodzietności

liczba świadczeń 1 010                                      kwota 59 770 zł

opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

            liczba świadczeń 141                             kwota 52 630 zł

samotnego wychowania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych

                        liczba świadczeń 24                               kwota  9 600 

samotnego wychowania dziecka

            liczba świadczeń 242                                         kwota 47 130 zł

kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

            liczba świadczeń 299                             kwota 21 470 zł

rozpoczęcia roku szkolnego

liczba świadczeń 364                             kwota 36 340 zł

podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania

            liczba świadczeń 855                             kwota 40 210 zł

świadczenia pielęgnacyjne

            liczba świadczeń 126                             kwota 52 668 zł

- jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia się dziecka

                        liczba świadczeń 34                               kwota 34 000 zł

zasiłki pielęgnacyjne

            liczba świadczeń 634                             kwota 93 240 zł

Liczba rodzin pobierających świadczenia rodzinne i opiekuńcze 287                                                               kwota 756 673 zł

Zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych GOPS opłacał składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne

                        - ubezpieczenie zdrowotne - 96 świadczenia                  kwota   3 528 zł

                        - ubezpieczenie społeczne - 114 świadczeń                   kwota 15 488 zł

Zgodnie z ustawą z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej  GOPS od dnia 01.09.2005r. osobom uprawnionym wypłacał zaliczki alimentacyjne. W 2006r. zaliczki otrzymało 18 rodzin, kwota 79 230 zł.

Zaliczki otrzymują osoby uprawnione do świadczenia alimentacyjnego
na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna. Egzekucję świadczenia alimentacyjnego prowadzą komornicy sądowi. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim w przypadku 5 osób – dłużników alimentacyjnych wystąpił do Powiatowego Urzędu Pracy w Kołobrzegu o przedstawienie informacji o możliwościach aktywizacji zawodowej dłużników. W przypadku 4 osób – dłużników zwrócił
się do Starosty Kołobrzeskiego o skierowanie dłużników do prac organizowanych na zasadach robót publicznych, określonych w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. 2 osoby otrzymały zatrudnienie przy wykonywaniu prac społecznie użytecznych.

GOPS przeprowadził 14 wywiadów u dłużników alimentacyjnych, zamieszkujących na terenie gminy Ustronie Morskie, nie przeprowadzono wywiadów u dwóch osób, ponieważ osoby te nie przebywają na terenie gminy, jedna z nich przebywa w Zakładzie Karnym.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na bieżąco informuje właściwe ośrodki pomocy społecznej na terenie kraju o wypłacanych zaliczkach alimentacyjnych dla osób uprawionych zamieszkujących na terenie gminy z podaniem danych osobowych dłużnika alimentacyjnego zamieszkującego na terenie działania właściwego ośrodka.

Na podstawie informacji uzyskanych od komornika oraz przeprowadzonych wywiadów środowiskowych stwierdza się, że dłużnicy alimentacyjni są osobami ubogimi, nie posiadają żadnego majątku, są niezaradni życiowo.

Przeprowadzona kontrola przez Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie realizacji świadczeń w postaci zaliczek alimentacyjnych wykazała, że GOPS prawidłowo realizował zadania w zakresie współpracy z komornikami i innymi organami w celu dyscyplinowania dłużników i poprawy ściągalności alimentów wynikające z ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. 

            Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych GOPS realizował zadania związane z wypłatą dodatków mieszkaniowych. Wypłacono 280 dodatków mieszkaniowych na kwotę 26 512 zł.

W tym:

w zasobie gminnym                  109      na kwotę          11 361 zł

w zasobie spółdzielczym                      11       na kwotę              643 zł

wspólnot mieszkaniowych        20       na kwotę          2 113 zł

w zasobie prywatnym              137      na kwotę          12 248 zł

innym                                        3        na kwotę              547 zł

           

Stan zatrudnienia w GOPS przedstawiał się następująco:

kierownik                                                                                           1 etat

główny księgowy                                                                                 0,5 etatu

starszy pracownik socjalny                                                                 1 etat

aspirant pracy socjalnej                                                                      1 etat

inspektor (świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne)                       1 etat

opiekun                                                                                              1 etat

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim w ramach umów zawartych z Powiatowym Urzędem Pracy w Kołobrzegu w 2006r. zatrudniał
2 stażystów.

Potrzeby w zakresie pomocy społecznej na 2007r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim realizuje zadania własne oraz zadania zlecone gminie.

Na realizację zadań niezbędne jest zabezpieczenie środków finansowych wg następującej klasyfikacji budżetowej:

Zadania zlecone:

Dział 852 rozdział 85212 – świadczenia rodzinne oraz środki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego

1.268.440 zł

Dział 852 rozdział 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne

8.500 zł 

Dział 852 rozdział 85214 – zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne (zasiłki stałe)

42.159 zł

Ogółem:           1.319.099 zł

Zadania własne:

Dział 852 rozdział 85202 – Domy Pomocy Społecznej

58.671 zł

W 2007r. przewiduje się ponoszenie odpłatności przez gminy za pobyt 4 osób w Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art.61 ust.1 ustawy o pomocy społecznej obowiązani do ponoszenia opłaty za pobyt w DPS są w kolejności: mieszkaniec domu, małżonek, zstępni przed wstępnymi, gmina, z której osoba została skierowana do DPS.

Dział 852 rozdział 85214 – zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne

210.000 zł(zasiłki i pomoc w naturze dla podopiecznych opłaty za pobyt w internatach, przedszkolu, żywność, odzież, opał, leki itp., (zasiłki okresowe)

dotacja celowa do zadań własnych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków okresowych

66.736 zł

Ogółem:           335.407 zł

Dział 852 rozdział 85215 – dodatki mieszkaniowe

45.000 zł

Dział 852 rozdział 85219 – ośrodki pomocy społecznej

239.622 zł

w tym:

zadania własne143.622 zł

zadania zlecone            96.000 zł

Dział 852 rozdział 85295 – pozostała działalność

dożywianie uczniów (Szkoła Podstawowa w Rusowie, Zespół Szkół w Ustroniu Morskim oraz zasiłki na posiłki w ramach rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”

            174.900 zł

            w tym:

                        zadania własne                                    -  70.000 zł

                        dotacja celowa z budżetu państwa       - 104.900 zł    

 

 

Ogółem w 2007r. przewiduje się wydatkować kwotę 2.114.028 zł

w tym:

            środki finansowe z budżetu gminy                                            -          527.293 zł

            środki finansowe z budżetu państwa                            -       1.586.735 zł

            Przewiduje się, że w 2007r. liczba osób korzystających z pomocy społecznej utrzyma się na poziomie roku ubiegłego.

 

Ad 6. Przedstawienie projektów uchwał:

1) Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r. przedstawiła Skarbnik Gminy.

I. Zmiany po stronie dochodów polegające na zwiększeniu o kwotę 58 301 ,-zł  dokonano w związku:

1a,b. zmniejszeniem o kwotę 5 623 000,-zł między paragrafami w wyniku zmiany klasyfikacji budżetowej,

2. zwiększeniem o kwotę 6 020,zł w związku z przyznaną dotacją celową przez Wojewodę Zachodniopomorskiego w ramach wdrażania reformy oświaty – nauczania języka angielskiego w klasie pierwszej szkoły podstawowej (Zarządzenie Nr 122/2007 z dnia 30 marca 2007 r.),

3a. zwiększeniem o kwotę 44 775,-zł, w związku z dofinansowaniem Unii Europejskiej na projekt V Jubileuszowe Polsko-Niemieckie Warsztaty Artystycznych „Morka”,

3b. zwiększeniem o kwotę 5 970,-zł w wyniku wkładu własnego (część z rezerwy budżetu państwa) na realizację projektu V Jubileuszowe Polsko-Niemieckie Warsztaty Artystycznych „Morka”,

3c. zwiększeniem o kwotę 1 536,-zł w związku z wpłatami mieszkańców Sianożęt na renowację Kapliczki w Sianożętach.

 

II. Zmiany po stronie wydatków polegające na zwiększeniu o kwotę 58 301 zł dokonano w związku:

 

1. przeniesieniem kwoty  222 420, -zł do rozdz. 90001 (dopłata do ścieków) w wyniku zmiany klasyfikacji budżetowej w związku z interpretacją Regionalnej Izby Obrachunkowej, pismo Nr K 0542/117/99/06 Biuletyn Nr 33/2007 ,

2a,b,c,d,e i  3a,b,c,d,e przeniesieniem kwoty 42 687,-zł do rozdz. 75405 w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej , Regionalna Izba Obrachunkowa, pismo Nr K 0542/117/99/06 Biuletyn Nr 33/2007 ,

3f zwiększeniem o 6 000,-zł w związku z wnioskiem Placówki Straży Granicznej w Kołobrzegu o dofinansowanie zakupu paliwa do pojazdów służbowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa na terenie gminy,

4. zmniejszeniem o kwotę 14 955,-zł w związku z wkładem własnym na realizację projektu „Morka” (8 955,-zł) oraz dofinansowaniem zakupu paliwa do pojazdów służbowych Straży Granicznej,

5a,e,f,g,h przeniesieniem między paragrafami i rozdziałami w związku z wnioskami Dyrektorów oświatowych jednostek organizacyjnych,

5b,c,d zwiększeniem o kwotę 6 020zł patrz dochody pkt 2,

6a przeniesieniem o kwotę 15 400,-zł w związku ze zmiana umowy dot. świadczeń usług ginekologicznych,

6b zmniejszeniem o kwotę 15 400,-zł patrz pkt.7a,

8a,b,c,d,e,f zwiększeniem o kwotę 59 700-zł w związku z realizacją projektu V Jubileuszowe Polsko-Niemieckie Warsztaty Artystycznych „Morka”, udział środków Gminy to kwota 8 955,-zł (15%); budżetu państwa to (10%) – 5 970,-zł; dofinansowanie UE (75%) – 44 775,-zł, 8g zwiększeniem o kwotę 1 536,-zł patrz dochody pkt. „3c”.

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie sporządzono w dniu 16 kwietnia br. W projekcie uchwały ujęte są wielkości dochodów i wydatków wg stanu na 16 kwietnia b.r. W przypadku zmiany w dochodach i wydatkach  (w wyniku np. zmniejszenia lub zwiększenia dotacji) – treść § 3 także ulegnie zmianie. Aktualne stany środków wynikające z § 3  (projektu będą przekazane w dniu Sesji Rady Gminy).

Przewodniczący komisji BiRG poinformował, że projekt uchwały uzyskał opinię pozytywną.

 

Dyskusja:

- brak

 

Głosowanie:

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. ( obecny skład RG ).

Uchwała nr VII/32/2007 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

2) Projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości położonej w Sianożętach przedstawiła p. Wiesława Świecka – kierownik referatu.

Koncern energetyczny ENERGA S.A. w związku ze wzrostem zapotrzebowania na moc i potrzebą zasilania w energię elektryczną działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową oraz mieszkalno – letniskową położonych przy ulicy Wczasowej , Kwiatowej i Liliowej w Sianożętach wystąpił o wydzielenie i zbycie wymienionej w uchwale działki pod budowę kontenerowej stacji transformatorowej.

Dyskusja:

Radny Mirosław Szymanek zapytał, czy tego typu sprzedaż nie będzie konfliktowała mieszkańców.

p. Wiesława Świecka odpowiedziała, że przeprowadzono konsultacje społeczne i nie powinno być żadnych problemów.

Głosowanie:

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. ( obecny skład RG ).

Uchwała nr VII/33/2007 w sprawie zbycia nieruchomości położonej w Sianożętach została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

3) Projekt uchwały w sprawie nabycia działek gruntu niezabudowanego od Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej „Ustronie” w Ustroniu Morskim przedstawił Sekretarz Gminy.

Przejęcie określonych w projekcie uchwały działek gruntu jest niezbędne w celu uregulowania spraw własności gruntów pod przyjętą na rok bieżący w budżecie gminy budowę drogi wzdłuż budynków mieszkalnych ul. Górna 4 a – k .

Wymienione w uchwale działki gruntu przeznaczone są w części na drogę gminną (działka Nr 714) oraz w części na ciąg pieszo – jezdny (działki Nr 713/3 i 718/1).

Projekt ten nie był analizowany przez poprzednią RG. Była tylko pozytywna opinia komisji BiRG. Temat ten powinien być znany radnym, gdyż w budżecie gminy jest zapis o budowie ul. Górnej. Gmina musiała najpierw uregulować prawnie sprawy własnościowe.

 

Dyskusja:

Radny Zenon Wajgert dodał, że Spółdzielnia Mieszkaniowa przekazuje ten teren bezpłatnie. Jest za budową drogi, ale wcześniej należy teren pozyskać.

Przewodniczący RG tak długo trwały sprawy formalne. Nikt nie wykona inwestycji nie na swoim terenie.

p. Wiesława Świecka ten podział nie został jeszcze zakończony. Jest to I etap. Można podjąć uchwałę, aby sprawy formalne załatwić przez okres sezonu letniego. Jest to przyspieszenie dla dobra mieszkańców.

Radny Mirosław Szymanek na ten temat było wiele spotkań i komisji. Było wiele konfliktów personalnych itp. trwały zatargi. Były różne argumenty. Poprzednia RG przeniosła sprawę do rozpatrzenia w czasie późniejszym.

 

Głosowanie:

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. ( obecny skład RG ).

Uchwała nr VII/34/2007 w sprawie nabycia działek gruntu niezabudowanego od Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej „Ustronie” w Ustroniu Morskim została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

 

Ad 7. Głos mieszkańców.

 

p. Jodelis Jan zapytał, czy nie można rozszerzyć reklamy gminy Ustronie Morskie np. poprzez nalepki na samochody. Większość mieszkańców z takimi nalepkami by jeździła nie tylko po Polsce. Druga sprawa to odnowienie szlaku rowerowego. Był dokonany wyrąb lasu i część znaków została zniszczona.

Wójt Gminy stwierdził, że do 15 maja będą wszystkie tablice odnowione. Odnośnie nalepek samochodowych, jest to ciekawy pomysł wymagający realizacji.

 

 

Ad 8/9. Interpelacje, zapytania. Wolne wnioski.

 

Radna Krystyna Wrochna na poprzedniej sesji zgłosiła wniosek formalny o demontaż masztu telefonii komórkowej na remizie OSP. Zobowiązali ją do tego mieszkańcy okręgu wyborczego.

Radca Prawny powiedział, że tego typu wniosek powinien być zgłoszony na początku sesji. Rada Gminy nie może podejmować wniosku, który skutkuje zerwaniem podpisanych umów.

Radny Marek Rojek poruszył sprawę zatrudnienia pracownika do prac interwencyjnych i porządkowych w Rusowie. Pracownik by miał zajęcie przez kilka godzin dziennie. Prosi o poważne potraktowanie sprawy, gdyż taki pracownik jest naprawdę potrzebny.

Radny Krzysztof Grzywnowicz zainteresował się nową lokalizacją masztu antenowego telefonii komórkowej z remizy OSP. Czy to nie są działki budowlane, gdyż może znowy dojść do konfliktów społecznych.

Wójt Gminy poinformował, że nowa lokalizacja to bioblok za posiadłością pp. Szumowskich. Jest on wybudowany daleko wśród pól. Gmina nie wyraża zgody na modernizację dotychczasowego masztu antenowego. Przekazał, że nie będzie przedłużona umowa na dzierżawę remizy pod maszt.

Radny Stefan Dymański zwrócił się z prośbą do Wójta Gminy o interwencję w sprawie działki położonej pomiędzy blokiem nr 4 przy ul. Osiedlowej w ul. Wiejską. Działka ta jest od lat nieużytkowana, teren jest bardzo zaniedbany. Prosi o wymuszenie na właścicielach chociaż skoszenia trawy.

Wójt Gminy stwierdził, że wniosek zostanie zrealizowany zgodnie z regulaminem utrzymywania porządku.

Radna Krystyna Wrochna zapytała, czy działka, którą dzierżawiła p. Jolanta Waligóra jest już sprzedana, czy dalej w dzierżawie. Na działce tej przez cały rok zamieszkuje jakiś człowiek. Nie ma praktycznie żadnych warunków sanitarnych. Stąd śmieci i inne zanieczyszczenia.

Wiceprzewodniczący RG Tomasz Stanisławczyk ponownie poruszył sprawęzatrudnienia pracownika, który będzie pozyskiwał środki finansowe z Unii Europejskiej.

Wójt Gminy poinformował, że do 18 maja jest termin składania ofert w ramach konkursu na to stanowisko.

Radna Marzena Molcan poruszyła sprawę wygaśnięcia jej mandatu, która była rozpatrywana na poprzedniej sesji RG. Wojewoda Zachodniopomorski jednoznacznie wypowiedział się, że mandat nie wygasł. Jak długo jeszcze będzie drążona ta sprawa? Odbiera to jako swoisty szantaż w stosunku do swojej osoby. Obecnie stwierdza się, że umowy z lekarzami będą zmieniane. Zarzuca się dr Poniedziałkowi, że udostępnia sprzęt i pomieszczenia.

Przewodniczący Rady stwierdził, że nie ma tu żadnej złośliwości w stosunku do radnej Molcan. Wojewoda rozstrzygnął sprawę. Co do umów z lekarzami nie potrafi powiedzieć, jakie są rozstrzygnięcia, jak to wygląda? Może Wójt Gminy naświetli tę sprawę.

Radca Prawny wyjaśnił, że przy kompletowaniu materiałów do Wojewody Zachodniopomorskiego okazało się, że SA naruszone dwie umowy o korzystanie ze sprzętu i obiektu, była sugestia ze strony Urzędu Wojewódzkiego o uporządkowanie tych spraw. Poszły pisma do obu lekarzy. Podpisują umowy z pracownikami p. Poniedziałek i p. Pawłowski naruszyli umowy z gminą. Obecnie umowy te muszą być zmienione. Nie ma tu mowy o wypowiedzeniu umów, ale o zmianie ich treści.

Radna Marzena Molcan po raz kolejny stwierdziła, że nie jest jej potrzebny żaden gabinet. Stwierdziła, że nie ma kluczy, nie ma swojego pomieszczenia, nie ma sprzętu, itd. Prowadzi działalność na rzecz lekarza.

Przewodniczący Rady stwierdził, że chce, aby p. radna nadal sprawowała swój mandat i pełniła swoja funkcję. Umowy z lekarzami są odrębną sprawą i będą miały swoje rozstrzygnięcie. Należy spokojnie czekać.

Radny Marek Rojek zwrócił się do Wójta Gminy odnośnie ścieżki rowerowej do wiatraków. Droga ta jest w fatalnym stanie, rozkopana, rozjeżdżona, SA ogromne dziury. Wykonawca robót zobowiązał się do uporządkowania drogi. Otrzymali nieodpłatnie żużel na wyrównanie, potrzebny jest jednak transport materiału. Odcinek drogi liczy około 800mb. Czy mogą liczyć na transport, czy takie działania zostaną podjęte?

Radna Anna Britzen poinformowała, iż przedstawiciel Karlina prosił o pismo z gminy w sprawie nieodpłatnego przekazania żużlu, a Pan Jagiełowicz nie daje żadnej odpowiedzi. Kilkakrotnie z nim rozmawiała, a rezultatów brak. Ponadto dalszy etap drogi rowerowej jest także w złym stanie tj. od posesji p. Dąbrowskich do lasu w kierunku p. Gnacińskiego.

Pan Mirosław Mitkowski- sołtys wsi Rusowo stwierdził, że byłoby szkoda nie wykorzystać takiej sytuacji. Jest to okazja, aby tanim kosztem wyremontować ścieżki rowerowe.

Radny Krzysztof Grzywnowicz zwrócił się z zapytaniem do Wójta Gminy odnośnie działań w stosunku do Firmy TOMTEX. Czy gmina będzie podpisywała umowę na prowadzenie koloni?

Wójt Gminy odpowiedział, iż na dzień dzisiejszy trudno dać jasna odpowiedź. Dyrektor szkoły zrobiła rozeznanie, czy będą chętni na wynajem pod kolonie. Pojawiła się Firma z Krakowa, która zaproponowała 50.000 zł rocznie. Z kolei TOMTEX proponuje armaturę, płytki, itd. do budowanego gimnazjum. Jednak w pierwszej kolejności winna się wypowiedzieć firma budująca gimnazjum.

Przewodniczący Rady stwierdził, że tyle lat była omawiana sprawa TOMTEX-u. To niepoważna propozycja. 200 m płytek drugiego gatunku w zamian za budynek pod kolonie to śmieszne. To są oszuści.

Wójt Gminy powiedział, iż główne pytanie brzmi: czy przyjmować kolonie, czy też nie.

Radny Krzysztof Grzywnowicz zwrócił się z prośba o wyjaśnienie sprawy Statutu Gminnego Ośrodka Kultury. Który statut jest aktualny, ten z 1990r. czy ten, który przedstawiała podczas kontroli Dyrektor GOK?

Sekretarz Gminy odpowiedział, iż przed kontrolą komisji rewizyjnej poinformował Przewodniczącego komisji, iż obowiązującym dokumentem jest statut z 1990r. W roku 2000 była próba zmiany tych dokumentów przez Zarząd Komisaryczny. Podjęto trzy uchwały regulujące działalność GOK i biblioteki. Niestety, zostały one uchylone rozstrzygnięciem nadzorczym przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Na tę decyzję została zoczona skarga do NSA, jednak Sąd utrzymał w mocy decyzję Wojewody. Sekretarz stwierdził, iż nie wie, dlaczego Dyrektor placówki przekazał ten dokument członkom komisji rewizyjnej. Chyba Pani Dyrektor nie znała struktury swojej jednostki.

Radny Stefan Dymański – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej stwierdził, iż należy jak najszybciej opracować nowy, zaktualizowany dokument.

Sekretarz Gminy poinformował, iż w najbliższym czasie sprawa ta będzie wyjaśniona. Na posiedzenie Komisji Spraw Społecznych i Porządku Publicznego zostanie przedstawiony projekt zmian organizacyjnych GOK.

Przewodniczący Rady w związku z wyczerpaniem porządku obrad VII Sesji Rady Gminy zamknął jej posiedzenie. Życzył wszystkim radnym udanego, długiego weekendu oraz poprosił o uczestnictwo w przygotowanych imprezach gminnych.

 

Protokołowała:

 

Podinspektor

Ewa Oksenfeld