Protokół


 

PROTOKÓŁ Nr XVII/2008

z Sesji Rady Gminy w Ustroniu Morskim

z dnia 28 kwietnia 2008r.


                                                                                                                                                        

 

            Otwarcia XVII Sesji Rady Gminy w Ustroniu Morskim dokonał Przewodniczący Rady Andrzej Basarab. Powitał radnych, Wójta Gminy, Skarbnik Gminy, Sekretarza Gminy oraz innych przedstawicieli Urzędu Gminy. Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad. Na Sesji obecnych 15 radnych (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).

 

Proponowany porządek obrad:

1.      Sprawy organizacyjne:

a)      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum;

b)      przyjęcie protokołu Sesji Nr XVI/2008 z dnia 31 marca 2008r.

2.      Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym, dyskusja.

3.      Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2007:

1)      wystąpienie Skarbnika Gminy,

2)      zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Oddział Zamiejscowy w Koszalinie w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Ustronie Morskie sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za rok 2007,

3)      wystąpienie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,

4)      zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie Oddział Zamiejscowy w Koszalinie w przedmiocie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Ustronie Morskie w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007r.,

5)      dyskusja,

6)      podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Ustronie Morskie za 2007r. oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy ( druk nr 1)

4.      Przedstawienie projektów uchwał:

1)      w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy, dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 2)

2)      w sprawie zmian w budżecie gminy; dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 3),

3)      zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości; dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 4)

4)      w sprawie ustalenia diet dla sołtysów gminy Ustronie Morskie; dyskusja, podjęcie uchwały (druk nr 5)

5.      Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z działalności komisji.

6.      Głos mieszkańców.

7.      Interpelacje, zapytania.

8.      Wolne wnioski.

9.      Zamknięcie sesji.

 

- uwag do porządku obrad nie było

 

- przyjęcie protokołu

   protokół z Sesji Rady Gminy w Ustroniu Morskim Nr XVI/2008 został przyjęty następującą  
   ilością głosów: „za” – 14 głosów, „przeciwko” – nie było, „wstrzymuję się” – 1 głos.

 

 

Ad 2.  Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym, dyskusja.

 

Zgodnie z tradycją Wójt Gminy przedstawił Radzie informację z działalności w okresie międzysesyjnym w sposób chronologiczny:

02.03.2008r. dokonano lustracji dróg wiejskich, w przeglądzie uczestniczyli: Wójt Gminy, Przewodniczący Rady oraz pracownicy Wydziału Infrastruktury Urzędu Gminy.

04.03.2008r. Gminę odwiedzili przedstawiciele Firmy GIL ze Szwecji. Nie mógł przybyć Prezes Firmy jednak odbyła się wideokonferencja. Szwedzi są zainteresowani sprzedażą swoich technologii, sprawa basenów zainteresowała ich jednak nie planują wejścia z inwestycją.

07.04.2008r. Wójt poinformował, iż Bank WBK dokonał kolejnej wpłaty w wysokości 3000,00 zł na rzecz najbardziej potrzebujących, na konto „Caritas” Ustronie Morskie. Poprzednia wpłata na rzecz dzieci wynosiła 2.000,00 zł.

08.04.2008r. odbyło się spotkanie z Burmistrzem Wilmersdorf  p. Torstenem w sprawie uroczystości Dni Ustronia Morskiego. Z okazji 10-lecia współpracy między gminami partner niemiecki funduje zegar słoneczny. Miejsce: plac przy ośrodku zdrowia ul. Osiedlowa.

08.04.2008r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Rejonowego Biura Pracy i Powiatu odnośnie środków finansowych na prace interwencyjne. W spotkaniu z ramienia Urzędu uczestniczył Sekretarz Gminy Adam Budka.

09.04.2008r. Wójt Gminy odbył rozmowę z Prezesem Firmy „Agrosoc” w sprawie uporządkowania ul. Nadbrzeżnej.

10.04.2008r. odbyło się wspólne posiedzenie komisji Rady Gminy w sprawie zaopiniowania sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2007. Opinia pozytywna.

10.04.2008r. w Remizie OSP przy ul. Geodetów odbyła się narada koordynacyjna w sprawie organizacji obchodów Dni Ustronia Morskiego.

10.04.2008r. rozstrzygnięcie konkursu na „kartki wielkanocne” w Rusowie. W konkursie udział wzięły dzieci z 6 szkół oraz przedszkola. Ogólnie wpłynęło 300 prac. Przepięknie przygotowane kartki przez dzieci.

14.04.2008r. odbyło się spotkanie Społecznej Rady dotyczące remontu i modernizacji oddziałów w szpitalu w Kołobrzegu.

15.04.2008r. Wójt Gminy odbył spotkanie z Zespołem Opieki Psychiatrycznej w Kołobrzegu odnośnie możliwości powołania Klubów Pomocy Psychiatrycznej. Jest to inicjatywa dr Gizy. Dla utworzenia Klubu potrzeba 10 chętnych.

17-19.04.2008r. Wójt Gminy uczestniczył w posiedzeniu Klubu Infrastruktury Sportowej
w Książu koło Wałbrzycha. Finansują budowę około 80 boisk sportowych niepełnowymiarowych. Gmina także będzie próbować zdobyć od nich środki finansowe. Jeżeli uzyskamy środki to wtedy gmina sama przełoży gazociąg na szkolnym boisku.

22.04.2008r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Ustroniu Morskim odbył się koncert zespołów orkiestr dętych armii USA stacjonujących w Niemczech.

23.04.2008r. Wójt wraz z Przewodniczącym Rady złożyli życzenia imieninowe ks. Proboszczowi Jerzemu Lubińskiemu oraz Prezesowi OSP Kołobrzeg Jerzemu Bartnikowi.

23.04.2008r. Wójt uczestniczył w pokazie interwencji zorganizowanym przez policję w Kołobrzegu. Grupy interwencyjne są bardzo dobrze wyszkolone. Spotkanie to jednak wiązało się jednocześnie z prośbą Z-cy Komendanta Policji Powiatowej w sprawie dofinansowania zakupu samochodu w wysokości 7.000,00 zł. Wcześniej był także wniosek o dofinansowanie zakupu samochodu dla komisariatu w Ustroniu Morskim w wys. 37.000,00 zł – rozpatrzony negatywnie.

23.04.2008r. ogłoszono przetarg na wykonanie łącznika ulic Lotniczej i Kwiatowej

24.04.2008r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Urzędu Morskiego ze Słupska w którym także uczestniczył Przewodniczący Rady Gminy. Do tej pory nie było dobrej współpracy. Teraz pojawia się trochę optymizmu, jest nowy dyrektor. Na stanowisko z-cy dyrektora powrócił p. Jankowski. Teraz na pewno współpraca zacznie się układać.

24.04.2008r. Wójt wraz z Przewodniczącym Rady odbyli spotkanie z Wicemarszałkiem Sejmiku Samorządowego w Szczecinie p. Hokiem oraz z Czesławem Lange. Panu Lange bardzo podobało się Ustronie, planuje w przyszłości włączyć Ustronie do organizowanych przez siebie imprez. Otrzymał zaproszenie na 02 maja jednak ze względu na wcześniejsze zobowiązania nie może z niego skorzystać.

25.04.2008r. miał miejsce wyjazd promocyjny na wyspę Bornholm do miejscowości Necio. W wyjeździe udział wziął Wójt Gminy oraz orkiestra strażacka z Ustronia.

26.04.2008r. odbył się 31 turniej szkół ponadpodstawowych. Okazała się, ze nie było przedstawicieli naszej szkoły. Do tego tematu Wójt powróci w rozmowie z Dyrektor.

26.04.2008r. odbyło się Walne Zgromadzenie Spółki Wodno-Ściekowej. Niestety była mała frekwencja, aby można było podjąć uchwałę o rozwiązaniu, gdzie potrzeba 50% plus jeden głos. Podjęto natomiast uchwałę o przekazaniu decyzji do Starostwa Powiatowego jako organu nadzorczego, aby podjęli działania administracyjne. Tak, więc Spółka przestaje istnieć po 23 latach działań. Wójt Gminy wraz z Przewodniczącym Rady złożył podziękowania i życzenia obecnym udziałowcom.

 

Dyskusja nad informacją Wójta Gminy.

Dyskusji brak.

 

Ad 3. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007r.

 

1)  Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007r. przedstawiła Skarbnik Gminy Jolanta Włodarek.

                                                                       Plan                                        Wykonanie

 

  1. dochody ogółem                        18 319 005,77zł                        18 500 811,81 zł

- w tym dotacje na zadania

 zlecone                                       1 184 710,75 zł                          1 100 302,28 zł

 

  1. dochody bieżące                       17 255 713,77 zł                        17 452 610,81 zł

dochody majątkowe                   1 063 292,00 zł                          1 048 201,00 zł

 

  1. wydatki ogółem                        22 619 141,24 zł                         21 303 737,40 zł

- w tym dotacje na zadania     

zlecone                                        1 184 710,75 zł                          1 100 302,28 zł

      - w tym majątkowe                     8 665 937,51 zł                           8 338 596,27 zł

 

  1. wynik finansowy – ujemny w kwocie:      2 802 925,59 zł.

 

Skarbnik Gminy odczytała uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie
Nr XI/28/Z/2008 z dnia 01 kwietnia 2008r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Ustronie Morskie sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007r.

Sprawozdanie oraz informacja z przebiegu jego wykonania w zakresie zadań własnych, zleconych i wynikających z porozumień uzyskało opinię pozytywną (kserokopia uchwały stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu)

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Ustronie Morskie za 2007r. oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy – druk nr 1.

 

2)  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Stefan Dymański przedstawił Radzie wniosek o przyjęciu sprawozdania i udzieleniu z tego tytułu absolutorium Wójtowi Gminy

a) Komisja Rewizyjna Rady Gminy w Ustroniu Morskim po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Ustronie Morskie za 2007 r. postanawia:

  1. Pozytywnie zaopiniować wykonanie budżetu Gminy,
  2. Zwraca się do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2007 rok.

Uzasadnienie:

              Plan budżet gminy na 2007 r. przyjęty został uchwałą Nr V/14/2007 Rady Gminy w Ustronie Morskim z dnia 26 stycznia 2007r. w wysokości:

Dochody        -           18.500.083 zł Wydatki         -           28.521.570 zł

W trakcie roku następującymi uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy dokonano zmian w budżecie:

Uchwały Rady Gminy

1.            Uchwała  Nr VI /25/ 2007r. z dnia 23.03.2007r.;

2.            Uchwała  Nr VII/32/2007r.z dnia 26.04.2007r.;

3.            Uchwała  Nr VIII/35/2007 z dnia 14.04.2007r.;

4.            Uchwała  Nr XI/48/2007 z dnia 24.09.2007r.;

5.            Uchwała  Nr XII/54/2007 z dnia 29.10.2007r.;

6.            Uchwała  Nr XIII/68/2007 z dnia 20.12.2007r.

 

Zarządzenia Wójta Gminy

1.            Zarządzenie Nr   16/2007 z dnia 28.02.2007r.;

2.            Zarządzenie Nr   25/2007 z dnia 30.03.2007r.;

3.            Zarządzenie Nr   39/2007 z dnia 30.04.2007r.;

4.            Zarządzenie Nr   50/2007 z dnia 31.05.2007r.;

5.            Zarządzenie Nr   62/2007 z dnia 29.06.2007r.;

6.            Zarządzenie Nr   71/2007 z dnia 31.07.2007r.;

7.            Zarządzenie Nr   78/2007 z dnia 31.08.2007r.;

8.            Zarządzenie Nr   88/2007 z dnia 28.09.2007r.;

9.            Zarządzenie Nr   97/2007 z dnia 31.10.2007r.;

10.        Zarządzenie Nr 107/2007 z dnia 30.11.2007r.;

11.        Zarządzenie Nr 119/2007 z dnia 31.12.2007r.

 

              W wyniku zmian planu budżetu 2007r. został zmniejszony po stronie dochodów o kwotę 181.077.23 zł, natomiast po stronie wydatków uległ zmniejszeniu o kwotę 5.902.428.76.

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007r. zamknęło się kwotami:

Dochody        -           18.500.811,81 zł; Wydatki         -           21.303.737,40 zł.

              Planowane dochody zostały wykonane w wysokości 100,9% natomiast wskaźnik realizacji wydatków wynosi 94,2%.

 

Rozchody wykonano na kwotę                  -           1.167.952.29 zł; Przychody wykonano na kwotę     -           6.707.601.49 zł.

Z czego nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych stanowiła 6.634.023.49 zł a wolne środki pieniężne 73.578 zł.

              Oceny wykonania budżetu za 2007r. dokonano zgodnie z wymogami gospodarki finansowej określonymi przepisami ustawy o finansach publicznych.

              Szczegółowej ocenie poddano plan dochodów i wydatków ze szczególnym zwróceniem uwagi na zgodność z planem budżetowym dochodów własnych oraz obowiązującymi zasadami gospodarki finansowej określonymi przepisami art.138 i 139 w zw. z art. 189 ustawy o finansach publicznych.

Komisja dokonała analizy przychodów i rozchodów ze szczególnym zwróceniem uwagi na przychody z nadwyżek budżetu z lat ubiegłych oraz wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych.

Komisja nie stwierdziła naruszeń przepisów w zakresie realizacji zadań budżetowych. Budżet wraz z wprowadzanymi poprawkami przez Radę Gminy w ciągu roku został wykonany w ramach uchwalonego planu.

 

b)  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapoznał Radę z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie wyrażonej uchwałą Nr XXV/124/Z/2008 w przedmiocie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Ustroniu Morskim w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007r. (kserokopia uchwały stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Zenon Wajgert poinformował zebranych, że nad sprawozdaniem pracowano bardzo długo, przeanalizowano każdą zmianę. Opinia Komisji z posiedzenia z dnia 08.04.2008r. była pozytywna. Komisja jest za udzieleniem absolutorium Wójtowi Gminy.

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż na posiedzeniu wspólnych komisji w dniu 10.04.2008r. po analizie sprawozdania zaopiniowano jego wykonanie pozytywnie.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XVII/99/2008 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Ustronie Morskie za 2007r. oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”

 

Druk nr 2 – projekt uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Wójta Gminy przedstawił Przewodniczący Rady Andrzej Basarab.

Obowiązujące wynagrodzenie Wójta Gminy ustalone zostało przez Radę Gminy uchwałą z dnia 29 grudnia 2006 r. Wysokość tego wynagrodzenia ustalona została na poziomie wynagrodzenia, jakie Wójt otrzymywał w poprzedniej kadencji, tj. na podstawie uchwały z dnia 28 kwietnia 2005 r. Od trzech lat wynagrodzenie to nie uległo zatem żadnym zmianom, pomimo iż tabele wynagrodzeń w tym okresie dwukrotnie były waloryzowane.

Obecnie proponowana do uchwalenia wysokość składników wynagrodzenia miesięcznego mieściłaby się w przedziale kwot tabeli płacowej dla stanowiska wójta w gminie do
15 tysięcy mieszkańców, które wynoszą w zakresie wynagrodzenia zasadniczego od 3.450 zł do 4.630 zł(wg. projektu mającej wejść niebawem w życie z mocą od 01 stycznia 2008 r. nowelizacji rozporządzenia płacowego dla pracowników samorządowych jest to przedział od 4.200 zł  do 5.900 zł), a w zakresie dodatku funkcyjnego od 1.080 zł do 1.550 zł ( wg. projektu od 1.500 zł do 1.900 zł ). Dodatek specjalny ustalony może być na poziomie do 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego .

Propozycję podwyżki wynagrodzenia miesięcznego – poza wskazanymi przyczynami – uzasadnia się przede wszystkim charakteryzującym pracę wójta dużym stopniem złożoności problemów występujących w gminie Ustronie Morskie oraz wysokim stopniem odpowiedzialności. Nie bez znaczenia jest fakt, że wójt swoje obowiązki wykonuje bez etatowego zastępcy.

Ocenić również należy, że w obecnej kadencji organów gminy Wójt swoje obowiązki
i zadania wykonuje w zgodzie z przyjętą wspólną polityką gospodarczą gminy realizowaną na podstawie uchwalanych corocznie przez Radę Gminy budżetów i planów inwestycyjnych.

           

Przewodniczący Rady zaproponował następujące stawki wynagrodzenia:

 

1.  Wynagrodzenie  zasadnicze  w  wysokości  4.600,00              było 4.300,00 zł

2.  Dodatek  funkcyjny  w kwocie  1.550,00  zł,                              było 1.500,00 zł

3.  Dodatek  za  wieloletnią   pracę   w   wysokości   20 %   wynagrodzenia   zasadniczego

     w  kwocie  920,00   zł,

4. Dodatek specjalny w wysokości 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku
     funkcyjnego  w  kwocie 2.460,00                                             było 30%

     Razem  wynagrodzenie  miesięczne  wynosiłoby  9.530,00     , a było 8.400,00 zł

Dodatkowo Przewodniczący Rady przypomniał zebranym, iż ostatnia regulacja zmiany wynagrodzenia Wójta miała miejsce w 2005r.

Wnosi do Rady o przyjęcie złożonej propozycji.

 

Dyskusja nad projektem uchwały

Radny Tomasz Stanisławczyk stwierdził, że jako Wiceprzewodniczący Rady oraz przedstawiciel Klubu Radnych „Sami Swoi” chce poddać pod dyskusję parę aspektów pracy władz gminy. Słyszy się zdania: Wójt z Przewodniczącym Rady, z Przewodniczącym Rady …, a pozostali radni są niedoinformowani. Przez lata ciągną się pewne niezałatwione sprawy. Niezakończone inwestycje kładą niekorzystne światło na gminę. O wielu sprawach radni nie mają wiedzy. Pan Wójt w swojej deklaracji składał obietnicę współpracy, a tej współpracy nie ma. Sprawy, które od wielu lat nie są realizowane. Przykładowo:

- Sprawa lotniska: ciągnie się od wielu lat i nic się nie dzieje. Tłumaczenia, że Kołobrzeg się wycofał nic nie daje.

- To samo z gruntem p. Waksundzkiego: tereny Wieniotowo miały kwitnąć, plany były ogromne i nic.

Miały być miejsca pracy, przedłużony sezon, a jednak żadnej inwestycji nie można się doczekać. Uważa, że umowy były źle konstruowane, nie zabezpieczały interesów gminy.

            Inna sprawa to ul. Kościuszki – przy tym temacie radni uczestniczyli bezpośrednio.
W umowie są klauzule zabezpieczające gminę, są podane konkretne terminy realizacji.

- Sprawa budynku gimnazjum: nie dotrzymano terminów wykonania inwestycji i okazuje się, że według twierdzeń nauczycieli jest za mało sal.

- Siedziba nowego Urzędu: wielokrotnie zwiększano środki finansowe na ten cel, a miały wystarczyć pieniądze za sprzedaż starego budynku. Praktycznie wydano o 100% więcej niż pierwotnie planowano.

Ze spraw bieżących – kanalizacja: ślimacząca się kanalizacja, obrzeża gminy wyglądają jak poligon wojskowy, przecież zbliża się okres sezonu letniego a te sprawy nie są uporządkowane.

Umowy: niektóre umowy sporządzone są nieudolnie, np. DAR-EKO jest zrobiona na starych komunistycznych zasadach. Miał powstać budynek socjalny a ciągle go nie ma. Często mieszkańcy zatrzymują go na ulicy i pytają, kiedy wreszcie będą mieszkania, a nie ma im co odpowiedzieć

Budżet: ubiegłoroczny budżet gminy został uchwalony jednogłośnie. Było wiele zmian, niektóre wymuszane. Uchwalony budżet znacznie się różni od budżetu na koniec roku.

To wszystko to tematy pod dyskusję dla radnych.

Wszystkie te aspekty, brak współpracy z Urzędem Gminy, stąd biorą się te niepokoje. Radni mają zbyt mało wiedzy, nie uczestniczą w ważnych spotkaniach.

Radny Stefan Dymański powiedział, iż chciałby się odnieść do niektórych wypowiedzi przedmówcy. Nasuwa mu się parę refleksji. Stwierdził, że po część mógłby się zgodzić
z niektórymi stwierdzeniami, ale nie w tej chwili, nie na tej sesji. Są to problemy dnia dzisiejszego całej gminy. Są to też zaległości z działań poprzednich rad.

Problemy będą zawsze. Sprawa lotniska i obszaru Wieniotowo wraca jak bumerang. Powinniśmy o tym rozmawiać i rozmawiajmy na każdej komisji, sesji, itd. Nie można wszystkiego zwalić na Wójta Gminy. Ostatecznie z wszystkimi inwestycjami gmina idzie do przodu, mamy tego jasne przykłady. Mamy jeszcze 3 lata na rozwiązanie tych spraw, wspólnie szukajmy rozwiązań.

Dziś miała być dyskusja nad rewaloryzacją wynagrodzenia Wójta Gminy, który prawie od 4 lat jej nie miał. Dlaczego mamy mówić, że jest kiepsko, kiedy jest dobrze? Radny Dymański stwierdził, że dla niego ta propozycja jest tylko kosmetyką a nie podwyżką. W innych, ościennych gminach już dawno dokonano takich zmian. Nie powinno się wyciągać tych siedmiu punktów w dniu dzisiejszym.

 

Radna Dorota Gałęzowska: powiedziała, że po wystąpieniu radnego Tomka Stanisławczyka uznała, że Klub Radnych „Sami Swoi” jakby pierwszy raz znalazł się na sesji. Przecież wszystkie te sprawy są do wyjaśnienia i radni mają tego świadomość.

Wieniotowo – grunt sprzedał Skarb Państwa a nie Wójt Gminy, o czym wielokrotnie informowano.

Lotnisko- w pewnej chwili nie było innego wyjścia, zmieniały się przepisy. Sprzedaż była słuszna.

Wspólne uczestnictwo Wójta i Przewodniczącego Rady – uważa to za jak najbardziej słuszne. Nie wyobraża sobie, aby w wielu spotkaniach kameralnych miała uczestniczyć cała rada.

Gimnazjum – to nie Wójt projektował, ani opiniował rozbudowę. Jeżeli rozliczać to tych, którzy przygotowali projekt. W tych pracach uczestniczyli nauczyciele.

Budynek Urzędu Gminy – przecież nie jest winą Wójta Gminy, że materiały budowlane poszły w górę, tego nikt nie mógł przewidzieć.

Sprawa budynku mieszkalnego – czasy socjalizmu już się skończyły, odchodzi się od opiekuńczości. Nie ma ani potrzeby, ani powodu, aby robić prezenty i dawać komuś mieszkanie. Są możliwości kredytowe na zakup, wielu innych nawet młodych ludzi to robi. Kredyt hipoteczny można spłacać wiele lat.

            Ogólnie uważa, że jest to trochę czepianie się, nie widzi tutaj winy Wójta.

 

 

Radny Zenon Wajgert: szanowni koledzy, koleżanki. W niektórych sprawach radny Stanisławczyk ma rację i tu go popieram. Wielokrotnie mówiłem, aby członkowie komisji budżetu brali udział w różnych spotkaniach. Faktycznie, ostatnio tylko Wójt i Przewodniczący Rady. Ubolewam nad tą kwestią, też czasami chciałbym uczestniczyć w takich spotkaniach, tylko, że musiałby być trochę wcześniej powiadamiany.

Sprawa kanalizacji – jest robiona kanalizacja, to nasza przyszłość. Najlepsi gospodarze np. Wrocław mają najbardziej rozkopane ulice i chodniki. Jest to bardzo pozytywna rzecz.

Podwyżka – nie zgadza się ze stwierdzeniem, że inne gminy już dawne te sprawy uregulowały. Trzeba się zastanowić czy ta podwyżka Wójta usatysfakcjonuje. Gmina to ogromna Firma menedżerska. Nie potrafię powiedzieć czy 10.000 zł to dużo czy też mało. Uważa, że generalnie w zakładach budżetowych są niskie stawki. Tu chodzi o gospodarność, jak Wójt wypełnia zadania, czy wykonuje je dobrze? Jeżeli tak to dać stawkę maksymalną, bo proponowane przez Przewodniczącego stawki są wypośrodkowane. Jest za większą współpracą radnych i Wójta Gminy, za lepszą współpracą z urzędnikami.

 

Radny Tomasz Stanisławczyk stwierdził, ze według niego pieniądze, jakie rada doda Wójtowi są formą nagrody a nie są obligatoryjne. Wójt Gminy to taki nasz „ojciec dyrektor” – wszystko spada na niego i dobre rzeczy i złe. Wiele spraw należy definitywnie rozwiązać, ale to Wójt Gminy powinien być inicjatorem.

 

Radny Mirosław Szymanek powiedział, iż tu nie chodzi o atakowanie czy ocenę funkcji Wójta Gminy. Ta dyskusja ma skłonić do spojrzenia na pewne kwestie:

- komunikacja między administracja a Radą powinna być większa,

- szkoda, że nie jest to odważniej wypowiadane na posiedzeniach komisji,

- wiele spraw jest spychanych na później,

- wiele spraw było zrobionych źle, wiem gdzie, kiedy i jak to się odbywało.

Wnioskuje i prosi, aby zagadnienia finansowe o znacznym majątku były szerzej omawiane a radni uzyskiwali znacznie więcej informacji, było więcej dyskusji. Np. lotnisko, nic się nie robi a wszyscy uważają się za zadowolonych. Ciągle nie ma jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego, ta firma nawet tego nie potrafi sklecić. Waksumdzki – brak słów jak to się tworzyło. Nie idzie o grupę 8 i 7 radnych, tylko, aby była solidna, ścisła współpraca. Komunikacja powinna być bardziej przejrzysta. Sprawa gimnazjum – to firma typu Urząd Gminy ocenia przydatność projektu. Nie każdy jest specjalistą. Powinno się prosić ekspertów, aby jaśniej wykładali niektóre sprawy radnym. Ta wypowiedź nie dotyczy wzrostu wynagrodzenia Pana Wójta Gminy.

Trzeba będzie wiele spraw przeanalizować na posiedzeniu komisji, ustalić, która komisja zajmie się, którymi sprawami. Potrzeba więcej konsekwencji, więcej komunikacji.

 

Radna Anna Britzen wydała swoją opinię. Uważa, że Klub Radnych widzi tylko złe rzeczy, a nie dostrzega ile dobrego zostało zrobione. Wójt ma wielkie serce, jest człowiekiem z charyzmą. Uważa, że Wójt Gminy zasługuje na znacznie większą podwyżkę.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XVII/100/2008 w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Wójta Gminy została przyjęta następującą ilością głosów:

„za” 14 głosów, „przeciw” – 1 głos ,  „wstrzymuję się” – nie było.

 

 

Ad 4. Przedstawienie projektów uchwał.

 

Druk nr 3 – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r. przedstawiła Skarbnik Gminy Jolanta Włodarek.

I.                   Zmiany po stronie dochodów polegające na zwiększeniu o kwotę 253 823,37,-zł dokonano w związku:

 

Dział 400

197 963,37,-zł – przekazanie gminie środków finansowych pozostałych na dzień likwidacji Spółki Wodno – Ściekowej w Ustroniu Morskim – zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółki nr 2/2008 r.

Dział 630

- 208,-zł – przeniesienie planowanych dochodów z rozdz. 63003 do rozdz. 63095 oraz zwiększenie o planowaną kwotę 3 648 zł zgodnie z zawarta umową na realizację programu bezpiecznie z NIVEA i WOPR 2008 na plażach strzeżonych w Ustroniu Morskim i Sianożętach.

Dział 750

- 6 270,-zł – korekta zapisu z Uchwały Rady Gminy w Ustroniu Morskim w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok  Nr XVI/87/2008 z 31 marca 2008r.

Dział 758

50 000,-zł – w związku z wpływem niewykonanych w 2008 r. wydatków niewygasających 2007 dot. Dokumentacji projektowej budowy ścieżki rowerowej do pomników przyrody oraz parkingu postojowego przy PKP Bagicz wraz z chodnikiem i nawierzchnią ulicy w m. Bagicz.

 

Dział 854

12 338,-zł – dotacja celowa na realizację własnych zadań bieżących gmin z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym – zgodnie z art. 90d i art. 90e ustawy o systemie oświaty I transza (Zarządzenie Wojewody Zachodniopomorskiego Nr 124/2008 z 10.04.2008r.)

II.                Zmiany po stronie wydatków polegające na zwiększeniu o kwotę 70 465,-zł dokonano w związku:

Dział 630

1 723,- zł  - patrz dochody dz. 630. 50 000,-zł – patrz dochody dz. 758, przesunięcie planu wydatków niewygasających 2007 dot. zadania inwestycyjnego Pt. Dokumentacja projektowa budowy ścieżki rowerowej do pomników przyrody oraz parkingu postojowego przy PKP Bagicz wraz z chodnikiem i nawierzchnią ulicy w m. Bagicz do budżetu roku 2008.

Dział 754

- 25 434,-zł – zmniejszenie środków na wydatki dot. utrzymania orkiestry strażackiej. Wydatki od   m-ca maja 2008 r. realizował będzie Gminny Ośrodek Kultury w Ustroniu Morskim (patrz rozdz.92109 par. 4110 - 520 zł; 4170 - 14.480 zł; 4210 - 4.166 zł; 4300 - 6.268 zł).

Dział 756

przesunięcie planu wydatków w ramach par. 4300 i par. 4610 wynikło z bieżących potrzeb.

Dział 801

przesunięcie planu wydatków w ramach par. 4210 i par. 4270 wynikło z bieżących potrzeb 1 702,-zł – środki na wkład własny gminy w projekt „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” realizowanego przez Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty w Karlinie na opracowanie studium wykonalności dla termomodernizacji budynków: Szkoły Podstawowej w Rusowie i Szkoły Podstawowej w Ustroniu Morskim.

Dział 851

851,-zł – środki na zabezpieczenie wkładu własnego gminy w projekt „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” realizowanego przez Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty w Karlinie na opracowanie studium wykonalności dla termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia w Ustroniu Morskim.

Dział 852 / 853

Przesunięcie środków między dz. 852 i 853 na realizację projektu realizowanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustroniu Morskim Pt. „Jesteśmy aktywni” w związku z określeniem prawidłowej klasyfikacji budżetowej – informacja z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie.

Dział 854

12 338,-zł - Patrz dochody dz. 854, dotacja celowa na wypłatę stypendiów dla uczniów.

 Dział 921

przesunięcie planu wydatków w ramach par. 4300 i par. 4350 (850 zł) oraz par. 4260 i par. 4390 (70 zł) wynikło z bieżących potrzeb. 3 000,-zł –  zwiększenie wydatków w związku z decyzją o dofinansowaniu Polskiego Związku Wędkarskiego – Koło Gminne Ustronie Morskie na zakup nagród oraz art. związanych z organizacją VI Międzynarodowych Zawodów Wędkarskich podczas obchodów Dni Ustronia Morskiego.  25 434,- zł -  patrz wydatki dz. 754. 851,- zł - środki na zabezpieczenie wkładu własnego gminy w projekt „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej” realizowanego przez Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty w Karlinie na opracowanie studium wykonalności dla termomodernizacji budynku Domu Kultury  w Ustroniu Morskim.

Dział 926

przesunięcie planu wydatków w ramach par. 6050 i par. 6650 wynikło  w związku z informacją, iż wniosek składany przez Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty na realizację projektu budowy placów zabaw i boisk szkolnych w gminie Ustronie Morskie realizowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego nie uzyskał akceptacji. Gmina Ustronie Morskie przygotowuje się do aplikowana o środki unijne indywidualnie. Z w/w środków w 2008 r. planuje się wykonać dokumentację techniczną, kosztorysy inwestorskie oraz projekty budowlane dot. budowy placów zabaw. Realizację tej inwestycji planuje się zrefundować przy współudziale środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie „Odnowa i rozwój wsi”. 

Dyskusji nad projektem uchwały nie było.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XVII/101/2008 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r. została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.

 

Druk nr 4 – projekt uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości przedstawiła Skarbnik Gminy Jolanta Włodarek.

W uchwale Rady Gminy z dnia 22 lutego 2002 roku w sprawie udzielonego na okres dwóch lat zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli nabytych przez inwestorów w celu realizacji określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „Bałtyckiego Centrum Turystycznego”, w związku z powstałymi wątpliwościami interpretacyjnymi, istnieje potrzeba dodania do treści tej uchwały obok miejscowości Bagicz również miejscowość Sianożęty.

„Bałtyckie Centrum Turystyczne” położone jest bowiem, poza wymienioną w uchwale miejscowością Bagicz, również na terenie niewielkiej części obrębu geodezyjnego Sianożęty.

Brak wskazania tej miejscowości w uchwale rodzi wątpliwość, czy zwolnienie powinno dotyczyć również nieruchomości położonych w obrębie Sianożęty.

Z analizy natomiast wszystkich dokumentów związanych z podejmowaniem przez Radę Gminy w 2002 roku proponowanej obecnie do zmiany uchwały jednoznacznie wynika, że zwolnienie to miało dotyczyć wszystkich nieruchomości przeznaczonych w planie pod Centrum, tj. położonych zarówno w obrębie Bagicz jak i Sianożęty. Taka była intencja Rady Gminy. Użycie w uchwale nazwy jedynie miejscowości Bagicz było zwykłym przeoczeniem i wynikało z faktu tożsamego brzmienia używanej powszechnie lokalizacji lotniska z nazwą właśnie tej miejscowości.

 

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany na posiedzeniu wspólnym Komisji Rady Gminy w dniu 10.04.2008r.

Dyskusji nad projektem nie było.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XVII/102/2008 w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości została przyjęta następującą ilością głosów: „za” 14 głosów, „przeciw” – nie było,
„wstrzymuję się” – 1 głos.

Druk nr 5 – projekt uchwały w sprawie ustalenia diet dla sołtysów gminy Ustronie Morskie przedstawił Sekretarz Gminy Adam Budka.

Zmianę wprowadza się, aby wykluczyć wątpliwości interpretacyjne zapisu Uchwały podjętej w 1996 r. W chwili podejmowania w 1996 r. uchwały funkcjonowało pojęcie „najniższego wynagrodzenia”, które było okresowo waloryzowane. Uwagi pojawiły się w związku ze zmianą przepisów od 2003 roku w zakresie ustalania wynagrodzeń wprowadzonych ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. nr 200, poz. 1679 z późniejszymi zmianami), na której podstawie kwotą waloryzowaną każdego roku stało się „minimalne wynagrodzenie”. W ówczesnym porządku prawnym uznano, iż „minimalne” zastąpiło dotychczasowe pojęcie „najniższe”. W zawiązku z powyższym, proponuje się zmianę podstawy naliczania wynagrodzenia  z „najniższego”  na „minimalne wynagrodzenie” w celu zachowania zasady waloryzacji wynagrodzenia przysługującego sołtysom (diet) bez konieczności corocznej zmiany Uchwały w tym zakresie. Obecnie w 2008 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1.126,00 zł, z czego 20% stanowi kwota 225,20 zł. Niniejsza uchwała porządkuje dotychczasową praktykę stosowaną przy naliczaniu diet sołtysów.

 

 

Dyskusji nad projektem uchwały nie było.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XVII/103/2008 w sprawie ustalenia diet dla sołtysów gminy Ustronie Morskie została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.

 

 

Ad 5.  Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z działalności komisji.

 

Informację z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Ustroniu Morskim

za okres: od 01.04.2007 – 31.03.2008r. przedstawił jej Przewodniczący Stefan Dymański.

 

1.            Liczba, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli.

 

W okresie sprawozdawczym Komisja Rewizyjna realizując Uchwałę Nr IV/ 13 / 2006r Rady Gminy w Ustroniu Morskim z dnia 29 grudnia 2006r w sprawie rocznego planu pracy Komisji Rewizyjnej odbyła sześć kontroli:

1)      Kontrola, ocena realizacji budżetu za 2006r w dniach 04 – 05.04.2007r;

2)      Realizacja kontroli kompleksowej Klubu Zdrowego Stylu Życia „Uśmiech” w dniach 24 - 27. 04. 2007r;

3)      Realizacja kontroli kompleksowej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w dniach 08 – 15.10.2007r;

4)      Realizacja kontroli sprawdzającej w Urzędzie Gminy przedmiotem której było prawidłowość przeprowadzania przetargów na inwestycje zaplanowane w budżecie gminy w dniach 07 – 09.11.2007r;

5)      Realizacja kontroli problemowej w Klubie Sportowym NKS „Astra” w dniach 20 – 27.11.2007r

6)      Realizacja kontroli sprawdzającej wykonania zaleceń kontroli kompleksowej przeprowadzonej w 2007r w Gminnym Ośrodku Kultury
w dniach 21 - 22.02.2008r

 

2.            Wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli.

 

W ramach prowadzonych czynności kontrolnych komisja nie wykazała większych nieprawidłowości w kontrolowanych placówkach, odnotowała jedynie uwagi. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć:

1)      W czasie kontroli kompleksowej prowadzonej w GOPS zwrócono uwagę na potrzeby związane z remontem budynku ośrodka zdrowia, w którym niezbędna jest wymiana okien, określenie przyczyny pękania ścian nośnych oraz usunięcie przecieku dachu (dachu który rok wcześniej był remontowany). Szczegóły opisano w protokole z kontroli z dnia 15.10.2007r

2)       W czasie kontroli sprawdzającej dokumentację prowadzenia przetargów w Urzędzie Gminy stwierdzono jedną uwagę i zalecono ułożyć chronologicznie dokumenty w teczkach z dokumentacją przetargową, wykonać spisy dokumentów znajdujących się w teczkach. Szczegóły: protokół z kontroli sprawdzającej z dnia 15.11.2007r.

3)      W czasie kontroli sprawdzającej w GOK dotyczącej wykonania uwag z kontroli kompleksowej przeprowadzonej w lutym 2007r stwierdzono, że wszystkie uwagi zostały usunięte.

Komisja postawiła wniosek o przeanalizowanie uchwały Nr XXIV/143/2004 Rady Gminy w sprawie określenia opłaty miejscowej. Komisja Rewizyjna wyraziła uznanie aktywnym mieszkańcom wsi Rusowo i postawiła wniosek o przyznanie dodatkowych środków Radzie Sołeckiej na dokończenie remontu świetlicy wiejskiej.

W zakresie oceny zasadności zawartych umów w sprawie dzierżawy pomieszczeń GOK oraz przestrzegania postanowień zawartych w umowach komisja stwierdziła, że wzrosła wymagalność realizacji umów, szczególnie z dzierżawcą sali kinowej. Umowa dotycząca kawiarni „Rejs” zdaniem komisji wymaga renegocjacji.

Szczegóły opisano w protokole z kontroli sprawdzającej GOK
z dnia 26.02.2008r.

 

3.            Wykaz uchwał podjętych przez komisję rewizyjną.

 

Komisja Rewizyjna w okresie sprawozdawczym podjęła jedna uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego planu pracy komisji na 2008r.

 

4.            Wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.

 

W okresie sprawozdawczym Urząd Gminy kontrolowany był przez inne podmioty, do najważniejszych należały:

Kontrola problemowa z zakresu ewidencji działalności gospodarczej przeprowadzona przez Urząd Wojewódzki w Szczecinie w dniu 16.10.2007.

Przedmiotem kontroli były księgi ewidencji gospodarczej, rejestr i kompletność składanych wniosków , terminowość wydawania przez organ gminy zaświadczeń o dokonaniu wpisu. Komisja stwierdziła, że dokumentacja prowadzona jest w sposób poprawny, zgodny z obowiązującymi przepisami. Komisja nie stwierdziła żadnych uwag.

Kontrola w zakresie prawidłowości zastosowania wyrobów budowlanych na prowadzonych inwestycjach. Kontrola prowadzona była przez Najwyższą Izbę Kontroli w dniach 26.10.2007 – 05.12.2007r. Kontrola pozytywnie oceniła działanie Urzędu Gminy w zakresie objętym kontrolą, pomimo stwierdzonych uchybień nie mających istotnego wpływu na kontrolowaną działalność.

 

Komisja Rewizyjna w czasie kontroli sprawozdania z realizacji budżetu za 2007r dokonała analizy Uchwały Nr XI/28/Z/2008 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 01.04.2007r w sprawie wydawania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2007r. Skład Orzekający RIO pozytywnie zaopiniował sprawozdanie wraz z informacją z przebiegu jego wykonania w zakresie zadań własnych, zleconych i wynikających z porozumień.

 

5.            Ocena wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

 

Komisja Rewizyjna Rady Gminy w Ustroniu Morskim po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2007r postanowiła pozytywnie zaopiniować wykonanie budżetu Gminy i zwróciła się do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2007r. Komisja stwierdziła też, że w realizacji w/w zadań uwzględnione zostały wnioski ujęte w protokole z kontroli budżetu za 2006r.

(sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).  

            Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podziękował członkom komisji za dobrą pracę i owocną współpracę. Osobiście jednak czuje lekki niedosyt gdyż nie odbyła się żadna kontrola z inicjatywy własnej komisji czy też z polecenia Rady Gminy. Przewodniczący podziękował także dyrektorom i kierownikom kontrolowanych jednostek za miłe przyjęcie oraz udostępnienie miejsca i dokumentów.

 

 

Ad 6.     Głos mieszkańców.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Basarab poinformował radnych, iż grupa mieszkańców z ul. Wojska Polskiego 15 chciała przedstawić radzie swój problem związany z brakiem wewnętrznych dróg dojazdowych na ich osiedlu.

 

Jan Jerzy Strzemiński zabrał głos w sprawie wspomnianej wyżej przez Przewodniczącego Rady. Szumna nazwa osiedla brzmi: Centrum Handlowo-Usługowe”. Rozmowy na temat dróg trwają z Wójtem Gminy już od 1991r. Powstało osiedle, gdzie miał być handel i usługi. Była koncepcja: szerokie drogi, dostęp do posesji. Obecnie mieszkańcy mają ogromny problem. Nie ma gdzie postawić śmietnika, brak miejsca na postawienie samochodu, brak dróg dojazdowych. Grunt stanowi prywatną własność. Właściciele mieli otrzymać zgodę na taką koncepcję zagospodarowania pod warunkiem, że nieodpłatnie przekażą część swojego terenu pod drogi. Spotkań było łącznie kilkanaście. Nie może zrozumieć kilku rzeczy: w 1993r. otrzymał pismo odnośnie poszerzenia drogi, która istnieje i jest własnością gminy, a 28.01.2008r. otrzymuje z gminy pismo, ze brak określenia działek na których wydzielono drogi, była to odpowiedź na pismo z dnia 29.10.2007r. Jak to właściwie jest: w 1993r. droga jest, w 2008r. brak jakiejkolwiek decyzji o wyznaczeniu drogi. Obecnie nawet karetka pogotowia nie może podjechać, spotkało go to osobiście przy chorobie teścia. Prosi o wypowiedź Wójta Gminy, prosi o dyskusję i wypracowanie jakiejś formy rozwiązania tego problemu, może poprzez głosowanie.

Przewodniczący Radypoprosił Wójta Gminy o wypowiedź w przedstawionej sprawie.

Wójt Gminy poinformował zebranych, iż koncepcja budowy centrum handlowo-usługowego zrodziła się w 1988r. Miały powstać kawiarenki, zakład fryzjerski, zakład szewski, punkty handlowe. W koncepcji przewidziano parter pod handel, a góra to mieszkania. W projekcie były zarysowane drogi do 12 m. Pierwotnie było trzech właścicieli: p. Kopeć, p. Bałtruszis i p. Majba. Po pewnym czasie właściciele rozpoczęli sprzedaż działek bez wydzielenia dróg. Nie zastrzegli także w aktach notarialnych służebności. Nowi nabywcy zaczęli budować i powstały budynki typowo pod wynajem kwater, fakt to tez usługi. Pan Bałtruszis pozostawił część gruntu pod drogę jednak później sprzedał ja p. Różyckiemu. Wójt Gminy stwierdził, że nie widzi obecnie jakiejkolwiek możliwości dogadania się. Część właścicieli z jednej strony wykonała dojazd do swojej posesji, choć zrobili to nielegalnie. Nie było woli poprzednich właścicieli na przekazanie gminie gruntów pod drogi, skończyło się na „mówieniu”.

Robert Bałtruszis – zapytał, dlaczego i na jakiej podstawie były wydawane zezwolenia na budowę skoro nie było dróg dojazdowych. To jakieś nieporozumienie.

Wiesława Świecka Kier. Referatu UG- poinformowała, że zgodnie z dokumentacją będącą w posiadaniu Urzędu Gminy budynki zostały wybudowane zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, nie zrealizowano jednak ciągu komunikacyjnego. Obecnie, jako osoby prywatne właściciele nieruchomości, osoby prywatne mogą dokonać scalenia gruntu, po czym wydzielić część pod drogi, zapisać służebność na rzecz innych współwłaścicieli.

Tomasz Stanisławczyk Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że badał tę sprawę, rozmawiał z Wójtem Gminy. Rozmawiał także z p. Majbą, który mówił, że swego czasu była niepisana umowa z gminą na budowę dróg. Była dobra wola z ich strony. Jednak obie strony przespały ten temat. Teraz będzie trudno znaleźć rozwiązanie. Są wybudowane wjazdy, piwnice, itd.

Wójt Gminy stwierdził, że nie przyjmuje takiego wyjaśnienia. Nikt z właścicieli nie wyraził nawet dobrej woli. Pan Majba nawet nie zastrzegł w akcie notarialnym żadnej służebności, nie wydzielił terenu pod drogę.

Stanisław Wiącek – poinformował, że mieszka w Ustroniu Morskim od 3 lat. Poprzedni mieszkał w Kołobrzegu. Podobna sytuacja była na ul. Perłowej, Brylantowej, itd. i sprawy rozwiązano. Uważa, że mieszkańcy nie są w stanie sami tej sprawy rozwiązać. Z jednej strony od p. Różyckiego nie ma problemu, wyraził wolę odsprzedaży części gruntu pod drogę, jednak z drugiej strony p. Majba oraz właściciel nieruchomości z Łodzi nie chcą rozmawiać na ten temat. Teraz to osiedle wygląda jak getto. Wszyscy, wspólnie powinniśmy pomyśleć jak to zrobić. Osobiście jest zaszokowany brakiem dojazdu.

Wojciech Pawliński – przede wszystkim podziękował za czas, który Rada poświęca im mieszkańcom oraz ich problemom. Prosi o pomoc. Sami nie dojdą do porozumienia, nie ruszą tego tematu. Jeżeli będzie wolna wola wszystkich stron to może znajdzie się rozwiązanie. Liczy na przychylność Wójta Gminy, Przewodniczącego Rady oraz radnych.

Jan Jerzy Strzemiński powiedział, że część mieszkańców zrobiła sobie drogę we własnym zakresie. Jednak jest to wykonane bez zezwolenia, bez projektu, jest to samowola, praktycznie powinna być rozebrana. Traktowana jest jako dojazd do budowli, zajmuje prywatny teren. Też chcieliby zrobić drogę, ale legalnie. To nie jest droga, zakończona jest murkiem oporowym. Uważa, że właściciele nieruchomości nie są nieprzychylni, potrzebują tylko pomocy. Obecnie jest kilkunastu właścicieli i oni nigdy się nie dogadają między sobą. Pewne rzeczy zostały przespane. Kiedyś nadzór nad inwestycją miał Urząd Gminy. Pan Majba uważa, że gmina przespała termin. Prosi o przychylność, gdyż sami tego nie rozwiążą.

Radny Stanisław Agatowski stwierdził, że zrobiona przez część mieszkańców droga przy ul. Wojska Polskiego 15 jest tymczasowa, jest to dojazd do budowli. Porządkując teren nie wiedzieli, że 1,5 m gruntu jest własnością p. Majby. Obecnie uliczka wygląda estetycznie, jeżeli trzeba będzie ją rozebrać to trudno, rozbiorą.

Przewodniczący Rady Andrzej Basarab stwierdził, że jest to sygnał od mieszkańców, trzeba tę sprawę dokładnie przeanalizować, będzie to rozpatrywane.

 

Ad 7/8 Interpelacje, zapytania. Wolne wnioski.

 

Wiesława Świecka przekazała radnym komplet dokumentów dotyczących zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu Bagicz i części obrębu Sianożęty w gminie Ustronie Morskie, po stwierdzeniu zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy zgodnie z uchwałą Nr XIII/78/2007 z dnia 20 grudnia 2007r. ( projekt Wójta Gminy stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu).

 

Sołtys Wsi Gwizd Lena Jastrzębska zwróciła się z zapytaniem do Wójta Gminy w związku
z dokonaną lustracją dróg, jakie są zamierzenia gminy w sprawie remontu drogi
w miejscowości Gwizd. Po pracach kanalizacyjnych jest utrudniony dojazd do posesji Państwa Grobelskich i Jabłońskich, praktycznie droga jest nieprzejezdna.

Druga sprawa dotyczy autobusu, już wcześniej poruszany temat, aby do Gwizdu ze względu na bezpieczeństwo dzieci wjeżdżał autobus szkolny. Skoro mieszkańcy przejeżdżają przez tory to także autobus może wjechać.

Wójt Gminy stwierdził, że wykonawca po skończonej inwestycji winien doprowadzić drogę do stanu poprzedniego. Będzie to dopilnowane.

Sprawa autobusu – to właśnie ze względów bezpieczeństwa nie może przejeżdżać przez tory. Brak miejsca na zatoczkę, aby autokar mógł zawrócić.

Przewodniczący Rady stwierdził, że jeżeli znajdą się warunki techniczne to być może autokar będzie dojeżdżał. Musi to jednak potrwać, w najbliższym czasie nie będzie to możliwe do realizacji.

 

Radna Dorota Gałęzowska zgłosiła apel, aby dokonać remontu ul. Okrzei w kierunku morza. Ulica jest bardzo zniszczona, są ogromne dziury, a kuracjusze OW Klimczok to w większości ludzie ociemniali, jest to dla nich niebezpieczne. Zgłaszała już ten fakt pracownikowi Urzędu p. Jagiełowiczowi, prosi o interwencję. Podobna sytuacja jest z chodnikiem przy komisariacie policji, także zdewastowany.

Radny Zenon Wajgert przypomniał, że zbliża się sezon letni a z nim różne problemy, chociażby sprawa psich odchodów. Powinno się pomyśleć o tablicach informacyjnych gdzie można nabyć woreczki na nieczystości, itd. Informacja taka mogłaby być umieszczona na tablicach informacyjnych u sołtysów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że sami mieszkańcy puszczają wolno swoje psy, bez smyczy, sami nie dbają o czystość. Trzeba zacząć od siebie.

 

Radna Dorota Gałęzowska zapytała czy będą rozmieszczone tablice informacyjne o zakazie kaleczenia drzew? Druga sprawa to należałoby pomyśleć o lokalizacji np. 3 tablic w miejscowości z możliwością umieszczania na nich nekrologów. Tego typu działania stosowane są w miastach i sprawdzają się.

Przewodniczący Rady stwierdził, że według niego nie jest to dobry pomysł. W takiej sytuacji rodzina nie będzie szukać tablic ogłoszeniowych. Ponadto w Ustroniu są rozstawione słupy ogłoszeniowe, z których można korzystać.

Wójt Gminy złożył informację odnośnie organizacji Świąt 1-3 Maja, Dni Ustronia Morskiego. Poprosił wszystkich radnych o udział w planowanych imprezach. Przyjadą goście z gmin partnerskich dobrze gdyby miał się ktoś nimi zająć.

Korzystając z okazji Wójt serdecznie podziękował radnym za udzielone absolutorium, złożył także podziękowanie pracownikom, dzięki którym wykonanie budżetu i zadań było tak dobre.

 

 W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął XVII Sesję Rady Gminy w Ustroniu Morskim.

 

 

Protokołowała

 

Podinspektor

Ewa Oksenfeld