Protokół


PROTOKÓŁ Nr XII/2007

Rady Gminy w Ustroniu Morskim

z dnia 29 października 2007r.

 

                                                                                                                                                        

                        Otwarcia XII Sesji Rady Gminy w Ustroniu Morskim dokonał Przewodniczący Rady Andrzej Basarab. Powitał radnych, przedstawicieli Urzędu oraz przybyłych gości. Na sesji obecnych 14 radnych, nieobecny radny Tomasz Stanisławczyk (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu)

 

XII Sesja Rady Gminy w ustroniu Morskim przyjęła następujący porządek obrad:     

 

  1. Sprawy organizacyjne:

a)      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum;

b)      przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji z dnia 24.09.2007 r.

  1. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym; dyskusja.
  2. Przedstawienie projektów uchwał:

1)      w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.; dyskusja, podjęcie uchwały –
druk nr 1;

2)      w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 2;

3)      w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2008r., dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 3;

4)      zmieniająca uchwałę nr XXXVII/206/2005 z dnia 28 listopada 2005r. w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2006r., dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 4;

5)      w sprawie zapewnienia pomocy finansowej spółce „Miejskie Wodociągi
i Kanalizacja” Spółka z o.o. z siedzibą w Kołobrzegu przy realizacji projektu „Zintegrowana gospodarka wodno-ściekowa w Dorzeczu Parsęty” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności, dyskusja, podjęcie uchwały - druk nr 5;

6)      w sprawie zbycia nieruchomości położonej w Ustroniu Morskim, dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 6;

7)      w sprawie zbycia działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę położonych
w Sianożętach, dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 7;

8)      w sprawie zbycia lokalu użytkowego, dyskusja, podjęcie uchwały – druk nr 8;

9)      przedstawienie opinii Zespołu Opiniującego Kandydatów na ławników, dyskusja, podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych – druk nr 9.

  1. Głos mieszkańców.
  2. Interpelacje, zapytania.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zamknięcie Sesji

 

 

Uwagi do porządku obrad:

 

 

Wójt Gminy zwrócił się do Rady o uzupełnienie porządku obrad poprzez wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały dotyczącego podatku rolnego. Istnieje pilna potrzeba podjęcia tej uchwały, można to zrobić na dzisiejszej sesji lub w najbliższym czasie zwołać sesję nadzwyczajną. Wójt proponuje obniżenie stawki podatku do kwoty 55 zł/q żyta.

 

 

Przewodniczący Rady poddał propozycję Wójta Gminy o poszerzenie porządku obrad pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

 

            Wniosek Wójta Gminy przyjęty został jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

 

- Porządek obrad w całości, wraz z wprowadzoną zmianą został poddany pod głosowanie i przyjęty jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

- Protokół z Sesji Nr XI/2007 z dnia 24 września 2007r. został przyjęty jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

 

 

Ad 2. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.

 

Wójt Gminy chronologicznie przedstawił swoje działania w okresie międzysesyjnym tj. od dnia 24 września br.:

 

  • 25.09.07r. – Wójt Gminy wraz z Przewodniczącym Rady Gm Iny odbyli spotkanie z p. Dymecką i p. Łątkowskim odnośnie taryf na wodę i zrzut ścieków za 2007r. oraz rozpatrzono propozycje na rok 2008. Będzie potrzebna opinia komisji problemowej na propozycje stawek w 2008r.
  • 26.09.07r. – 07Wójt Gminy wraz z Sekretarzem Gminy odbył spotkanie ze sztabem kryzysowym przy Wojewodzie Zachodniopomorskim odnośnie meczu piłkarskiego NKS ASRTA a POGOŃ SZCZECIN.
  • 28.09.07r. miała miejsce rozprawa w Sądzie Odwoławczym w Koszalinie z powództwa p. Piłat była Dyrektor Szkoły Podstawowej w Rusowie o odszkodowanie od gminy. Sąd oddalił powództwo.
  • 02.10.07r. – Wójt uczestniczył w spotkaniu z okazji rocznicy powstania PSS Społem w Kołobrzegu.
  • 04.10.07r. – Wójt uczestniczył w uroczystościach 15-lecia istnienia HORTULUS-a Dobrzyca.
  • 08.10 do 26.10.07r. – w Urzędzie Gminy przeprowadzona została kontrola NIK odnośnie budowy gimnazjum. Protokół jest pozytywny.
  • 10.10.07r. – gmina przekazała teren pod budowę budynku socjalnego przy ul. Osiedlowej w Ustroniu Morskim. Firma już powinna wejść na budowę.
  • 11.10.07r. – Wójt Gminy odbył spotkanie z handlowcami z terenu Gminy sprawie meczu piłkarskiego zaplanowanego na 13.10.2007r., ostrzegł przed kibicami ze Szczecina. Poprosił o zamknięcie na czas meczu sklepów. Dwie placówki postanowiły mieć sklepy otwarte, były drobne zdarzenia z kibicami.
  • 11.10.07r. – Wójt Gminy odbył spotkanie z Dyrektorem Zespołu Szkół w Ustroniu Morskim oraz nauczycielem WF  w sprawie powstania żeńskiej drużyny piłki siatkowej.
  • 12.10.07r. – miało miejsce Ślubowanie na Ucznia klas I.
  • 12.10.07r. – w Gminnym Ośrodku Kultury odbył się wernisaż Pana Mrozińskiego.
  • 13.10.07r. – odbył się mecz piłkarski NKS Astra i Pogoń Szczecin. Mecz był zabezpieczony siłami porządkowymi. Nie było chuligańskich wystąpień. Ani mieszkańcy, ani miejscowość nie odczuli negatywnych skutków organizacji meczu.
  • 14.10.07r. – spotkanie z Prezydentem Miasta Kołobrzeg oraz przedstawicielami MWiK w sprawie opracowania projektu uchwały intencyjnej. Projekt ten został radnym dostarczony wraz z zawiadomieniem o sesji.
  • 18.10.07r. –  Wójt odbył spotkanie z Dyrektorem Zieleni Miejskiej w Kołobrzegu odnośnie stawek za wywóz nieczystości. Stawki te drastycznie wzrosły, obecnie cena wynosi 75 zł/ m3 . Dla wielu mieszkańców będzie to wstrząs. Odpowiednia komisja rady będzie musiała wypracować stanowisko.
  • 18.10.07r. – spotkanie w Starostwie Kołobrzeg - w sprawie przebudowy drogi dojazdowej – ronda.
  • 19.10.07r. – miał miejsce odbiór drogi w Rusowie, w odbiorze uczestniczył przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego ze Szczecina.
  • 21.10.07r. –  wybory do Sejmu i Senatu RP, duża frekwencja.
  • 23.10.07r. – odbyło się posiedzenie komisji urbanistycznej odnośnie planu zagospodarowania przestrzennego Bagicza. Przedstawiony przez BC projekt nie został przyjęty przez komisję. Materiały należy poprawić.
  • 23.10.07r. – Wójt Gminy uczestniczył w pogrzebie Biskupa Jeża w Katedrze w Kołobrzegu.
  • Od 24.10 do 27.10.07r. Wójt Gminy wziął udział w I Ogólnopolskim Kongresie Infrastruktury Sportowej, który miał miejsce w Spale.

 

Dyskusja nad informacją Wójta Gminy:

 

Radna Dorota Gałęzowska zwróciła się z zapytaniem czy pozyskiwanie funduszy z Unii Europejskiej będą dotyczyły także inwestycji już rozpoczętych np. baseny, czy też tylko nowych.

Wójt Gminy odpowiedział, iż zarówno już rozpoczęte, jak i nowe wnioski będą brane pod uwagę. Gmina chce zdobyć dofinansowanie na sport, ale także na inne dziedziny życia gospodarczego.

Radny Mirosław Szymanek poprosił o szerszą wypowiedź odnośnie kontrowersji między planem BC a komisją urbanistyczną, prosi o uściślenie, podanie różnicy zdań.

Wójt Gminy stwierdził, że było bardzo dużo kontrowersji, przede wszystkim sprawa dróg dojazdowych do Kołobrzegu. Brak precyzyjnego ustalenia ilości osób, jest zgoda Rady na 8.000 miejsc. Propozycje niezgodne z zapisami ogólnego planu zagospodarowania np. wysokość obiektów. Powstał duży pakiet uwag, które zostały skierowane do Firmy.

Radny Mirosław Szymanek zapytał, czy poruszono temat ścieżki rowerowej, czy jest jasny zapis w planie?

Wójt Gminy poinformował, iż w projekcie jest wyrysowana ścieżka pieszo – rowerowa. Jednak gmina chce, aby to było wyznaczone w pasie technicznym i sta potrzebne uzgodnienie z Urzędem Morskim w Słupsku.

Przewodniczący Rady Andrzej Basarab poinformował radnych, iż w miesiącu maju Br. odbyło się spotkanie z Balic Centem. Projekt planu ma być przedstawiony, będzie on wymagał opinii komisji budżetu i rozwoju gospodarczego. Obecny plan to wizja urbanisty BC. Gmina będzie się trzymała zapisów obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

Zamknięcie dyskusji nad informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej.

 

 

Ad 3.  Przedstawienie projektów uchwał:

 

Druk nr 1 – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007 przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Jolanta Włodarek.

I.                    Zmiany po stronie dochodów polegające na zmniejszeniu o kwotę 906 810,-zł dokonano w związku:

 

Dział 630

  1. 840,-zł – wpływ odszkodowania z PZU w związku z włamaniem do punktu ratowniczego Radar w Sianożętach;

Dział 700

  1. 45 000,-zł – wpływ należności z renty planistycznej,
  2. - 1 800 000,-zł – zmniejszenie w związku z wpłatą kwoty za sprzedaż nieruchomości przy ul. Rolnej dnia 29.12.2006 r. (dot. dz. nr 23/4, 28/2/, 28/30);
  3. 5 000,-zł – wzrost odsetek od zaległości podatkowych;

 

Dział 750

  • 550,-zł – zwiększenie dochodów związanych z realizacją dochodu budżetu państwa (5% z tyt. wydania dowodów osobistych);

Dział 756

  • 63 000,-zł – zwiększenie wpływów z podatku od działalności gospodarczej opłacanej w formie karty podatkowej – dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe ;
  • 100 000,-zł – wzrost wpływów z opłaty miejscowej;
  • 143 000,-zł – zwiększenie wpływów z podatku od czynności cywilnoprawnych – dochody realizowane przez Urzędy skarbowe;
  • 180 000,-zł – wpłata odsetek wyegzekwowanych od sprzedaży Ośrodka Wczasowego ZUZANNA;
  • 3 600,-zł – wpływy z tyt. opłaty skarbowej;
  • 8 300,-zł - wpływy z tyt. wydanych pozwoleń na alkohol;
  • 10 000,-zł – zwiększenie wpływów z podatku dochodowego od os. prawnych – dochody realizowane przez Urzędy Skarbowe;

Dział 758

  • 150 000,-zł – wpływ odsetek od lokat,
  • 163 600,-zł – wprowadzenie niewykorzystanej kwoty wydatków niewygasajacych po stronie dochodów i wydatków na zakup wyposażenia nowego budynku administracyjnego,

Dział 801

  • 12 000,-zł – wzrost dochodów z najmu pomieszczeń szkoły ,
  • 2 000,-zł – wpływ odszkodowania z  PZU (dot. szyby w gimbusie),

Dział 900

  • - 1 176,37,-zł – korekta klasyfikacji budżetowej dot. opłaty produktowej (podst. art. 29 ust. 4 i 5 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (DZ. U. Nr 63, poz. 639 z późn. zm.));
  • 1 176,37,- zł - jak wyżej;
  • 1 800,00,- zł – wpływy ze sprzedaży składników majątkowych;

Dział 926

  • 4 500,-zł – zwiększenie w związku z wpłatami darowizn na rzecz rozwoju sportu ;

 

II.                Zmiany po stronie wydatków polegające na zmniejszeniu o kwotę 7 674 648,63,-zł dokonano w związku:

 

Dział 010

  • 23 069,-zł – zmiana klasyfikacji budżetowej dot. budowy kanalizacji na terenach wiejskich (podst. Uchwała nr 14 z 18.01.2007 r. Kolegium RIO w Gdańsku) ,
  • 1 500,-zł –  zwiększenie w związku z realizacją dochodów z podatku rolnego ;

Dział 600

  • - 2 000,-zł – zmiana między  działami  600 i 801 w par. 4270,
  • 20 000,-zł –zwiększenie na „Budowę chodnika od ul. Kościuszki do zejścia OW Wodnik w Ustroniu Morskim”;

Dział 750

  • 2 850,-zł – zwiększenie w związku z współfinansowaniem projektu „szkolenie pracowników administracji samorządowej szczebla powiatowego i gminnego” (60 zł szkolenie 1 osoby) realizowanego przez Związek Dorzecza Parsęty,
  • 163 600,-zł – wprowadzenie wydatków niewygasających roku 2006 związanych z wyposażeniem nowego obiektu administracji publicznej,
  • - 1 000,-zł – zmiana między działami 750 i 801 - wydatki w par. 4210;


Dział 756

  • 20 000,-zł – zwiększenie na wypłatę inkasa opłaty miejscowej w związku ze zwiększeniem dochodów z opłaty miejscowej,

Dział 801

  • 1 000,-zł – zmiana między dz. 750 i 801 w par. 4210,
  • 2 000,-zł – zmiana między p dz. 600 i 801 w par 4210;
  • 40 445,-zł – dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników (do końca roku kwota zrefundowana będzie przez wpływ dotacji z Urzędu Wojewódzkiego na ten cel);

 

Dział 851

  • 8 300,-zł – patrz dochody dz.756, kwota przeznaczona na rezerwę na zakupy bieżące, zgodnie z ustawą z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ;

 

Dział 852

  • Zmiany między paragrafami w ramach rozdziałów

 

Dział 900

1 176,37,-zł - patrz dochody dz. 900, kwota przeznaczona na zakup koszy;

- 23 069,-zł - zmiana klasyfikacji budżetowej dot. budowy kanalizacji na terenach wiejskich (podst. Uchwała nr 14 z 18.01.2007 r. Kolegium RIO w Gdańsku);

Dział 921

1 000,-zł – dofinansowanie oficyny wydawniczej „STOW2” twórców niewidomych i niedowidzących w zamian za odbycie spotkań autorskich w szkołach gminy z recytacją wierszy i wystawą obrazów

 

Dział 926

  • - 7 934 120,-zł – zmniejszenie w związku z nie wykonaniem robót dot. budowy Centrum Sportowo-Rekreacyjnym ze względu na toczące się postępowanie sporne. Pozostała kwota 2 mln zł na ewentualną zapłatę za dokumentację oraz wykonane prac przez MITEX S.A. w 2007 r.,
  • 600,-zł – zwiększa się środki z tyt. przyznania stypendium sportowego dla ucznia Zespołu Szkół Ekonomicznych w Kołobrzegu (mieszkańca Ustronia Morskiego) zawodnika UKS OPP Powiat Kołobrzeski, ASTRA Ustronie Morskie – stypendium przyznaje się na rok szkolny 2007/2008 (10  );m-cy);

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego była pozytywna dla tego projektu uchwały stwierdził jej Przewodniczący Zenon Wajgert.

 

Dyskusja nad projektem uchwały:

 

Radny Mirosław Szymanek poprosił o wyjaśnienie zapisu z treści uchwały tj. kwoty 50.000 zł na budowę świetlicy wiejskiej w Sianożętach. Czy już ostatecznie ustalona została lokalizacja tego obiektu?

Radny Zenon Wajgert stwierdził, że kwota 50.000 zł została zabezpieczona w budżecie jednak jeszcze do końca nie ustalono lokalizacji świetlicy w Sianożętach.

Matuszewski Krzysztof Sołtys Wsi Sianożęty poinformował, iż wolą mieszkańców jest, aby świetlicę zlokalizować na działce po drugiej stronie kapliczki. Były zbierane podpisy, mieszkańcy wyraźnie się opowiedzieli.

Przewodniczący Rady poinformował zebranych, iż już zlecono do opracowania projekt świetlicy.

 

Na tym dyskusja została zamknięta.

 

Głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Uchwała Nr XII/54/2007 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. została podjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

Druk nr 2 projekt uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Jolanta Włodarek.

Potrzeba podjęcia uchwały zmieniającej w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy wynika z ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). W szczególności dotyczy to takich przepisów, jak:

1.       wprowadzony art. 165 a, nakazujący ujmowanie dochodów budżetu w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe;

2.       zmieniona treść art. 188 ust. 2, pkt 3 pozwalająca organowi stanowiącemu udzielenie upoważnienia do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki
i termin zapłaty upływa w roku następnym.

W przedłożonej uchwale, w odniesieniu do uchwały Nr XX/123/2004 Rady Gminy
w Ustroniu Morskim, zmienionej Uchwałą Nr XL V/254/2006 z dnia 14 września 2006 r., zmianie ulega treść:

1.       wyodrębnienia dochodów bieżących i dochodów majątkowych;

2.       możliwości wydania upoważnienia dla Wójta do udzielenia upoważnienia
do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;

3.       § 11 ust.3 i ust.4- dotyczy wyeliminowania z poprzedniej uchwały (załącznika nr 3) ścisłego określenia terminów określonych w harmonogramie dla trybu pracy Komisji Rady Gminy. Zapis ten praktycznie uniemożliwiał dotrzymanie tych terminów, np. w przypadku uchwalania budżetu gminy w pierwszym roku nowej kadencji rady.

Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego uzyskała informację, iż na najbliższą sesję taki projekt zostanie przygotowany.

 

Dyskusja nad projektem uchwały:

 

Radny Zenon Wajgert zabrał głos odnośnie zapisów w rozdziale III § 11 pkt 4 dotyczący trybu i terminu zwoływania posiedzeń komisji. Uważa, że to przewodniczący komisji ustala termin i miejsce posiedzenia.

Przewodniczący Rady poinformował, iż to Przewodniczący Rady koordynuje prace poszczególnych komisji. Jest to zgodne z ustawą i uprawnieniami przyznanymi przez ustawodawcę.

Radca Prawny poinformował, iż są to zapisy identyczne jak w poprzedniej uchwale, ten tryb tak działał.

 

Przewodniczący zamknął dyskusję nad projektem uchwały.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Uchwała Nr XII/55/2007 w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej została przyjęta jednogłośnie – 14 głosów „za”.

Druk nr 3 – projekt uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2008 r. przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Jolanta Włodarek.

Uwzględniając wydane dnia 26.07.2007 r. Obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2008 r., wspólne stanowisko Wójta Gminy oraz połączonych Komisji: Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej, Spraw Społecznych i Porządku Publicznego, Rolnictwa oraz Rewizyjnej z dnia 12.10.2007 r. - przedstawia się niniejszym projekt uchwały zawierający zmienione stawki w podatku od nieruchomości na 2008 r.

Podwyżka uzasadniona jest w głównej mierze faktem, że aktualne stawki w podatku od nieruchomości obowiązują w niezmienionej wysokości od 2003 i 2005 r.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Zenon Wajgert poinformował zebranych, iż komisja na swoim posiedzeniu zaopiniowała pozytywnie w § 1 pkt 1 pkkt. 6 stawkę 17,80 zł/ m2

 

Przewodniczący Rady Andrzej Basarab poinformował, iż na wspólnym posiedzeniu pozostałych komisji Rady zaopiniowano pozytywnie stawkę 18 zł / m2.

 

Dyskusja nad projektem uchwały:

 

Radny Zenon Wajgert stwierdził, że według niego powinna zostać wpisana stawka 17,80. Było to dokładnie analizowane na posiedzeniu komisji budżetu. Była nawet propozycja radnego Mirosława Szamanka o kwotę 17,60, ale ostateczne przeszła stawka 17,80.

Radna Dorota Gałęzowska stwierdziła, iż na komisji budżetu zaproponowała ostatecznie kwotę 17,80 jednak osobiście jest za wyższą stawką tj. propozycja Wójta Gminy 18 zł. Są to pieniądze budżetu, przewidywane jest wiele inwestycji.

Radny Mirosław Szymanek stwierdził, że jego wniosek na komisji budżetu w sprawie zmniejszenia kwoty 18 zł na 17,60 był podyktowany był jedną uwagą. Byłaby to podwyżka 20%. Nie chodziło mu o kwotę jednak chciał spłaszczyć różnice budżetowe. Był to dobrze wypracowany kompromis. Traktował to jak zapis już uzgodniony. Teraz się dowiaduje, że na wspólnym posiedzeniu komisji dokonano zmiany tego zapisu. Uważa, że komisja budżetu w sposób szczegółowy zajmuje się finansami tak, więc proponowana przez nią kwota powinna być przyjęta.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie stawkę proponowaną przez komisję budżetu tj. 17,80 zł/m2.

„za” w/w stawką głosowało 7 radnych, „przeciw” głosowało 7 radnych

- brak rozstrzygnięcia.

 

Głosowanie nad stawką 18 zł/m2 :

„za” stawką 18 zł  głosowało 7 radnych, „przeciw” głosowało 7 radnych

- brak rozstrzygnięcia.

 

Radny Marek Rojek stwierdził, że każdy podatek to dochód gminy. Każdy pieniądz się liczy. Zaapelował do kolegów radnych, aby wycofali się z tego impasu. Zaproponował ponowne głosowanie nad stawką 18 zł/m2.

 

Głosowanie nad stawką 18 zł / m2

„za” głosowało 8 radnych, „przeciw” głosowało 6 radnych

Rada przyjęła stawkę 18 zł / m2.

 

Uchwała Nr XII/56/2007w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2008 rok została podjęta następującą ilością głosów:

„za” 8 głosów, „przeciwko” – nie było, „wstrzymuję się” 6 głosów.

 

Druk nr 10 – projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego przedstawił Wójt Gminy. Poinformował radnych, iż proponuje stawkę obniżenia naliczania podatku do kwoty 55zł/q. Nie są to najwyższe stawki. Ościenne gminy mają także wysokie stawki, np. gmina Dygowo zastosowała stawkę maksymalną, gmina Siemyśl obniżyła tylko o 0,60 zł, gmina Rymań ma stawkę 50 zł.

 

Przewodniczący Rady podziękował Wójtowi za wystąpienie. Zaproponował, aby stawkę podatku rolnego ustalić w wysokości 50 zł/q żyta. Jest to znacząca podwyżka i nie powinno się dawać maksymalnej stawki.

 

Radny Marek Rojek stwierdził, że będzie to szok dla wszystkich rolników. Skok jest ogromny. Prosi o zmniejszenie proponowanej składki. Ponadto uważa, że w tej sprawie powinni się wypowiedzieć sołtysi.

Radny Piotr Borkowski – Przewodniczący Komisji Rolnictwa – ta stawka nie była dyskutowana. Z praktyki wie, że zbyt duże obniżenie stawek daje taki szok jak obecnie. Ostanie kilka lat były bez zmian. Trzeba zaznaczyć, że cena żyta poszła znacznie górę. Osobiście jest za stawką 50 zł/q.

Wójt Gminy stwierdził, że budżet składa się głównie z podatków. W sumie każda obniżka doprowadza do strat. Winnych, ościennych gminach obniżenia są minimalne.

Wójt zaznaczył, że rolnicy składają indywidualnie podania o odroczenia czy umorzenia. Rolnicy z terenu naszej Gminy będą traktowani priorytetowo. Jego propozycja jest 55zł/q, ale decyzję podejmuje Rada Gminy. W tej gminie nikt  rolnikom krzywdy nie zrobi.

Radny Marek Rojek stwierdził, ze nie rozumie, dlaczego w latach poprzednich stawki były ustalane na niższych wysokościach niż obecnie, to jest szok. Już się zgodzi do kwoty 50 zł.

Radny Mirosław Szamanek powiedział, że GUS opracowuje stawki po głębokiej analizie. To jest pochodna wzrostu cen zbóż. W poprzednich latach ten podatek obniżano maksymalnie.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych

Uchwała Nr XII/57/2007 w sprawieokreślenia stawek w podatku od nieruchomości na 2008r została podjęta następującą ilością głosów:

„za” 9 głosów, „p” nie było, „wstrzymuje się”  5 głosów

 

Druk nr 4 projekt uchwały zmieniający Uchwałę Nr XXXVII/206/2005 z dnia 28.11.2005 r. w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2006 r. przedstawił pracownik UG Marcin Binaś.

W uzasadnieniu stwierdził, iż ustawa z dnia 7.12.2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i niektórych innych ustaw (Dz.U z 2006 r. Nr 249, poz. 1828) w art. 1 pkt.7 znowelizowała brzmienie art.10 ust.1 pkt.1 lit.a ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity – Dz.U z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z poźn. zm.). Zmiana polega na wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od środków transportowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony włącznie. Dlatego też literalny zapis zarówno w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jak i w Uchwale Rady Gminy od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie należy zmienić na powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie.

 

Projekt uchwały zyskał opinię pozytywną  Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

Dyskusja:

Radny Mirosław Szamanek zwrócił się z zapytaniem czy oprócz regulaminowych zmian stawek  inne dane nie ulegają zmianie?

Radny Zenon Wajgert stwierdził, że komisja BiRG powinna być poinformowana o proponowanych zmianach.

Przewodniczący RG odpowiedział, iż decyzja komisji zapadła po opuszczeniu sali przez p. Wajgert. Opinia była pozytywna.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Uchwała Nr XII/58/2007 została podjęta jednogłośnie, 14 głosów „za”.

 

Druk Nr 5 projekt uchwały w sprawie zapewnienia pomocy finansowej spółce „ Miejskie Wodociągi I Kanalizacja” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kołobrzegu przy realizacji projektu „Zintegrowana gospodarka wodno – ściekowa w dorzeczu Parsęty” współfinansowanego ze środków FS przedstawił Radca prawny. Stwierdził, że jest to uchwała intencyjna. Nie pociąga za sobą  skutków finansowych. Jest potrzebna MWiK w Kołobrzegu.

 

Dyskusja:

Radna Marzena Molcan zwróciła się z zapytaniem, jakie konsekwencje poniosłaby gmina gdyby nie pod jęła tej uchwały?

Radca Prawny odpowiedział, że mogłoby być zagrożenie dla wykonania niektórych zadań na rzecz Gminy, ich opóźnień, itd.

Przewodniczący stwierdził, iż aby nie było żadnych zachwiań w realizacji zadań na terenie Gminy Ustronie Morskie np. ul Polna, Koszalińska itd. należy podjąć w/w uchwałę.

Rady Mirosław Szymanek zapytał czy to dotyczy konkretnej kwoty np. 200.000 zł. Jak to się ma na ogólne zobowiązania Gminy na wcześniej ustalone zasady?

Skarbnik Gminy stwierdziła, że budżet Gminy  nie ma żadnego zobowiązania , nie musi być zmian w budżecie. Gdyby zaistniała jakkolwiek potrzeba w przyszłości to będzie to wprowadzone. To nie jest poręczenie. To jest tylko deklaracja.

 

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Uchwała Nr XII/59/2007 w sprawie zapewnienia pomocy finansowej spółce „ Miejskie Wodociągi I Kanalizacja” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kołobrzegu przy realizacji projektu „Zintegrowana gospodarka wodno – ściekowa w dorzeczu Parsęty” współfinansowanego ze środków FS została podjęta  jednogłośnie – 14 głosów „za”.

 

Druk nr 6 projekt uchwały w sprawie  zbycia nieruchomości położonej  w Ustroniu Morskim przedstawiła pracownik UG Wiesława Świecka.

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu nabyła w dniu 14 listopada 1991 roku w/w nieruchomość w drodze przetargu nieograniczonego od gminy Ustronie Morskie w użytkowanie wieczyste na okres do 14 listopada 2031 roku.

W dniu 14 września br. użytkownik wieczysty złożył wniosek  w sprawie nabycia prawa własności przedmiotowej nieruchomości. Przeniesienie prawa własności nieruchomości gruntowej dokonuje się w drodze umowy cywilnoprawnej za zgodą Rady Gminy. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy. Wycena wg celowych usług turystycznych.

Radna Marzena Molcan – czy po zakończeniu obowiązywania użytkowania gmina ma jakieś zobowiązania?

Raca Prawny – jeżeli się kończy okres użytkowania, a firma złoży wniosek, to gmina musi przedłużyć użytkowanie.

Radny Mirosław Szymanek – czy nie było tam jakiś zobowiązań pod względem urbanistycznym? Czy AWF nie składał wcześniej deklaracji o chęci nabycia?

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XII/60/2007 w sprawie w sprawie  zbycia nieruchomości położonej  w Ustroniu Morskim została podjęta następującą ilością głosów:

„za” – 9 głosów,; „wstrzymuję się” – nie było; „przeciw” – 6 głosów.

 

Druk Nr 7 projekt uchwały w sprawie  zbycia działek gruntu  przeznaczonych pod zabudowę położonych w Sianożętach przedstawiła pracownik UG Wiesława Świecka.

W/w działki gruntu stanowią pozostałą część projektu zabudowy letniskowej opracowanego w 1995 roku  pn.  „wieś letniskowa” dla terenu byłego pasa nalotów dla lotniska w Bagiczu.   W chwili obecnej działki przeznaczone są w miejscowym  na funkcję zabudowy rekreacji indywidualnej . Cały teren uzyskał akceptację poprzednich rad gminy co do sprzedaży wydzielonych działek , z tym że przedmiotowe działki nie posiadały możliwości przyłączenia do kanalizacji sanitarnej w związku z czym  nie były przedmiotem uchwał. Wobec zaplanowanej na  przedmiotowym rejonie budowie przepompowni ścieków , możliwe jest dokonanie sprzedaży i ujęcie dochodu ze zbycia w projekcie budżetu na rok 2008.

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XII/61/2007 w sprawie  zbycia działek gruntu  przeznaczonych pod zabudowę położonych w Sianożętach została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.

Druk Nr 8 projekt uchwaływ sprawie  zbycia lokalu użytkowego przedstawiła pracownik UG Wiesława Świecka.

Z nieruchomości położonej w Ustroniu Morskim przy ulicy Bolesława Chrobrego 78 w okresie od 2001 roku zostało sprzedanych na rzecz najemców sześć lokali mieszkalnych oraz jeden użytkowy. W chwili obecnej gmina posiada na tej nieruchomości jeden lokal mieszkalny o pow. 59,34 m kw. z przynależnym garażem oraz dodatkowo jeden garaż będący przedmiotem odrębnego najmu , który uzyskany został w drodze przetargu. W dniu 8.10.br, najemca garażu zwrócił się z wnioskiem o jego sprzedaż. Zgodnie z art. 34 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, Rada Gminy może przyznać w drodze uchwały pierwszeństwo w nabyciu lokalu jego najemcy. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy.

Głosowanie, w głosowaniu udział wzięło 15 radnych.

Uchwała Nr XII/62/2007 w sprawie  zbycia lokalu użytkowego została przyjęta jednogłośnie – 15 głosów „za”.

Druk Nr 9 - projekt uchwaływ sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych.

Przewodnicząca Zespołu Opiniującego Kandydatów na ławników do sadów powszechnych Krystyna Wrochna przedstawiła opinię o zgłoszonych kandydatach. Zgłoszono dwóch kandydatów do Sądu Okręgowego w Koszalinie:

1)      Mariola Ostrowska – zgłoszona przez Związek Nauczycielstwa Polskiego Koło w Ustroniu Morskim

2)      Jan Mirosław Oksenfeld – zgłoszony przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Gminy Ustronie Morskie „Nasza Gmina”

Obie kandydatury uzyskały opinie pozytywną. Opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu

W związku z tym, że wybór ławników odbywa się w głosowaniu tajnym, zaistniała potrzeba powołania komisji skrutacyjnej. Rada Gminy jednogłośnie powołała komisję skrutacyjną w składzie: radna Krystyna Wrochna, radna Irena Krawczyk i radny Stanisław Agatowski.

            Komisja przystąpiła do prac związanych z przygotowaniem kart do głosowania

Przewodniczący Rady Gminy korzystając z obecności Wicestarosty Powiatu Kołobrzeskiego Jerzego Kołakowskiego zwrócił się z zapytaniem jak przebiega likwidacja spółki wodno-ściekowej. W miesiącu wrześniu br. Zespół Likwidacyjny miał przekazać dokumentację. Ten zespół przedłuża swoją pracę. Prośba do Starosty, jako organu nadzorczego, o przyspieszenie tej czynności. Wiadomym jest, że po likwidacji spółki wszystko przechodzi na rzecz Gminy.

Wicestarosty Jerzy Kołakowski poinformował, iż odbyło się spotkanie z Zespołem Likwidacyjnym celem określenia na jakim etapie jest realizacja ich zadania. To nie jest takie proste. Były problemy z dokumentacją osobową. Praktycznie nikt nie chciał przyjąć do archiwum tej dokumentacji. Nie są zakończone wszystkie sprawy sądowe. Nie została zakończona windykacja. Największy problem to przekazanie majątku. Wystosowano zapytanie do Urzędu Skarbowego o wyjaśnienie kwestii podatków. Starostwo jest przygotowane do stwierdzenia ostatecznej likwidacji. Wszystko to jednak musi być legalnie zakończone. Należy uzbroić się w cierpliwość. Obecnie majątek wynosi około 400.000 zł. można zaprosić Prezesa Zespołu Likwidacyjnego na sesję celem uzyskania dokładnych informacji.

Radny Zenon Wajgert stwierdził, że ten Zespół istnieje blisko 2 lata. W założeniu miało to być około 6 miesięcy. Ile członkowie tego zespołu pobierają miesięcznie wynagrodzenia. Rada chciałaby to poznać. Apeluje, aby do końca bieżącego roku zakończyć tę sprawę ostatecznie.

Wicestarosty Jerzy Kołakowski poinformował, iż zespół pobiera wynagrodzenia za każde posiedzenie. Są to z reguły 2 posiedzenia w miesiącu. Nie ma możliwości, aby dokonać likwidacji w ciągu najbliższego półrocza. Za jedno posiedzenie jest około 600 zł na osobę. SA to zapisy ustawowe.

Przewodniczący Rady stwierdził, że Prezes Różyczki nic nie zrobił za darmo, a uważa się za wielkiego budowniczego Ustronia Morskiego. Na jakiej podstawie wystapił do Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy? Ten zespól został wybrany. Obecnie wyciąga środki finansowe.

Wicestarosty Jerzy Kołakowski odpowiedział, iż jest to jedyny ośrodek w Polsce, który jest władny wydać odpowiednią opinię. Likwidator dba o stan finansowy spółki. Jest to precedens. Organ nadzoru ponosi współodpowiedzialność za istniejący stan rzeczy.

Wójt Gminy poinformował, iż zaprosił na spotkanie Radcę Prawnego Zespołu Likwidacyjnego Pana Jerzego Karczmarka, który będzie mógł wyjaśnić wiele spraw.

 

Komisja skrutacyjna zgłosiła gotowość do głosowania. Rozdano karty. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Stanisław Agatowski omówił sposób głosowania. Na karcie są 2 nazwiska. Przy każdym kandydacie są trzy możliwe opcje: „jestem za”, „jestem przeciw”, wstrzymuję się od glosu”. Przy odpowiednie opcji należy postawić znak X.

Głosowanie.

Po głosowaniu Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Stanisław Agatowski przedstawił wyniki głosowania:

- w głosowaniu udział wzięło 14 radnych,

- głosów nieważnych nie było,

- poszczególni kandydaci na ławników otrzymali następującą ilość głosów:

            Mariola Ostrowska – 14 głosów „za”

            Jan Mirosław Oksenfeld – 11 głosów „za”, 2 głosy „wstrzymuję się”, „przeciw” 1 głos

Uchwała Nr XII/63/2007 w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych została podjęta jednogłośnie – 14 głosów ”za”.

 

Ad 4. Głos mieszkańców.

Sołtys Ustronia Morskiego Irena Krawczyk odniosła się do wypowiedzi radnej Anny Britzen na poprzedniej sesji odnośnie udzielania się w organizację dożynek. Stwierdziła, że ściśle współpracowała z dyrektor GOK i sołtysem Sianożąt. Dzięki jej staraniom zorganizowano wiele prac, m.in.: załatwienie bryczek na przejazd dożynkowy, załatwienie gołębi, załatwienie dwóch stoisk, zakup koszyków na chleb.

Radna Anna Britzen stwierdziła, że skoro p. Krawczyk poczuła się obrażona, to ją przeprasza za swoją wypowiedź.

Sołtys Gwizdu Lena Jastrzębska poruszyła sprawę remontu dróg na terenie sołectwa Gwizd oraz bezpiecznej drogi do szkoły. Dzieci muszą do nimbusa przechodzić przez drogę krajową, na której panuje bardzo duży ruch. Rodzice boją się o swoje dzieci.

Tadeusz Krawczyk (mieszkaniec) odniósł się do kilku spraw:

1)      Sprawa studium zagospodarowania. Ogłoszono publiczną debatę nad projektem. Nic się nie zmieniło w jego osobistej sprawi, a to oznacza, że jego wnioski  nie będą zrealizowane. Projektant stwierdził, że jest to decyzja polityczna, że dostał wytyczne z Urzędu Gminy, iż ma określone zadanie do wykonania. Zwrócił się z zapytaniem czy przy opiniowaniu wniosków bierze udział czynnik społeczny, na jakiej zasadzie się to odbywa?

2)      Dlaczego przy głównych ciągach komunikacyjnych nie daje się ludziom możliwości rozbudowy? Przyjezdnym zezwala się na wszystko, nawet plan się szybko zmienia. Ta gmina nie jest przyjazna dla mieszkańca. Tu zapadają decyzje o byciu lub nieobyciu mieszkańców.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż p. Krawczyk powiedział wiele nieprawdy. Studium jest uporządkowaniem spraw planistycznych i jest to polityka urbanistyczna Gminy. Jest powołany przez Wójta zespól urbanistyczny, który opiniuje propozycje projektanta. Wójt Gminy poinformował Przewodniczącego osobiście o jego składzie. Była przyjęta pewna zasada, aby nie zabudowywać istniejących ciągów komunikacyjnych. Musi być uchwalone studium, aby, móc przystąpić do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.

Tadeusz Krawczyk stwierdził, że komisja urbanistyczna jest abstrakcyjna. Pytał wcześniej Sekretarza Gminy, według jakiego klucza będą rozpatrywane wnioski.

Sekretarz Gminy wyjaśnił, iż do 21.11.2007r. można składać do studium uwagi i wnioski. W dniu 26.10.2007r.odbyła się debata publiczna. Nigdy nie uchylał się od odpowiedzi na w/w temat. Była głęboka analiza tematu. Wyjaśnił, że teren p. Krawczyk jest poza obszarem objętym zmianą. Dodał, że Urząd Gminy chciał pomóc, wskazywał p.Krawczykowi jak ten problem rozwiązać.

Wiesława Świecka Kierownik Referatu poinformowała, iż plan zagospodarowania przestrzennego jest pochodna studium. Komisja urbanistyczna nie jest komisją Rady Gminy. Powołana została zarządzeniem Wójt Gminy.

Będzie przedstawiona lista nieuwzględnionych wniosków, zostanie ona przekazana  Radzie .

 

Ad 5/6 Interpelacje, zapytania. Wolne wnioski.

Radna Dorota Gałęzowska poruszyła kilka problemów:

1)      Droga w Gwiździe oraz do Gwizdu. W poprzedniej kadencji rozpatrywano ten problem. Gmina chciała przeprowadzić drogę wzdłuż torów kolejowych, ale napotkano stanowczy opór p. Zająca, który nie chce sprzedać części swojej ziemi pod ten cel.

2)      Sprawa uszkodzeń drzew przez przybijanie, przypinanie ogłoszeń, informacji, nekrologów itp. Należy uświadamiać ludzi o szkodliwości tego procederu. Można by się zastanowić nad umieszczeniem takiego zakazu w tablicach informacyjnych.

3)      Brak oświetlenia końcówki ul. Osiedlowej i ul. Górnej. Ta sytuacja musi znaleźć rozwiązanie. Mieszka tam przecież ok. 100 osób.

4)      Z dyżuru radnego – zgłosiła się p. Sreberka, która ma bardzo trudną sytuację mieszkaniową. Obecnie wynajmuje pokój przy ul. Wiejskiej. Jest to osoba pracowita, wychowuje samotnie 12 letniego syna. Na terenie Gminy zamieszkuje od kilkunastu lat. Należy znaleźć jakieś rozwiązanie, aby jej pomóc.

Sołtys Lena Jastrzębska – odnośnie drogi za torami kolejowymi. Od 8 lat tylko się mówi, ale nic się nie robi.

Przewodniczący Rady Gminy – od wielu lat gmina prowadzi rozmowy i negocjacje z p. Zającem. Natrafiamy na duży opór. Wszystko musi być prawnie rozwiązane.

Radna Marzena Molcan – złożyła wniosek do komisji OŚ i GK o wyjściu z inicjatywą o zakazie stosowania opakowań foliowych. Może przeprowadzić to podejmując odpowiednią uchwałę. Są to małe kroki, ale warto się nad tym zastanowić.

Radny Krzysztof Grzywnowicz – zawnioskował do komisji BiRG o zabezpieczenie środków w budżecie Gminy na 2008 r. na budowę boiska szkolnego.

 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad XII Sesji Rady Gminy Przewodniczący Rady Andrzej Basarab zamknął sesję.

 

 

Protokołowała:

Podinspektor

Ewa Oksenfeld